24.4.2024 | Svátek má Jiří


PEDAGOGIKA: Ne všichni tlové patří mezi klovy

24.11.2011

aneb Zkoušky žáků z pochopení textu

Po přečtení titulku lze pravděpodobně rozdělit čtenáře ve vztahu k textu a autorovi do několika skupin.

  1. Skupina impulzivní a nejednodušší: Autor je blb! Co to je za blábol?
  2. Skupina intelektuálnější podumá: Čím se autor tak zhulil? Marjánkou, anebo požil "Lysohlávky"? (viz Milan Mejla Hlavsa + The Plastic People Of The Universe Muchomůrky bílé)
  3. Milovníkům sci-fi, zvláště těm starší, ihned naběhne text "Bylo smažno, lepě svihlí tlové…" ze slavné povídky "Chrudošiví jsou Borolové " od Henry Kuttnera.
  4. Skuteční vzdělanci, kteří se vyznají ve vrcholových dílech světové literatury si zarecitují:

Bylo smažno,

lepě svihlí tlové se batoumali v dálnici,

chrudošní byli borolové

na mamné krsy žárnící.

Jabberwocky - Žvahlav, původní ilustrace

Jde o slavný text básně z knihy Za zrcadlem a co tam Alenka našla od Lewise Carolla v překladu Jaroslava Císaře z dob první republiky. Báseň se jmenuje "Žvahlav" a v originále se jedná o "Jabberwocky". Je to geniální nesmyslná (nonsensová) báseň, kterou zná každý vzdělanec z anglofilního světa.

5. Matematik či milovník vědy zvané logika bude dumat, zda jde o celý text. Nejde. Celý text zní: "Ne všichni tlové patří mezi klovy. Viděli jste klova. Je to tlov? "a není to žádný psychedelický blábol, ale úloha z amerického testu SAT, kterým se prověřují schopnosti studentů studovat na vysoké škole.

V USA a Anglii musí každý slušný středoškolák znát text z "Alenky v říši divů" takže by měl přijít na to, že jde o otázku z logiky a správná odpověď je: "Nikoliv nezbytně, neboť ne všichni klové jsou tlové." Takže má-li předpoklady ke studiu, odpoví student v USA v testu správně. Na stejný text odpoví 99% evropských žáků naprosto blbě, protože pravděpodobně vůbec nepochopí, čeho se otázka týká.

A už jsme zase u problémů "testování" žáků. Zdá se, že celá mimořádná aktivita ministerstva školství a různých na něj napojených firem byla iniciována v našem tisku velice citovanými a přeháněnými zkouškami žáků, pořádanými jistou organizací PISA (viz článek Mládež nám blbne! ).

Hrůza hrůz, volali novináři i úředníci, naše děti jsou blbé, hlavně nerozumí přečtenému textu. Vy byste rozuměli, jen tak z ničeho nic onomu "Ne všichni tlové patří mezi klovy"? Ani náhodou!

Sepíše-li nějaký anglicky mluvící člověk test na "porozumění textu", většinou z toho vznikne v překladu naprostá hovadina. Oni "myslitelé " z OECD asi nějak zapomněli, že každý jazyk má prostě jiné vyjadřovací systémy.

Alice (Alenka) od Johna Tenniela

A také nelze pominout, že české děti se učí "Babičku", italské děti znají Pinocchia, bulharské chána Asparuchova. A jen ty anglicky mluvící znají dobře "Alenku", tedy ony znají "Alice's Adventures in Wonderland". Takže o "tlovech" se české a rakouské děti neučily, z čehož tedy nelze usoudit, že jsou retardované a nevzdělané, protože nezvládly z angličtiny přeložené texty. Lze to spíše otočit na tvrzení, že nevzdělaní a poněkud natvrdlí a hlavně nesmyslně nafoukaní jsou oni hoši a dámy z PISA.

"Prudkou inteligenci" těchto testů asi můžete sami ověřit v článku "Zkuste si, jak se hodnotí testy – Přinášíme ukázku z mezinárodního testování PISA se správnými odpověďmi a vyhodnocením." Uveřejněné v LN 22. 11. 2011 v části Akademie. Úžasné počtení. Vychází z publikace "Zakroužkuj, vyber-zdůvodni- Hodnocení čtenářských úloh PISA" vydané Ústavem pro informace ve vzdělávání. Mimo jiné se v ukázce testu postupuje dle článku Bete Hansenové, "odbornice na čištění zubů" (článek uveřejněný v norském časopisu: "Nezapomínejte (při čistění zubů") ani na jazyk! Na něm se mohou usazovat bakterie, které mohou být příčinou zápachu z úst." Rychlým dotazem u stomatologů zjistíte, že čistit si jazyk není nic proti ničemu, ale že bakterie na jazyku rozhodně nejsou zásadní příčinou páchnutí u úst. Těch je více. Stomatolog z hlediska odbornosti hodnotil prakticky všechny " správné odpovědi" v ukázce č. 3 o čištění jazyka jako nesmyslné, případně polopravdivé a informačně zavádějící. A podle toho se hodnotí "vzdělanost" evropských dětí! No, máte-li možnost, přečtěte si sami ten hlubokomyslný výtvor.

Z jednoho nesmyslu pak vzniká nesmysl jiný. A to že naše děti budou v páté a deváté třídě zkoušeny pomocí testů. A podle těchto testů budou dělány "závažné závěry" (vůči škole, žákům, schopnostem studovat, jen proboha snad ne ve vztahu k sexuálnímu vzdělávání, ale kdo ví?!?). Jen abychom příště excelovali v testech PISA:

Jediné závažné závěry udělalo prozatím pouze ministerstvo, protože někomu přihrálo pěkný balík peněz na podobné, jak píše dnešní mládež v SMS, "pitchoviny". A plno úředníků bude zase mít co "nutně" dělat.

Zdá se, že ani pan ministr ani jeho poradci buď neznají, anebo nechtějí znát jednu základní informaci z evoluční psychologie (viz. např. Wright, Robert; Morální zvíře, Buss, D. M. ; Evolutionary Psychology: The New Science of the Mind (Nová věda o myšlení), N. N Taleb –"Černá labuť" atd...)

Evoluční psychologie nás učí: Často neumíme přenést poznání z jedné oblasti do druhé. Říká se tomu doménová podmíněnost lidských reakcí. Naše reakce jsou závislé na kontextu, v kterém je nám informace anebo problém předložen. Jednou "doménou" je učebna, jinou "doménou" je praktický život. Na danou informaci reagujeme nikoliv podle její logické hodnoty, ale podle toho, do jakého rámce je zasazena. A jak zapadá do našeho sociálního a emocionálního systému. Já osobně bych dodal, že významnou podmínkou je kulturní a historické i jazykové zařazení do jedné anebo jiné kulturní oblasti.

Závěrem lze tedy říci: Vytvářet jakékoliv závěry z tzv. selhání v testech PISA je hloupost. Nejde o žádné skutečné a něco vypovídající testy, ale o byznys pro skupinu "odborníků" a způsob, jak zglajchšaltovat myšlení obyvatelstva Evropy do průměru. Který bude vyhovoval momentální potřebě byrokratů na výrobu podřízených a manipulovatelných pracovních sil.

Doporučuji rodičům, aby až se bude ve školách "provádět" testování nechali svoje děti doma. Podobně to dělají školy v USA, kde, jak jsem četl, upozorňují slabší žáky, že jim asi bude příští den nevolno, aby raději nechodili. Aby nekazili škole průměr. Ve Španělsku je ve dnech podobných zkoušek ve školách jak vymeteno a jinde zase chodí učitelé a "nenápadně" svým žákům radí.

Asi tak jako mně u tabule při maturitě z matiky, když jsem se nemohl rozhodnout, zda výsledek jakéhosi příkladu geometrie má být 90 anebo 180 stupňů. Matikář nenápadně prošel kolem mě a syknul: "Sto osmdesát, vole!" To by bylo aby se nesykalo, až se budou psát testy.

Tak mi napadá, kolik tahle hovadina bude stát milionů. Sto osmdesát, myslím, bude málo.