25.4.2024 | Svátek má Marek


OSOBNOST: Herec, kterého v Česku znali všichni...

3.10.2012

... ale málokdo věděl, že je Čech - Herbert Lom

Herbert Lom

Když jsem v roce 1969 přišel do Anglie a odtud později do Austrálie, nebývalo toho po večerech v tehdy ještě černobílé televizi příliš mnoho k vidění. Často nezbývalo, než se dívat na nějaký starší film, nejčastěji z padesátých let. V těch anglických zejména, se přitom objevoval herec, který většinou hrával role uhlazených a elegantně vyhlížejících hochštaplerů. Jmenoval se Herbert Lom a něco mi na něm připadalo povědomého. To jméno mohlo být české, mohlo ale také pocházet odkudkoliv, přízvuk ale zněl trochu česky, i když jej zřejmě měl vypilovaný. V dnešní době by to bylo jednoduché, člověk by si prostě to jméno našel v Google. Tehdy to tak lehké nebylo, takže dlouho zůstalo jen u podezření.

Herbert Karel Angelo Kuchačevič ze Schluderpacheru se narodil 11. září 1917 v pražské šlechtické rodině. Studoval nejprve filosofii v Praze a v Mohuči, rozhodl se ale nastoupit na hereckou dráhu, a převzal proto podstatně zkrácené jméno Lom. Už jako dvacetiletý si zahrál svou první filmovou roli Gustava v Ženě pod křížem, mihl se ještě v filmu Boží mlýny. Potom ale už přišel Mnichov a Lom, který měl židovské předky, se rozhodl zavčas odejít do Anglie. Tam po nějaký čas pracoval pro zahraniční vysílání BBC, zatímco se pokoušel prosadit jako herec, což s přízvukem, o němž musel vědět, že ho bude provázet po celý život, nebylo jistě snadné. Akcent v angličtině mu sice mohl pomoci k získání filmové role Napoleona ve filmu Young Mr. Pitt z roku 1942, že se Bonapartemu dost podobal, asi ale rozhodlo. Do konce války si Lom zahrál menší role ještě ve čtyřech dalších filmech, v roce 1945 se ale už dočkal své první větší role, když hrál psychiatra dr. Larsena po boku Jamese Masona a Ann Todd ve filmu The Seventh Veil (Sedmý závoj). Od té doby Lom neměl celkem o filmové role nouzi, i když po příštích dvacet let byl většinou obsazován do rolí větších či menších padouchů nebo, v těch lepších případech, freudovských cvokařů.

Na začátku 50. let podepsal Herbert Lom standardní sedmiletou smlouvu s 20th Century Fox a chystal se dobývat Hollywood. Jenže, to už nastala éra mccarthismu a Lomovi, jehož původ byl nanejvýše podezřelý a který měl, podle vlastního přiznání, jako četní umělci poněkud levičácké sklony, bylo vízum ke vstupu do USA zamítnuto. Role hollywoodských darebáků tak musely připadnout jiným hercům, nebylo ale příliš čeho litovat, protože mezitím se dostavil veliký průlom na jevišti. V roce 1951 byl na Broadway uveden muzikál Král a já od Rodgerse a Hammersteina, v němž zářil se svou oholenou hlavou Yul Brynner. Herbert Lom, pochopitelně stejně dočista oholený, hrál tuto roli o dva roky později v originální londýnské produkci ve West End. Dostalo se mu vynikajících kritik; jeden z kritiků dokonce po premiéře napsal: "Show se včera večer přehnalo přes Drury Lane jako tajfun a pan Lom přitom působí jako zásah vyšší moci." Ve filmových rolích, které po příštích pár let měl, musel Lom potom hrát buď v paruce, nebo nosit klobouk, což bylo ostatně v té době běžné – dodnes mi zůstal ten dojem, že aspoň ty zápornější filmové postavy musely tehdy v kloboucích i spát!

Colonel Brinkley

Na rozdíl od Brynnera, který jako siamský král vstoupil na jeviště víc než čtyřiapůltisíckrát, Lom to nedotáhl zdaleka ani do tisícovky. Asi po dvou letech přepustil roli jiným hercům, to když se mu poprvé nabídla role v klasické černé komedii o bankovní loupeži The Ladykillers. Zde, ve špičkovém obsazení které vedl sir Alec Guinness, se Lom poprvé ve studiu potkal s Peterem Sellersem. Padesátá léta byla pro Loma velice plodná. Celkem se objevil ve 34 filmech; mimo jiné si znovu zahrál Napoleona, tentokráte v hollywoodské verzi (natáčené ale většinou v Itálii) Vojny a míru s Henry Fondou, Mel Ferrerem a Audrey Hepburnovou, která běžela i v tehdejším Československu.

Také v šedesátých létech bylo lze Loma spatřit v jeho rodné zemi, i když málokterý z tehdejších diváků asi tušil, že ten vrchní padouch plukovník Brinkley v asi nejznámější zfilmované mayovce Poklad na Stříbrném jezeře je rodilým Pražákem. Když jsem sám tyto poslední zmíněné filmy viděl, také jsem to tehdy nevěděl. Zhruba ve stejné době, kolem roku 1962, hrál Lom ještě kapitána Nema v Tajuplném ostrově a hlavní roli profesora Petrie ve Fantomovi opery. Potom se po nějaký čas opětně objevoval v roli psychiatra v britském televizním seriálu Lidská džungle; jeho nejslavnější role ale už na něho čekala!

V původním Růžovém panterovi Lom sice ještě nebyl, když ale režisér Blake Edwards připravoval následný Výstřel do tmy, vybral si Herberta Loma pro roli šéfa idiotského inspektora Clouseaua. Prý mu tehdy řekl: "Hrál jste tolikrát jen ty tvrďase, já si ale myslím, že je ve vás zašitý komik." A tento režisérův odhad Lom skutečně potvrdil. Nemotorný a hloupý Clouseau dovede vrchního inspektora Dreyfuse v průběhu šesti filmů až do blázince, odkud v jednom z nich uprchne, aby se z něho dokonce stal zavilý kriminálník. Přitom všem se mu postupně v tváři začne budovat charakteristické škubání svalů. To se stupňuje s tím, jak pomalu tvůrcům filmů začnou docházet nápady. Ovšem Peter Sellers jako Clouseau a Herbert Lom jako Dreyfus v tom nejlepším jsou a navždy zůstanou pro mnohé z nás jednou z nejlegračnějších dvojic v celé filmové historii!

Herbert Lom - Peter Sellers

Na obrazovce jsem Loma zahlédl naposledy v jedné z epizod seriálu podle Agathy Christie o Miss Marple, kde hrál obstarožního francouzského profesora. To bylo v roce 2004. Celkem bylo těch filmů, v nichž se objevil víc než stovka. Během svého rušného života si Lom dokázal nalézt také čas k napsání dvou na skutečnosti založených románů – Dr. Guillotine (1993) o vynálezci "humánního" způsobu popravy a Dvojí život Christophera Marlowea (1978) o anglickém autorovi a Shakespearově rivalovi. Byl také schopným amatérským malířem, jakož i sběratelem moderního umění.

Podle prohlášení Aleca Loma, syna Herberta Loma, zemřel jeho otec ve spánku dne 27. září 2012. R.I.P. Tento bezesporu ve světě daleko nejznámější český herec zůstal v srdci vždy Čechem. Česky mluvil výborně a do Česka se, zejména v nedávných letech, často vracel, i když až doposud jen poměrně málo lidí vědělo o jeho existenci.

Herbert Lom ve svých rolích

Autorovy osobní stránky: www.voyenkoreis.com