28.5.2018 | Svátek má Vilém


Jan Čech

Jan Čech

VE VZDUCHU: Čechoviny 20

28.12.2007
Několik čtenářů mě žádalo o historky letadel IL 62. Na to reagoval můj kamarád, někdejší kapitán na tomto typu, nyní důchodce, a poslal mi několik... více

Jak jsem již napsal, kde jsou cestující, bývají i problémy.

VE VZDUCHU: Čechoviny 19

27.12.2007
Kdysi mne osud zavál na letiště Durham v Severní Karolíně, kde mně známý spotter a fotograf Jay Selman vyjednal praxi na Boeing 757. V British... více

Jednoho dne přinesl parťák do místnosti mechaniků fotku pořízenou z vyhlídkové terasy letiště.

VE VZDUCHU: Čechoviny 18

20.12.2007
Udeřily mrazy. Každý, kdo musí dělat venku, ví, jaké to je. Jeden můj kolega v takovém případě používá citát z erotického inzerátu: „Plné vyžití“.... více

Jak z ohlasů vidno, největšími odborníky na letadla jsou lidé, kteří s nimi nemají nic společného.

VE VZDUCHU: Čechoviny 17

18.12.2007
Jako každý ješitný chlap si i já rád čtu ohlasy na mé články (ty kladné mám raději) a někdy se opravdu dobře bavím a snažím se uhodnout, odkud mě... více

Jedna krásná příhoda se Syřany se stala v Praze, ještě když sem létali pro bratrskou pomoc.

VE VZDUCHU: Čechoviny 16

13.12.2007
Na pražskou Ruzyň občas přiletěly opravdové kuriozity. Jednou to byl Boeing 707-320 společnosti Alyemda, což byla společnost komunistického Jemenu.... více

Skutečně úžasný Boeing z Jemenu a ještě úžasnější ruská Mrija.

VE VZDUCHU: Čechoviny 15

11.12.2007
Je Nový rok, respektive tento článek si přečtete po Novém roce (článek byl na Planes.cz uveřejněn 2.1.2006 – pozn. red.), a tak jsem se rozhodl pro... více

Jednou z nejobávanějších věcí na letišti jsou ropné havárie.

VE VZDUCHU: Čechoviny 14

6.12.2007
Někteří lidé vzpomínají se slzou v oku na komunismus, protože houska stála 45 haléřů, a proto bylo vůbec dobře. Já na tu dobu vzpomínám jako na dobu,... více

Když jsem byl zaměstnancem společnosti Slov Air, zažil jsem neuvěřitelné věci.

VE VZDUCHU: Čechoviny 13

4.12.2007
Tak jsem se nedávno dočetl o jakémsi „black listu“ leteckých společností, kde se státy Evropy brání přeletu nebezpečných společností. Francouzi mají... více

V Praze se posádkám Air Koryo ze Severní Koreje podařilo několik husarských kousků.

VE VZDUCHU: Čechoviny 12

29.11.2007
Dva důvody mne dovedly k tomuto vyprávění. První byl ten, že jsem strávil měsíc a půl ve výcvikovém středisku ČSA, kde jsem si zopakoval typovky na... více

Na každém dálkovém letu jsou problémy s toaletami, je jich v každém typu málo.

VE VZDUCHU: Čechoviny 11

27.11.2007
Tak jsem dočetl dopis, který jsem dostal od jednoho „postiženého“, o kterém jsem psal veselou historku. Netušil jsem, že bych se ho mohl dotknout, ve... více

S chlapci, nosícími černé brýle i v noci a z jejichž hřebenů se dá těžit motorový olej, je v práci kříž.

VE VZDUCHU: Čechoviny 10

22.11.2007
Nedávno jsem šel na výcvikové středisko ČSA kvůli čemusi. Byl krásný letní den a před střediskem seděli mechanici, co se tam školili na Boeingy. Mezi... více

Iljušin IL 62, patrně jediné letadlo, které mělo stejnou polohu vztlakových klapek na start i přistání.

VE VZDUCHU: Čechoviny 9

20.11.2007
Bylo to před vánocemi v roce 1989, kdy nás British Airways poslaly do Amsterodamu na praxi. Jak taková praxe vypadá, je nasnadě. Člověk dostane... více

Vzpomněl jsem si, jak jsem dostal patrně nejkurióznější úkol za dobu své letecké kariéry.

VE VZDUCHU: Čechoviny 8

15.11.2007
Zvuk „čtrnáctky“ si asi pamatují opravdu jenom „staré páky“ od letectva. Zasvištění startéru a pak zakuckání motoru, kdy měl snahu se utrhnout z... více

Na Aviích 14 ještě létali někteří veteráni z války, samozřejmě z východní fronty.

VE VZDUCHU: Čechoviny 7

13.11.2007
Sovětský film Posádka v ohrožení, osmdesátá léta. Na premiéru tohoto filmu nás tehdy vzalo vedení Československých aerolinií patrně omylem. Film... více

Tupolev TU 154 bylo letadlo,, které se z dětských nemocí lízalo poměrně dlouho.

VE VZDUCHU: Čechoviny 6

8.11.2007
Tak tedy, na Starém letišti za motorárnou byla brzda, kde se po generálce točily motory. Na brzdu se tahaly motory, které byly na montážních... více

Zatím jsem vždycky popisoval, co kdo udělal či vyvedl, ale o sobě jsem cudně mlčel.

VE VZDUCHU: Čechoviny 5

6.11.2007
Jedním z nejpozoruhodnějších letadel, která jsem zažil v parku společnosti ČSA, byl bezesporu Jakovlev JAK 40. Pan Donutil v jednom svém vyprávění... více

Profil křídla jak u větroňů po válce, odtoková hrana zatlučená kladivem a zabroušená rašplí...

VE VZDUCHU: Čechoviny 4

30.10.2007
V jednom z komentářů Franta Vaníček vzpomíná, jak jsme spolu dělali v motorárně na začátku sedmdesátých let. Já si na to samozřejmě také pamatuji, a... více

Asi nejšpinavější místo na pražské Ruzyni, kde se pro generální opravy demontovaly motory.

VE VZDUCHU: Čechoviny 3

25.10.2007
V době mého působení na letišti Bratislava, kde jsem byl zaměstnancem společnosti Slovair, která tehdy provozovala pravidelné lety s L 410, aerotaxi... více

Některé věci, které se staly za mého působení na letišti, jsou z dnešního hlediska nemožné.

VE VZDUCHU: Čechoviny 2 (dokončení)

23.10.2007
Kanadské letectvo potřebovalo protiponorkový letoun. Za tím účelem zakoupila firma Canadair licenci na výrobu letadel Britannia, ale pozor, jenom na... více

Život británek skončil, ale jejich alter ego běželo ještě několik let déle.

VE VZDUCHU: Čechoviny 2

18.10.2007
Nastoupil jsem na letiště v Ruzyni v dobách, kdy milicionář soudruh Křikava nosil 21. srpna na tácu v kantýně pod hlavní správou kromě guláše s... více

Na letišti kdysi platilo magické slovo Británka. Ano, jednalo se o letadlo Bristol Britannia.

VE VZDUCHU: Čechoviny 1

16.10.2007
Když jsme někde seděli, ať v hangáru, v odpočinkové místnosti mechaniků, lidově zvané prďárna, nebo v restauračním zařízení a vyprávěli si příběhy,... více

Co mám pro vás dnes, je skutečně neskutečná ptákovina, kterou jsem si přečetl v Daily Mail.