24.4.2024 | Svátek má Jiří

Jan Kovanic

ŠAMANOVO DOUPĚ: Z Ještěda kolmo dolů

18.2.2015
Z Ještěda se v zimě krásně sjíždí na sjezdovkách. A v létě se ještě krásněji sjíždí na kole. Tedy nikoli „kolmo“ směrem, ale sedě na bicyklu a to po... více

Z Ještěda se v zimě krásně sjíždí na sjezdovkách. A v létě ještě krásněji na kole.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Sjezd Ještěda

11.2.2015
Když jsem byl malej, tedy na přelomu 50. a 60. let, jezdilo se v zimě z mého rodného Liberce lyžovat do Jizerek a na Ještěd. Jizerky jsme měli my, co... více

Když jsem byl malej,jezdilo se v zimě z mého rodného Liberce lyžovat do Jizerek a na Ještěd.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Sjezd z Jizerek

4.2.2015
Když jsem byl malej, tedy na přelomu 50. a 60. let, bývaly v mém rodném Liberci zimy mrazivé a sněhové. Lyžovat se dalo v parcích, ba i v ulicích.... více

Když jsem byl malej, bývaly v mém rodném Liberci zimy mrazivé a sněhové.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Jak prošel táta Osvětimí

28.1.2015
27. ledna 1945 osvobodila Rudá armáda Osvětim a přilehlé tábory, či lépe řečeno jejich zbytky, které zůstaly po jejich řízené likvidaci. Byly... více

Jako dítě jsem se táty ptal, proč má na předloktí vytetované kostrbaté modré číslo

ŠAMANOVO DOUPĚ: Pět milionů pod stromeček od Chládka

21.1.2015
„Ministerstvo školství podpoří studium nadaných studentů v programu Centrum pro talentovanou mládež v České republice. Ministr školství Marcel... více

Porada vedení MŠMT totiž „revokovala“ jednu z předcházejících porad vedení MŠMT.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Kdo je připraven ochránit svobodný svět

14.1.2015
Minulou středu zaútočili dva islámští teroristé na francouzské občany. Útočníky byli francouzští občané, potomci imigrantů, a mezi oběťmi byli také... více

„Hlavně nedráždit!“ Hloupé heslo francouzských přizdisráčů.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Kulaté stoly

7.1.2015
Před pětadvaceti lety jsme prožívali euforii. Získali jsme svobodu, měli novou vládu národního porozumění, „Saša“ Dubček vedl Národní shromáždění a... více

ŠAMANOVO DOUPĚ: 2015 - pondělí, třináctého

31.12.2014
„Já ti zabrnkám, to možná vylepší tvůj splín, já ti...“ Optimistický zpěv budíku zmlknul, ukončen mým brutálním plácnutím. Mohl jsem se nechat... více

„Já ti zabrnkám, to možná vylepší tvůj splín, já ti...“ optimistický zpěv budíku zmlknul.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Můj Štědrý den

24.12.2014
Konec adventu je letos hodně teplý. Už toto předštědrodenní poledne jsem stáhnul termostatické hlavice na radiátorech na trojku, takže prakticky... více

Teď jsem si udělal chvíli mezi vařením první části rybí polévky a vařením druhé části rybí polévky.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Vánoční apokalypsa

17.12.2014
Že jste si mysleli, že budu psát o každoročním předvánočním běsnění a jakýže to bylo, když jsem byl malej? Když jsem byl malej (a i když jsem... více

Někteří z tvůrců knížky Na konci apokalypsy se sešli poblíž Arbesova náměstí.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Vánoční čokoláda

10.12.2014
Když jsem byl malej, tedy na konci 50. a začátkem 60. let, začínávaly u nás Vánoce Mikulášem. Jako úplně malej, tak asi tříletý hošík, jsem byl z... více

ŠAMANOVO DOUPĚ: Jiskrák

3.12.2014
Když jsem byl malej, tedy na konci 50. a začátkem 60. let, bývaly v mém rodném Liberci zimy mrazivé a sněhové. Tak vysoko sněhu bylo, když jsem byl... více

Byly to doby, kdy spisovatelé vědeckofantastické literatury varovali, že „ledovec se blíží“.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Cesty Miloše Zemana

26.11.2014
Prezident republiky Miloš Zeman oficiálně navštíví ve dnech 23. - 27. listopadu 2014 Republiku Kazachstán a Republiku Tádžikistán. Během státních... více

Elixír nesmrtelnosti diktatur a přítulnost našeho prezidenta k nim.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Masakr na Národní

19.11.2014
Nebyla to žádná krvavá řež. Nebyl to žádný nestandardní masakr. Byla to jedna z iks demonstrací… Státní bezpečnost se zachovala humanisticky, protože... více

Zemane, vy ostudo z řitního otvoru StB, odstupte!

ŠAMANOVO DOUPĚ: Zpráva o stavu konopí v ČR 2014

12.11.2014
O víkendu probíhal v Juldě-Fuldě už pátý veletrh konopí a léčivých bylin Cannafest. I díky logu a názvu festivalu bylo všem jasné, že jde především o... více

ŠAMANOVO DOUPĚ: Tuplovaná revoluce

29.10.2014
28. října 1918 se na liberecké radnici ženil můj židovský dědeček Otto Kovanic s mou křesťanskou babičkou Emčou Vobořilovou. Děda v té době sloužil v... více

28. října 1918 se na liberecké radnici ženil můj židovský dědeček s mou křesťanskou babičkou.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Co Rusko musí

22.10.2014
Na jaře roku 1968 nám na liberecké SVVŠ vykládal profesor T., že Sovětský svaz musel napadnout Finsko, které ho ohrožovalo svými obrannými... více

Musí – a podle svého přesvědčení i může, když zjišťuje faktickou vojenskou slabost evropského křídla NATO.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír v Izraeli

18.10.2014
Na nízkém kamenitém návrší porostlém travičkou, ječmenem, a všelijakým býlím se žlutými a modrými kvítky poblíž kinucu Nachšon se hemží pestrobarevná... více

Každý z turistů třímá v jedné ruce zahradnickou motyčku, a v druhé sazeničku borovice středomořské.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír lesů

15.10.2014
Z muzeální letecké základny se vracíme kolem fotovoltaické elektrárny, zastrčené mezi sad nízkých stromků zpátky k Beer Ševě. První kruhová... více

Z muzeální letecké základny se vracíme zpátky k Beer Ševě.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír hbitých letců

11.10.2014
Ráno jsme se probudili už v půl šesté, čeká nás další náročný den. Vyhlédnu ven – a do oken se nám z pouště tlačí chuchvalce mlhy. Mlhy! Když Arad... více

Ráno jsme se probudili už v půl šesté, čeká nás další náročný den.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír aradské stezky

8.10.2014
Arad je mladé město. Byl založen roku 1962 jako jedno z posledních „rozvojových měst“. Zároveň jde prý o první izraelské město, které bylo zcela... více

Arad je mladé město. Byl založen roku 1962 jako jedno z posledních „rozvojových“.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír pilných osadníků

4.10.2014
Od starověkého sídla Avdat míříme zase na sever ke Sde Boker. Míjíme odbočku k další přírodní rezervaci podobně znějícího jména "Ejn Avdat" (neplést... více

Od starověkého sídla Avdat míříme zase na sever ke Sde Boker.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír odolných obránců

1.10.2014
Osvěženi občerstvením tělesným i pohledy do hloubi Machteš Ramon míříme po čtyřicítce k severu směrem k Sde Boker, stejně jako minule. A stejně jako... více

Osvěženi občerstvením tělesným i pohledy do hloubi Machteš Ramon míříme po čtyřicítce k severu.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír nebezpečných zatáček

27.9.2014
"Danger - cliff edge!" Známá výstražná tabulka, doplněná obrázkem panáčka padajícího ze skály, zaražená do země u symbolického ochranného půtku,... více

"Danger - cliff edge!" - známá výstražná tabulka, doplněná obrázkem panáčka padajícího ze skály.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír podmořského útesu

24.9.2014
Vyjíždíme zpátky na silnici číslo devadesát, která se v tomto jižním úseku nazývá také "HaArava Road", míjíme autobusovou zastávku, stavěnou jako... více

Vyjíždíme zpátky na silnici číslo devadesát, která se tady nazývá "HaArava Road", a jedeme na jih.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír savany

20.9.2014
Opouštíme výběžek pouště Negev, marťansky rudou Timnu, její rezavou rulu, zlatou žulu a barevný pískovec, a osou údolí Arava po silnici číslo 90... více

Opouštíme výběžek pouště Negev a osou údolí Arava po silnici číslo 90 pokračujeme k severu.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír pouštních hub

17.9.2014
Je čtvrtek ráno a my jsme v Izraeli právě týden. Týden plný zážitků, a to nás ještě další čekají. Dnes v údolí Timna. Nu – tak údolí. Prý má... více

Týden v Izraeli plný zážitků, a to nás ještě další čekají. Dnes v údolí Timna.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír bláznů

13.9.2014
Jsem znovu v Ejlatu. Takto jsem o něm referoval v minulém díle: "Toto území je zvláštní na mnoho způsobů. Jedním z nich je, že když pomineme pouštní... více

V Ejlatu bydlí asi 50 000 obyvatel a určitě několik desítek tisíc turistů.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír dovolené rychlosti

10.9.2014
Od Masady jedeme žlutohnědou pouští, ve které se občas zjevují hluboká, vodou vymodelovaná údolí. Míříme na jih kolem zbytků střední části Mrtvého... více

Od Masady jedeme žlutohnědou pouští, ve které se občas zjevují hluboká údolí.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír černých ptáků

6.9.2014
Odjíždíme z rezervace Ejn Gedi. V místním kibucu, ani v jeho botanické zahradě, kde se na deseti hektarech nachází téměř tisíc různých druhů rostlin,... více

O Masadě se dá psát stále znovu, stejně jako ji lze opakovaně navštěvovat.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír kozorožců

3.9.2014
Vchod do přírodní rezervace Ejn Gedi připomíná Afriku: Kruhová vstupní hala je přikryta rákosovou střechou, obzor tvoří vysoké zlaté hory, ze kterých... více

Nelze v Izraeli přijít do přírodní rezervace, aniž by na vás nevykoukly tisícileté dějiny.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír rychlé cesty

30.8.2014
Včera jsem se couráním po Jaffské třídě a porozhlížením po uličkách v jejím okolí rozloučil s Jeruzalémem. Na večeři jsme museli být už v půl sedmé... více

Čekal nás přesun k Mrtvému moři a jeho pamětihodnostem.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír slunečních hodin

27.8.2014
Autobus nás snáší z výšin izraelského vládního komplexu k nízkým domkům, kde je skryto břicho Jeruzaléma. Po asi kilometru zastavujeme na kruhovém... více

Z výšin izraelského vládního komplexu k nízkým domkům, kde je skryto břicho Jeruzaléma.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír spravedlivého soudu

23.8.2014
Od Mamilly, pod kterou pramení údolí Ben Hinnom, míříme k západu. Stále stoupáme, do výšky rostou i okolní budovy. Po deseti minutách se ocitáme na... více

Od Mamilly, pod kterou pramení údolí Ben Hinnom, míříme k západu.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír ohnivé bažiny

20.8.2014
Na hoře Sión je přetlak historické architektury, avšak našlo se tu místo i pro parkoviště autobusů. Můžeme tedy v klidu nastoupit do Šacharova stroje... více

Objíždíme horu Sión, pod jejíž jižní špičkou se setkávají dvě hlavní jeruzalémská údolí.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Mír královské večeře

16.8.2014
Je poledne. Jak oznamuje silným hlasem zvon ze zvonice kostela Zesnutí Panny Marie. Zvonice stojí samostatně, od samotného kostela je vzdálena asi... více