25.4.2024 | Svátek má Marek

Jan Kovanic

ŠAMANOVO DOUPĚ: Jaffská zvířena

12.7.2017
Minule jsem zmínil naléhavý úkol, kvůli kterému mířím po schodech kolem Mořské mešity přímo vzhůru, až mi Janinka sotva stačí. Hodlám totiž navštívit... více

Hodlám navštívit podzemní návštěvnické středisko na náměstíčku před kostelem sv. Petra.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Větrný anděl

5.7.2017
Včera jsme měli s Janinkou náročný den. I když náročný být původně neměl. Na dnešek jsem tedy naplánoval něco lehčího. Ráno má být ošklivě a jen 14... více

Od rána je hezky, pocitová teplota asi 20 °C a Janě se nechce postávat před obrazy

ŠAMANOVO DOUPĚ: Jak jsme zahynuli na Nitcanské pláži

28.6.2017
Minule jsme s Janinkou navštívili most „Až sem“, přes který se Egypťani v květnu roku 1948 na sever k Tel Avivu neprobojovali. A teď se konečně... více

Konečně se vydáme směrem k Ashkelonu na jih k dunovým jezírkům poblíž městečka Nitcan.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Jaký most???

14.6.2017
Minule jsme s Janinkou brouzdali po dunách kolem citadely Ashdodu. Málem bych jel rovnou k další atrakci, asi 4 km vzdáleným jezírkům u Nitcanu,... více

Jana mi už napotřetí připomněla, že sem jedeme hlavně kvůli tomu mostu.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Jak byla pomstěna Kopecká

10.6.2017
Už je to pětačtyřicet let, co jsem stál na stupínku asi tak sedmé třídy liberecké ZDŠ 5. května a byl zkoušen z historie napoleonských válek. Soudruh... více

Školní historka ze starých dob.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Vlny nad mořem

7.6.2017
Minule jsme s Janinkou dorazili z Tel Avivu do Ashdodu. Do třetího a do druhého Ashdodu. První Ashdod, třináckrát zmiňovaný v Bibli, tak ten leží ve... více

ŠAMANOVO DOUPĚ: Kámen, hrušeň a hrob

3.6.2017
Na severním konci území leží pískovcový kámen, který označuje místo, kde stával dům č.p. 39 Josefa a Alžběty Doležalových, kteří zde žili společně s... více

Vandalové zničili hrobky a hroby, kosti rozházeli po okolí. Před tím z lebek vytrhali zlaté zuby.

ŠAMANOVO DOUPĚ: K hradbám Ashdodu

31.5.2017
První noc v Izraeli jsme spali jak zabití. Přesto jsme se vzbudili už v půl šesté. Vlastně, protože máme letní čas, tak v půl sedmé. Vlastně, protože... více

ŠAMANOVO DOUPĚ: Kdo pustil Kajínka?

27.5.2017
Tak teď víme, kdo. Tedy kdo finálně. Ale kdo ho pustil před 17 lety, kdy „utekl“ z Mírova? A kdo ho pustil před 24 lety, kdy se nevrátil z dovolené,... více

ŠAMANOVO DOUPĚ: Jak jsem zahynul u Dizengoffovy fontány

24.5.2017
V 16:20 místního letního času udělal podvozek letadla Boeing 737 drnc, drnc, přistáli jsme na letišti Ben Guriona a jsme v Izraeli. Ještě tedy... více

V 16:20 místního letního času udělal podvozek letadla Boeing 737 drnc, drnc.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Ranní příběh

20.5.2017
Když milý hlas v tramvaji č. 5 poprvé oznámí zastávku „Nákladové nádraží Žižkov“ (na této lince jsou totiž dvě stanice téhož jména), vím, že mám... více

Zpráva o stavu informatiky a komunikace na prahu 3. tisíciletí.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Přes přepážky ku hvězdám

17.5.2017
Předzvěstí naší letošní cesty do Izraele se stalo už nakupování nové mapy a nového bedekru. Léta jsem si vystačil s průvodcem Jeruzalém a Svatá země... více

Jak jsme nezahynuli při letu do Izraele.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Konec demokracie v Čechách

13.5.2017
Hudba léčí a na srdce jsou Poděbrady. Obé platilo i v mrazivém počátku roku 1971 na poděbradské elektrotechnické fakultě Českého vysokého učení... více

Hudba léčí a na srdce jsou Poděbrady. Obé platilo i v mrazivém počátku roku 1971.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Přežít Izrael

10.5.2017
Před rokem jsme s mou neregistrovanou partnerkou Janinkou navštívili Izrael. Byli jsme tu dvanáct dní, nafotil jsem asi patnáct tisíc snímků. Některé... více

Jak jsme nezahynuli při návratu.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Příští rok v Jeruzalémě!

19.4.2017
Je neděle 2. dubna 2016, 13:27, před hotelem zastavuje náš bílý taxík. Nakládám bagáž do kufru auta, zatímco ze stanu u domku, kde včera probíhala... více

Zdá se, že i na zdejším letišti došlo k dalším bezpečnostním protiopatřením.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Loučení s Jeruzalémem

12.4.2017
Dnes už odlétáme domů do Prahy; hotelový pokoj jest dlužno vykliditi do jedenácti hodin. Sbalíno už v podstatě máme, proto spíme až do půl deváté.... více

ŠAMANOVO DOUPĚ: Cesta za vůní pomerančových květů

5.4.2017
Z údolí potoka Kidron stoupáme s Janinkou ke bráně sv. Štěpána. Štěpána, protože tady kousek dole je kostel sv. Štěpána, neb zde prý byl tento světec... více

Z údolí potoka Kidron stoupáme s Janinkou ke bráně sv. Štěpána.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Lis Boží

29.3.2017
Scházíme s Janinkou kolem rozsáhlé židovské nekropole bezejmennou pěší uličkou, spíše širokým chodníkem z Olivové hory. více

Na rohu se nám otevírá alespoň pohled přes plot na to místo zvané Getsemany.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Rychlý otec náš

22.3.2017
Od tajných plechových dveří, které ukrývají nejviditelnější místo Jeruzaléma (tedy pravoslavný kostel Nanebevstoupení), se vracíme s Janinkou zase... více

Hned kousek za nanebevzací mešitou se otevírá vstup do areálu kláštera Pater Noster.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Zjevné tajemství

15.3.2017
Když jsem připravoval pro naši dvoučlennou výpravu po Izraeli itinerář, dělal jsem tak s plnou odpovědností. Měl jsem vybrány cíle, které jsem... více

Takže jsme s Janinkou v Jeruzalémě a snažíme se toho vidět co nejvíc.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Z hradeb ven

8.3.2017
Od zvonice kostela Vykupitele se nám podařilo přes Múristán a Davidovu ulici vypohybovat se až k Citadele. více

Opět procházíme Jaffskou bránou, stejně jako ráno, ale opačným směrem.

MOBY DICK: Tak trochu Severní Korea

4.3.2017
Hnutí jednoho muže absolvovalo další náročný sněm. Dvě stě delegátů politické strany o ráži necelých 3 tisíce členů nakonec schválilo, co mělo být... více

Německá autofobie, žluté Česko, popletený Oskar, duše Ameriky, naivní pasažéři a jiná falešná obvinění

ŠAMANOVO DOUPĚ: Luteránská vyhlídka

1.3.2017
Vylezli jsme s Janinkou z chrámu Božího hrobu docela psychicky odrovnaní. Tolik jsme toho viděli, a často ani nevěděli, že vidíme. Tolik jsme toho... více

Vylezli jsme s Janinkou z chrámu Božího hrobu docela psychicky odrovnaní.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Svatá Golgota

22.2.2017
Minule jsem vyprávěl, jak jsme s Janinkou stoupali po Via Dolorosa uličkami Muslimské čtvrti od zastavení číslo pět až po křesťanskou devítku u... více

Před osmi lety jsem si samostatně zjistil že by se mohlo jít i jinudy. Kratčeji a mazaněji.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Cestou bolesti

15.2.2017
Úzkými uličkami, spíše tunely, jsme se z vycházky po střechách nečekaně dopravili až na vyhlídkové místo nad Západní zdí. Pokochali jsme se... více

Naším dnešním hlavním cílem je Chrám Božího hrobu, kam chceme dojít po Via Dolorose.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Bloudění po střechách

8.2.2017
Klesáme od západu k východu, dolů, směřujeme přímo do nejcentrálnějšího centra Starého města jeruzalémského. Stříšky nad krámy se téměř dotýkají;... více

Davidova ulice aneb Al-Bazar nás po kamenné dlažbě a občasných schůdcích nese od Citadely.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Hurá na Citadelu!

1.2.2017
Moje minulá reportáž poněkud znepokojila čtenářku Irenu. Chystá se jet do Izraele s cestovní společností. více

Sejdeme po schůdcích na náměstíčko, projdeme svažující se uličkou, a už jsme na Jaffské třídě.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Od trhu k trhu

25.1.2017
Strategickou křižovatku za námi střeží vojenská hlídka, jak jsem psal minule.. Během uplynulého týdne jsem se dověděl, jak rozeznat vojáky z IDF... více

Míříme od Via Dolorosy nahoru a na sever po el-Wad do hlubin Muslimské čtvrti.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Ode Zdi ke Zdi

18.1.2017
Slanili jsme s Janinkou z ochozu synagogy Churva a vydali se směrem k té nejfundamentálnější židovské poamátce, k Západní zdi (hebrejsky ha-Kotel... více

Vydali jsme se směrem k té nejfundamentálnější židovské poamátce, k Západní zdi.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Zakazovaná synagoga

11.1.2017
Z hory Sion se Sionskou branou vracíme do Starého města. Míříme na sever kolem parkoviště pro místňáky. Zalézáme do uličky Chabad (Khabad Street). více

Stát sice židovský, avšak demokratický a občanský, který chrání posvátná místa všech nábožendství.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Duše hory Sion

4.1.2017
Uplynul měsíc od mého minulého povídání o cestě na horu Sion, a já stále ještě trčím na hoře Sion. Avšak není to ta hora Sion, ze které vzešlo Boží... více

Já stále ještě trčím na hoře Sion. Avšak není to ta hora Sion, ze které vzešlo Boží slovo.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Můj Štědrý den

28.12.2016
Štědrý den začíná vždy tak trochu předem. Třeba potulováním se po vánočních trzích. Po nichž se tedy většinou, téměř nikdy, vlastně vůbec nepotuluji.... více

ŠAMANOVO DOUPĚ: Nedráždit muslimy

21.12.2016
Minulý článek o letošním putování Izraelem jsem tady zveřejnil už před třemi týdny. Jeden týden jsem vynechal kvůli přípravě přednášky o Izraeli,... více

O syrovém islámu, s jakým jsem se potkal v uličkách Muslimské čtvrti Starého města jeruzalémského.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Kudy na horu Sión

30.11.2016
K Jaffské bráně do Starého města jeruzalémského se dá vyjít rovnou po schodech z obchodní pasáže Mamilla Mall. Vylezete na přemostění Jaffské třídy a... více

Hlavním cílem je několik svatých objektů, nahňácaných vedle sebe na vršku zvaném Sión.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Barcelonské střepy 5

23.11.2016
Koukám, že své čtvrté vyprávění o Barceloně jsem sepsal právě před měsícem. Nechci nechat konec reportáže z hlavního města Katalánska neukončený, a... více

Casa Mila, Rambla, tržiště, Kryštof Kolumbus a Aquarium.

ŠAMANOVO DOUPĚ: Do břicha Mamilly

16.11.2016
Večer jsme si nastavili budíka na tři čtvrti na osm, abychom stihli včas vrátit auto. Tedy v jedenáct. Smart Hotel v uličce Horkanos nám docela... více