(NE)RECENZE: Orson Scott Card, Enderova hra

10.1.2010 0:05

Enderova hra Orson Scott CardTOPlistKdyž se naši předkové sešli někde v jeskyni u ohně, vyprávěli si příběhy. Mýty a báje předávané z pokolení na pokolení, střežené a chráněné každou tlupou jako ten nejcennější poklad. Společně sdílené vyprávění skupinu stmeluje, vytváří její identitu, jasně rozděluje nás a ty ostatní. Ty ostatní, kterým jsme to neřekli. Je vždy jen otázkou času, než si nově vzniklé souručenství lidí vytvoří svou zásobárnu narací. Fanoušci sci-fi jsou novodobá tlupa. A tohle je jeden z těch příběhů.

Enderova hra je klasika. Dost možná ji znáte, jen o tom nevíte. Třeba vám její děj odvykládal po třetím pivu kamarád, snad jste o něm četli před rokem v Pevnosti nebo v deset let starém ABCéčku. A pokud jste opravdu v tomto ohledu tabula rasa, máte příležitost to napravit. Osud geniálního šestiletého kluka vytrženého z domova, aby prošel nejtvrdším výcvikem v Bitevní škole, by vám rozhodně neměl uniknout. Vždyť je to jeden z těch příběhů.

Orson Scott Card píše zralým a nerozmělněným rukopisem profesionála. Věrohodné repliky pronášené věrohodnými protagonisty vedou zákonitě k věrohodné knize. Prostředí nedaleké budoucnosti, kdy lidstvu hrozí válka s cizáckou mimozemskou rasou, je čtenáři blízké a bez obtíží stravitelné. Děj knihy není zběsilý, ale ani nebrzdí - plynule směřuje k pointě a na férovku otevřenému konci - jenže v tuhle chvíli už nás má autor obtočené kolem prstu a připravené zobat mu z ruky.

A čím, sakra? Vojenským výcvikem? O tom je každý druhý americký film. Mladým a nadaným hrdinou? Ohraná fantasy písnička. Válkou s emzákama? Pro změnu scifistický archetyp. Tak tedy čím? Card si bere za své krédo, že dobrá literatura je především o lidech. A prostředí Enderovy hry je mu pouze jevištěm k rozehrání dramatu o lidské duši. Autor neváhá pro vítězství vyplout do nezmapovaných vod psychologie či filosofie, což se mu bohatě vyplácí v podobě hloubky příběhu. A nádavkem získává Huga i Nebulu jednou ranou. Ehm, tedy knihou.

Promyšlené nitro hlavního hrdiny je dost zajímavé na to, aby se mohl věnovat dlouhodobé a pravidelné introspekci bez rizika unudění čtenáře k smrti. Enderovy duševní pochody, vzpomínky na rodinu a konflikty s bratrem jsou důstojným soupeřem akčnější rovině knihy zastupované vojenským výcvikem. A záhadná titulní hra přináší další znepokojující a provokativní obrazy z vnitřního života favorita Bitevní školy, jejichž vysvětlení si jako správný vypravěč nechá Card až na samotný závěr.

Nicméně netřeba se děsit intelektuality v nadkritickém množství. Enderova hra není volným pokračováním Freudových sebraných spisů ani svérázným příspěvkem k Habermasovu tématu veřejné sféry. Filosofický přesah textu je ze strany autora spíše podanou rukou a nabídkou, než nezbytnou podmínkou čtenářského prožitku. A navíc Card dokáže etické dilemata podávat čtivě a srozumitelně, takže troška zamyšlení a netriviální úvahy o lidské svobodě a nutnosti působí jako osvěžující sprcha v únavné smršti každodenních banalit.

Literární zážitek nekazí ani práce redakce, překlad i korektury zprostředkují toto vyprávění českému čtenáři bez zakoktání. Potěší i původní obálka a pevné desky, obojí jako tichá poklona mistrovskému dílu velkého vypravěče příběhů. Na konci zamrzí jen rozsah díla - vzhledem ke kvalitě knihy katapultuje dvě stě padesát stránek Enderovu hru mezi dámy na jednu noc. Naštěstí nakladatelství Laser nezůstalo u jediného příběhu z Enderova světa a vyslalo na pulty českých knihkupectví i další kousky z šuplíku Orsona Scotta Carda.

Shrnutí: Povinná literatura k maturitě ze science fiction, pro fanoušky Asimova nebo Lema příjemná připomínka časů, kdy lidstvo ještě doopravdy věřilo, že jednou dobude vesmír. Pro nováčky profesionálně uvařená nástupová droga k cestě do hlubin závislosti na sci-fi. Nebo přinejmenším knížka, kterou můžete dát bez obav přečíst i svému tátovi či jakémukoliv čtenáři mainstreamu.

Enderova hra
Autor: Card, Orson Scott

Z originálu: Ender's Game