24.4.2024 | Svátek má Jiří

(NE)RECENZE: Herbert G. Wells, Válka světů

26.6.2009 9:05

Válka světů Herbert George WellsTOPlistNebudu zastírat, že je H. G. Wells jedním z mých oblíbených autorů, a tak jakmile jsem v Levných knihách uviděl paperback jeho sci-fi románu Válka Světů, neváhal jsem, vysypal poslední drobné a za chvíli jsem si knihu již nesl domů...

Válka Světů je ještě označována za takzvanou vědecku romanci, což je předchůdkyně žánru science fiction, ale po jejím přečtení můžu říci, že alespoň pro mě je to sci-fi jako řemen. Kniha má všechno, co by mít měla - je čtivá, má napínavý děj a spád, takže vás pohltí a nepustí.

Román vypráví příběh obyčejného člověka na pozadí invaze Marťanů do staré dobré Anglie. Ano, mimozemšťané pocházející z Marsu napadli zemi a pomocí nebeského děla vystřelují ze své domoviny duté projektily s invazní armádou. Tento přístup k cestování vesmírem se mi z počátku zdál podivný, ale pak jsem si uvědomil, že v době psaní tohoto díla byl jakýkoli jiný způsob meziplanetárního cestování hudbou vzdálené budoucnosti, vždyť první vydání Války Světů připadá na rok 1898. Když překousneme způsob dopravy, který dnes vyvolá úsměv na rtech, dostaneme se přímo k ději.

První část knihy je poklidná a plná nadějí, že "Z toho mráčku nezaprší." Nejdříve jsou projektily považovány za meteory, následovně se ví, že jsou duté a nejspíše s posádkou, a nakonec se sice ví, že je obývají Marťani, ale lidsvo je ujišťováno, že jsou neškodní, neboť stěny kráteru jsou vysoké a Marťani slabí a bezmocní a nedokáží se z něho vyškrábat.

V druhé části knihy naproti tomu vládne bezmoc a beznaděj. Z "mráčku" totiž začaly padat pořádné trakaře. Z prvního kráteru se zvedá kráčející stroj, který si nikým nerušení Marťani přivezli a sestavili na místě dopadu, a Marťani se záhy ukážou být velice zdatnými protivníky, když bez jakýchkoli problémů usmaží několik oddílů jízdy a dělostřelecva paprskometem. (Zde mě autor znovu překvapil, když po na tu dobu nezvyklém použití kráčejících tanků ještě završil použitím paprskových zbraní, což bylo v té době opravdu nevídané a svědčí to o autorově nesmírné představivosti.) Lidstvo se rázem ocitne v potravním řetězci na zcela opačné straně, než bylo do té doby zvyklé.

A co se stane pak? Tak to už neprozradím, protože to by jste toho z knihy příliš neměli. Snad jen dodám... ne, nic neřeknu, jen si to přečtěte a uvidíte sami, že si autora a jeho knihy rázem oblíbíte. Nakonec jsem Válku Světů přečetl třikrát a posléze k ní přibyly i knihy "Ostrov doktora Moreaua", "Neviditelný" a "Stroj času", které mohu jen doporučit každému, kdo má alespoň trochu rád vědeckofantastickou literaturu. A ještě jedna dobrá zpráva na závěr, k Válce Světů je v edici Levných Knih přibalen i román Neviditelný, takže dostanete dvě výborné knihy v jedné.

Hodnocení: 100 %.

Válka světů / Neviditelný
/The War of the Worlds / The Invisible Man/