16.4.2024 | Svátek má Irena


MÉDIA: Projekt, který skončil na internetu

3.2.2007

Pod rukama revolucionářů končily domněle překonané společenské systémy na „smetišti dějin“. Pod rukama Sebastiana Pawlowského tištěný nedělník Nedělní svět skončil na internetu. Od minulé neděle přestal vycházet v printové podobě. Poprvé vyšel více než dvěma lety, 18. dubna, v nákladu půl milionu výtisků, s cílem udržet se na trhu alespoň se 150 tisící prodanými kusy. Na Otýlii v neděli 28. ledna 2007 se jeho prodej pohyboval kolem 20 tisíc výtisků a předplatilo si jej asi 220 čtenářů.

O počátku vzniku tohoto podnikatelského záměru bylo zjevné, že jeho slabým místem bude distribuce. V neděli jsou otevřena nákupní centra, benzínové pumpy, večerky, tržiště a podobně. Taková místa navštěvují spíše spotřebitelé zábavného čtení než seriózních novin, kterými Nedělní svět chtěl být.

Viditelnou konkurencí pro jakýkoli nedělník vážnějšího typu jsou a budou zatím pravděpodobně sobotní přílohy běžných deníků, jejichž obsáhlejší články se v rodinách nejspíš čtou i v neděli.

Nedělník je také cosi jako napůl deník a napůl týdeník. Měl by informovat o sobotních aktualitách a také nabízet souhrnné hodnotící články o nejdůležitějších událostech uplynulého týdne. Dvojaký obsah tedy patrně vyžaduje denní redakci aktualit a redakci, která připravuje články magazínové povahy. Od nedělníku se dá patrně i očekávat poměrně obsáhlý informační servis o možnostech využití volného času. Z toho plyne, že do nedělních novin musí psát poměrně hodně - a dost zkušených i šikovných lidí. Aby se zaplatili, nemůže být jeden výtisk právě nejlevnější. S tím zase souvisí životní styl či spíše jeho změna, které v tomto kontextu spočívá zejména v aktivnějším přístupu k volnému času.

Nedělní svět začínal, všeho všudy, se šestnácti redaktory. Výsledkem byla nabídka, která sotva snesla srovnání s obyčejnými deníky. V hypermarketech se týdeník povaloval na pultech, trafiky byly zavřené a vlastní distribuční síť se zdála velmi drahá. Ke změně životního stylu dochází, ale pozvolna. Rozhodně ne tak dramaticky, aby 150 tisíc čtenářů bylo ochotných dát za nedělník kolem třiceti korun. Protože nedělní noviny vycházejí v den, kdy se nepracuje, a dá se čekat, že čtenáři budou naladěni jinak než od pondělí do pátku, nabízí se inzerentům nové možnosti. To by se ale musel Nedělní svět výrazněji lišit od slabšího průměru normálních deníků. Řídící pracovníci vydavatelství Mediacop, které Nedělní svět vydávalo, hovoří o zastavení tištěné podoby nedělníku a jeho přeměně v internetové stránky jako o „přechodu do rentabilnějšího režimu“. Nedělník v elektronické formě má být součástí nového zpravodajského webu Týden. cz, který vydavatelství Mediacop údajně zpřístupní na dané adrese v neděli 4. února v poledne.

Na nedělním trhu tištěných médií tak zůstávají opět jen bulvární noviny Aha! a Nedělní Blesk. Kromě nich vychází Nedělní sport. Náš životní styl se opravdu nemění nijak dramaticky, ale vydávat seriózní noviny s představou investice několika desítek milionů a její rychlé návratnosti je asi už navždy minulost.

(Psáno pro Česká média)