26.7.2016 | Svátek má Anna






MÉDIA: Penta koupila SME

18.10.2014

aneb Vítězství podnikatelského populismu

Oficiální zpráva ze 14. října 2014 je stručná: vydavatel slovenského největšího a posledního nezávislého deníku SME Petit Press má nového padesátiprocentního spolumajitele, dceřinou společnost agentury SITA, ale celou transakci financuje Penta.

SITA podíl koupila údajně za 400 milionů eur od německého vydavatele Rheinisch-Bergische Verlaggesellschaft, která u nás donedávna vlastnila MF Dnes a Lidové noviny. Druhou polovinu vlastní Prvá slovenská investičná skupina pana Petra Vajdy. Dle dosavadních informací podává skupina 65 redaktorů deníku SME výpověď a chce založit nový deník, protože je přesvědčena, že noviny kupuje SITA proto, aby umlčela novináře, kteří Pentu kritizují. SME doposud prodávala asi 40 000 exemplářů denně.

Protože se o této transakci hovořilo již delší dobu, už minulý týden šéfredaktor SME Matúš Kostolný a jeho redaktoři v otevřeném dopise pohrozili, že pokud se prodej uskuteční, dají výpověď. Šéfredaktor již údajně odstoupil. Důvodem je kromě ztráty nezávislosti i minulost skupiny Penta, která byla spojována s největší dva roky starou slovenskou korupční aférou Gorila, která vedla až k předčasným volbám. Finanční skupina podle odposlechů, jež před třemi lety unikly na internet, podplácela slovenské politiky a vysoké státní úředníky výměnou za vliv na privatizaci a na chod některých podniků. Penta takové jednání popírá.

Penta nedávno ve spolupráci s nizozemskou investiční společností V 3 Media Holdings ovládla přední slovenská vydavatelství 7 Plus a Trend Holding. První z nich je vydavatelem bulvárního deníku a řady lifestylových a dětských časopisů, druhé vydává týdeník Trend a čtrnáctideník Profit.

Protože odchodu redakce se Penta zalekla, navrhuje údajně, že by si zanechala jen kontrolní 49procentní podíl a manažerské řízení by zůstalo v dosavadních rukou. Kdyby redaktoři odešli, mohl by totiž hrozit celkový rozpad firmy, která vydává dalších třicet titulů a provozuje nejnavštěvovanější web na Slovensku s návštěvností 2,1 milionů.

Za těmito kroky jsou zřejmě dvě skutečnosti: selhání tradičních politických stran, jak koneckonců ukázaly i poslední volby u nás, které vedlo k okouzlení úspěšnými byznysmeny. Jsme tedy svědky zvláštní formy podnikatelského populismu, jak říká Jiří Přibáň, který ohrožuje fungování ústavní demokracie stejně jako populismus nacionální, a antimonopolní úřad se tomu už neumí bránit.

A toto okouzlení umožnilo snadný vstup podnikatelů i do médií, které způsobuje nabourání tradičního napětí mezi veřejnými a soukromými zájmy a statky, na němž byla demokracie založena. Dochází totiž k rušení rozdílů mezi politickou logikou moci, ekonomickou logikou zisku a mediální logikou volného toku informací. Náš prezident Miloš Zeman si to na rozdíl od odborníků nemyslí a považuje to za normální ekonomickou operaci.

Vysíláno na ČRo Plus, publikováno na www.rozhlas.cz/plus



Diskuse


L. Lacinova
19:33
18.10.2014

P. Moravčík
9:33
18.10.2014

F. Lesniak
7:41
18.10.2014

počet příspěvků: 3, poslední 18.10.2014 07:33









 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.