20.4.2024 | Svátek má Marcela


MÉDIA: O diktatuře obrazu a emocí

28.9.2007

Jedna ze základních diskusí, která se ve světě vede a která se nám vyhýbá, by se dala shrnout do následujících vět: Demokracie v naší civilizaci se vyprázdnila. Vinu na tom mají média, především televize - ve volbách už nerozhoduje rozum a argumenty, ale jen peníze (tedy reklama) a emoce. Komerční televize vytlačila z veřejného prostoru všechny životně důležité události i argumenty. Díky této skutečnosti už neexistuje trh idejí. Veřejný prostor, který se ještě v minulé generaci tvořil pomocí knih, politických textů a jednání, už neexistuje. Dnes je veřejný prostor zaplněn zásadně odlišným, byť dramatickým druhem komunikace, která však člověka úplně izoluje od skutečného světa a jeho problémů.

Dnešní konzument médií vidí svět v pohybu, ale sám se už nemůže hýbat. Vysílačů je čím dál víc, ale idejí čím dál míň. Nahradily je rychlost a pohyb.

V USA se v řadě menších stanic už i ve zpravodajství prosadila hesla jako „Krev je vždycky dobrá“ a „Myšlení je hnůj“. U nás to platí takřka pro všechny televizní kanály.

Stará Evropa se těmto změnám brání. Proto třeba v Německu podle posledního průzkumu vidí 63 procent lidí roli veřejnoprávní televize jako nezastupitelnou. Jen 34 procent si myslí, že by mohla být zrušena.

Pravda ovšem je, že v době, kdy trh začínají ovládat digitální televize a internet, už duální systém založený jen na veřejnoprávnosti a privátním sektoru přestává hrát dominantní roli. U nás si nejspíš už od roku 2010 bude moct vysílat každý, kdo se domluví s majitelem multiplexů (a zaplatí jim za to - ročně asi 80 milionů korun), a stát do toho nebude mít možnost zasahovat. To přinese úplnou demokratizaci mediálního trhu, který ale zároveň přestane hrát roli hegemona: společnost nejspíš atomizuje, veřejné mínění se rozpadne.

Jestli tomu tak skutečně bude, nikdo neví, ale rozhodně bychom na tuto situaci měli být připraveni a měli bychom o tomto problému začít veřejně diskutovat.

Zveřejněno v týdeníku MF Plus

Autor je spisovatel a publicista.