18.4.2024 | Svátek má Valérie


MÉDIA: Noviny to budou mít asi stále těžší

1.1.2008

Zpravodajství se stěhuje na internet a budoucnost patří zpravodajským webům. V rychlosti šíření informací a množství přenášených dat nemůže s internetem soutěžit žádné jiné médium. Shodují se na tom teoretici i praktici z oblasti masové komunikace. Přesto je zjevné, že v českých denících stále zpravodajství převažuje. V tuzemských tištěných novinách dominují zprávy, i když jejich náklad klesá. Vážnějším titulům – Hospodářským novinám a Právu, jde přitom z dlouhodobého hlediska náklad dolů dost prudce. Dvě zbývající celostátní denní periodika - MF Dnes a Lidové noviny, si náklad udržují a má jen mírně sestupnou tendenci.

Podle ČTK denní návštěvnost tuzemských internetových serverů se letos v říjnu oproti předchozímu měsíci zvýšila o sedm procent, tedy v průměru na 2,57 milionu návštěvníků. Celkový počet lidí, kteří v tomto měsíci navštívili české weby, vzrostl o procento, to je na 5,65 milionu. Vyplývá to ze statistiky NetMonitor. Největší portál Seznam.cz navštívilo v říjnu 4,36 milionu uživatelů, což je zhruba o procento více než v září. Druhý skončil zpravodajský server iDnes s nárůstem o šest procent na 2,94 milionu návštěvníků za měsíc a třetí portál Centrum.cz s růstem o dvě procenta na 2,82 milionu. V porovnání denní návštěvnosti oba servery předběhly zpravodajské Novinky s téměř 800.000 uživateli.

Před 15 lety, když internet do Česka dorazil, k němu mělo přístup jen několik akademiků na vysokých školách.

ČTK také uvedla, že velkým tuzemským zpravodajským portálům rostl v posledním roce počet čtenářů více než dvojnásobným tempem oproti tištěným deníkům. Rostoucí počet návštěvníků internetových serverů se projevuje i v růstu inzertních výdajů, které se v loni zdvojnásobily na dvě miliardy korun, zatímco útrata za reklamu v tisku vzrostla o desetinu na 8,5 miliardy. ČTK tyto údaje získala od Unie vydavatelů a ze statistiky NetMonitor.

Zatímco čtenost největších deníků se v prvním pololetí meziročně zvýšila maximálně o osm procent, denní průměrná návštěvnost tuzemských internetových serverů vzrostla od loňského srpna o 21 procent.

Například Mladá fronta Dnes zvýšila čtenost o 7,6 procenta na 1,13 milionu lidí, jejímu internetové protějšku iDnes stoupla v srpnu meziročně návštěvnost o 13 procent na 375.000 lidí.

Průměrný prodaný náklad novin sledovaných Kanceláří ověřování nákladu ABC ČR byl v říjnu proti předchozímu roku o 1,1 procenta nižší, Nejvíce si meziročně pohoršila Mladá fronta Dnes, a to o 7,4 procenta.

Z údajů Kanceláře ověřování nákladu tisku ABC ČR také plyne, že ve srovnání s rokem 1993, tedy rok poté, co se u nás pár akademiků seznámilo s existencí internetu, klesl v listopadu 2007 náklad deníku Právo (dříve Rudé právo) asi o 175 tisíc výtisků (o 54 %), deníku Hospodářské noviny o 90 tisíc kusů (o 60 %), deníku MF Dnes (dříve Mladá fronta Dnes) o 44 tisíc výtisků (o 13 %) a deníku Lidové noviny o 4 tisíce kusů ( o 5 %).

Na druhé straně porovnáme-li rok 2005 a 2006, pak v tomto období prudkého vzrůstu počtu uživatelů internetu se náklad Hospodářských novin téměř nezměnil, MF Dnes narostl o vice než 3 tisíce výtisků a stejně tak Lidovým novinám. Jen Právu o skoro 8 tisíc kusů klesl.

Obecně asi platí, že zájem veřejnosti o obecné události za posledních patnáct let výrazně poklesl, společnost je méně politická, a proto se i snížil zájem o koupi novin. Dá se ale také předpokládat, že seriózní data jsou v každém ohledu stále pohodlněji přístupná na internetu. Pouhé předávání vážných informací v tištěné podobě se tudíž stává málo atraktivním. Suchý přenos dat je třeba nahradit jejich analytickým zpracováním, což je nákladné. Nebo opustit oblast seriózní žurnalistiky a věnovat se zábavě. V celosvětovém měřítku ale internet slouží hlavně k pobavení. To znamená, že poté, co se v České republice dále sníží náklady na přístup k internetu a zvýší se takzvaná internetová gramotnost, dojde patrně u zábavných tištěných médií k stejně výraznému poklesu nákladu, jako u těch seriozních.

Nejkostnatější se z tohoto pohledu jeví deník Právo. Setrvává u klasického zpravodajství spíše vážnějšího povahy a jeho náklad soustavně klesá. Propad Hospodářských novin se zastavil, nejspíš i díky perspektivní snaze o práci s informacemi a pokusům nabídnout čtenářům přidanou hodnotu. MF Dnes se vydala svým způsobem riskantní cestou zábavy a podobně i Lidové noviny.

Nepružnost nebo jepičí podnikatelská strategie většiny domácích vydavatelství denního tisku a současně jejich urputné úsilí o maximalizaci zisku nedává tedy příliš mnoho naděje, pokud jde o budoucnost klasické žurnalistiky v České republice.

(Psáno pro Česká média)