20.4.2024 | Svátek má Marcela


MÉDIA: Mafra nebezpečně bobtná

17.10.2018

Zatímco v politice Babišovo impérium má za sebou první prohry v Praze a v Brně, jeho mediální divize zaparkovaná ve svěřeneckém fondu se rozrůstá. Minulý týden Mafra a.s. ohlásila dohodu o koupi aktivit na českém a slovenském trhu asi za miliardu korun od německého nakladatelství Bauer Media Group. Schválit tuto transakci ještě musí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Protože v portfoliu tohoto vydavatelství jsou převážně časopisy pro ženy, které tvoří 29 procent voličů ANO, je tento krok pochopitelný.

Připomeňme, že Agrofert vstoupil na mediální trh na jaře roku 2012, když začal vydávat týdeník 5 + 2. V roce 2013 koupil od německé společnosti Rheinische - Bergische Verlagsgesellschaft mediální dům Mafra, který vydává Mladou frontu Dnes, Lidové noviny, deník Metro, provozuje televizi Óčko a internetové servery. A koncem téhož roku ještě zakoupil nejposlouchanější rádio Impuls a RockZone. Posledním nákupem, pokud bude schválen, získá asi 30 časopisů pro ženy, programové týdeníky, tiskoviny o životním stylu, bulvární listy, křížovkářské časopisy a několik motoristických titulů.

Podle odborníků by tato fúze u antimonopolního úřadu neměla narazit, protože na rozdíl od řady zahraničních podobných úřadů, nerozlišuje mezi podnikáním v médiích a podnikáním s jinými komoditami, ač teoreticky jde o zásadní rozdíl, protože informace jsou považovány za strategickou komoditu. Například francouzská legislativa je v tomto ohledu velmi přísná, když omezuje velikost médií na 20 % obyvatelstva nebo na 30 milionů posluchačů či čtenářů. Nebo Evropská komise zamítla nabytí asi 17% podílu v Independent Television jinou vysílací společností British Sky Broadcasting s tím, že se sice jednalo o nabytí minoritního podílu, které bylo zcela v souladu se soutěžním právem, ale komise přesto konstatovala, že tato akvizice poškozuje soutěž na trhu, protože by BSkyB i prostřednictvím minoritního podílu mohla ovlivňovat obsah svého konkurenta, strategii týkající se obsahu, politiku televizních poplatků atd.

Proto se lze domnívat, že i v případě schválení této další akvizice mediální divize Agrofertu, by nákup mohl být napaden nakonec i u Ústavního soudu, protože média mají svou ústavněprávní hodnotu. Pokud definujeme Českou republiku jako demokratický stát, musíme vědět, že jako takový přežije dlouhodobé ekonomické a sociální obtíže, ale nepřežil by rozhodně bez svobodných a nezávislých médií. To již věděl Thomas Jefferson, třetí americký prezident, který řekl: „Kdybych se měl rozhodnout, zda máme mít vládu bez novin, nebo noviny bez vlády, bez váhání bych dal přednost tomu druhému.“

Napsáno pro ČRoPlus

(převzato z Blog.aktualne.cz se souhlasem redakce)

Autor je novinář a spisovatel