20.4.2024 | Svátek má Marcela


KOMENTÁŘ: Karel Hvížďala pro Radiožurnál

23.5.2009

Co vás, pane Hvížďalo, zaujalo tento týden v médiích?

Určitě nový layout Hospodářských novin a hra s čísly, kterou byl tento realunch posledního seriózního deníku - jak říká sám šéfredaktor Petr Šimůnek - doprovázen. Podle čísel agentury ABC ČR z května 2009 byl v březnu průměrný prodaný náklad našich deníků o 8,9 procenta nižší než před rokem. Za poslední sledovaný měsíc náklad vzrostl Lidovým novinám o 4,5 procenta, Blesku o 1,8 procenta, Sportu o 1,4 procenta, Aha! o 0,9 procenta a Právu o 0,2 procenta. U novin - Deníku, Hospodářských novin a MF Dnes - meziměsíční pokles prodaného nákladu nepřekročil hranici 1,5 procenta. Výrazněji klesl náklad pouze Šípu, a to o 8,2 procenta. Hospodářské noviny ale ve své reklamě na předělané Hospodářské noviny uváděly, že jsou jediným deníkem, kterému stoupla čtennost. Některá média uváděla, že jsou jediným deníkem, kterému v poslední době stoupl náklad, což je - samozřejmě - chyba. Náklad Hospodářských novin se ve skutečnosti pohybuje kolem 57 000 a jsou počtem prodaných výtisků za MF Dnes, Deníkem, Právem i Lidovými novinami, nepočítáme-li bulvár. Nákladem v těchto dnech předstihly Hospodářské noviny i gratis noviny E15, kterých se rozdá v Praze, Brně a Ostravě 70 000. Čtenost naopak Hospodářským novinám skutečně stoupla a pohybuje se někde kolem 320 000. Právě tyto velmi otevřené nůžky mezi nákladem a čteností ukazují nejvíce na serióznost listu.

A jak hodnotíte novou grafickou úpravu?

Z té jsem poněkud zaskočen, neboť výtvarný posun směrem k popnovinám na vydavatele i šéfredaktora prozrazuje evidentní rozpačitost nad tím, pro koho jsou noviny určeny, což podtrhává i pouťová chaotičnost titulní stránky, které chybí výrazná dominanta. Vůbec celkový dojem po prvním prolistování je, že redakce chce šetřit na perzonálu, a proto zvětšuje titulky i výtvarný doprovod. Chtějí-li být ale Hospodářské noviny posledními seriózními novinami pro lidi, kteří rozhodují, jak pan šéfredaktor řekl, měly by spíše zhušťovat počet informací na čtvereční decimetr než zvětšovat titulky, grafické prvky a fotografie: Měly by se snažit od prvního pohledu čtenářům signalizovat, že jsou převážně o informacích. V novém kabátě Hospodářské noviny spíše čtenářům signalizují, že chtějí soupeřit se čtenáři popnovin i bulváru, což je signal, který míří opačným směrem. Jakoby i zmenšení formátu o pouhá dvě procenta už signalizovalo zmíněnou rozpačitost. Realunch dokonce může i odradit konzervativní čtenáře, což se ale pozná až na začátku příštího roku, po obnovení předplatného. Noví čtenáři tam zase nenajdou tolik zábavy, kolik by mohla signalizovat grafika první strany.

Co konkrétně novému layautu vyčítáte?

Chtějí-li být noviny seriózní, konzervativní a pro konzervativní čtenáře, jak o tom hovoří šéfredaktor a jako jsou všechny finanční tituly v naší civilizaci, měla by již hlavička být zpracována konzervativně, protože ta má signalizovat celkové pojetí listu. Nová hlavička Hospdářských novin Francisco Amarala naopak vykazuje velkou volnost se zacházení s písmem, jak je vidět na ocáscích u písmen ř a s a i nedůsledné rozpaly, tedy vzdálenosti mezi písmeny h a o a v a i. I čárkový kód, který zasahuje do prostoru blokové hlavičky, jde proti tradici, tedy konzervativnímu přístupu, ač by samozřejmě mohl být kdekoliv, prodavačkám v supermarketu je to jedno. Rovněž rozdíl mezi zvoleným písmem pro titulek úvodníku a písmem na hlavičce není dost odlišný, aby výrazně poutal hlavní materiál čísla. Chybu vykazuje i fotografie v pondělním vydání, protože zobrazený demonstrant se dívá ze strany ven a podle klasických pravidel by se měl naopak dívat dovnitř novin, a tak bychom mohli pokračovat. Chaos první strany pak ale vzbuzuje nejspíš i oprávněnou domněnku, zvláště srovnáme-li titulní strany Hospodářských novin s nespecializovanou Gazetou Wyborczou, jejíž grafiku připravil rovněž Amaral a která je výrazně klidnější dokonce než bývala, že autor layoutu dostal od vydavatele velice nejasné či nepřesné zadání a mohl si dělat, co chtěl.

Autor je novinář a spisovatel