28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

KLIMA: Nepohodlná pravda

Nepohodlná pravda zeleného hnutí je, že předpovědi o nevyhnutelných ekologických pohromách se nenaplňují.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
F. Dido 24.6.2019 13:38

Možná se nestačíme divit,jakej to chytne šmuňk (nenapadl mne lepší výraz). Otázka nezní jestli, nýbrž kdy.

P. Harabaska 24.6.2019 14:38

Re:

Nechtěl jste napsat švunk nebo snad šmuk?

F. Dido 24.6.2019 14:40

Švunk,to bude ono.

V. Kolman 24.6.2019 18:25

Re:

V úvahu připadají ještě "muňky" :-)

F. Dido 24.6.2019 18:32

Jak by řekl kamarád "Habera";to nesouvisí.

P. Rada 24.6.2019 20:04

Re:

Už to "šmunk" chytlo. Gradient globální teplotní změny je nejvyšší za posledních 55milionů let.

http://climatemap.blogspot.com/2013/03/posledne-velke-oteplovanie.html

Celá planeta se průběžně otepluje výkonem cca 2W/m2 a tento měrný výkon navíc roste.

http://www.enviwiki.cz/wiki/Soubor:Radiacni_pusobeni_AR5.svg

F. Dido 24.6.2019 20:31

Díky za odkazy.

P. Rada 24.6.2019 21:32

Re:

Ještě na vysvětlenou proč se nám vedle suběktivních důvodů zatím jeví oteplení malé. Naprostá většina energie se totiž ukládá ve formě tepla do oceánů a jen zlomek do teploty ovzduší kterou ale nejvíce meteorologicky sledujeme ve výšce 2m nad povrchem. Záludnost procesu je ale v tom, že oceány proudí a tak se doposud energie ukládá na jakýsi vodní dopravník který se ale znovu na povrch vynoří a tím atmosféru, kryosféru... ovlivní až za dlouhá desetiletí.... https://www.novinky.cz/veda-skoly/500975-oceany-se-otepluji-jako-by-v-nich-kazdou-sekundu-vybuchla-atomova-bomba.html

Podobně naprostou většinu CO2 akumulují oceány a to s podobným efektem zpoždění. jakmile se ale oceány jako celek oteplí - přestanou mít schopnost CO2 jímat, roztopí nejdříve severní polární čepičku a to povede k zásadním změnám proudění atmosféry která nese vláhu, určuje oblasti sucha atd. Vyšší dynamika podnebí povede nutně k růstu eroze a tedy k poklesu úživnosti půdy. Do toho začne působit růst hladin oceánů a takto navozené zasolování dříve úrodné půdy delt řek... migrace neukotveného a zoufalého obyvatelstva může rozvrátit infrastrukturu která nás doposud činí velmi mocnými.

Hodnotě 400ppm přitom v ustáleném období ped 10mil let odpovídala hladina oceánů dokonce o 25m výše! Naděje na zvládnutí situace jsou tedy průběžně menší a menší tím spíš pokud je dost lidí uvažujících jak autor dnešního článku. Naděje přesto jsou - i když by vyžadovaly zásadní změny v chování lidí i zásahy do chování oceánů - což je velmi riskantní. Vtupujeme tedy do "temného věku".

https://palladiummag.com/2019/01/28/ancient-upheavals-show-how-to-geoengineer-a-stable-climate/

https://www.respekt.cz/tydenik/2019/16/vstupujeme-do-temneho-veku

V. Mertan 24.6.2019 22:56

Re: Ukladanie tepla

Asi tomu dost nerozumiem, preco presne sa to teplo ukladá do oceanov? Skusme si zopakovat ako funguje presne sklenikovy efekt. Skleníkový efekt je názov pre jav spočívajúci v ohriatí nižších vrstiev atmosféry v dôsledku toho, že atmosféra cez deň prepúšťa krátkovlnné slnečné žiarenie k zemskému povrchu a v noci pomerne efektívne pohlcuje dlhovlnné žiarenie Zeme a otepľuje sa.(wikipedia) Takze by sme mali hladat naozaj to teplo sposobene sklenikovym efektom vo vzduchu a v noci a nie kazdé oteplenie pripisovat CO2. Ked sa neotepluje hladame vyhovorky preco sa neotepluje. Ako sa to teplo presne do toho mora dostava a preco? Predpovedali to tie pocitacove modely, ktorym tak slepo verime?

P. Rada 25.6.2019 8:10

Re: Ukladanie tepla

otevřená vodní plocha absorbuje značnou čst energie slunečního záření už proto, že se jeví oproti ledu nebo i pevninám rmavší. Pohyb vody ale způsobuje, že se nejvrchnější vrstvička daleko méně otepluje oproti pevninám kde se teplo do nižších vrstev dostává jen vedením a nikoli prouděním. Voda má také relativně největší tepelnou kapacitu. další rozdíl následuje v tom, že nad oceánem se během dne v oblastech tlakových výší prakticky netvoří "obláčky dobrého počasí" které jednak odvádějí povrchové teplo výše konvekcí a jednak povrchy více stíní. To vše jsou vlastnosti pro které se oceány stávají ideálním akumulátorem a stabilizátorem planetárního klimatu.

Je tu ale i další specifikum a to spočívá ve zmrzlé vodě - ledu. Ten má naopak vysokou odrazivost a tak naopak brání oteplení. Celá ledová polární čepička pak bývá lokalitou kde mají tendenci se usazovat tlakové výše a níže naopak inklinují k polohám nad volnou hladinou kde je i větší odpar. Uskupení jak oceánu ale s polárními črpičkami je sice metastabilním stavem ale s hlediska stability počasí pevnin velice pozitivním. Vede totiž k tomu, že např na Evropou doposud převládalo relativně teplotně vyrovnané západní proudění nesoucí pravidelně nad pevniny trochu vláhy. S odtáváním severní polrní čepičky bude s relativní stabilitou tohoto mechanismu konec.

Na úkor celoročně relativně mírného západního proudění, proto přibývají severojižní situace které mohou přinést extrémní vedra i povodně a nebo východní, přinášející v zimě kruté mrazy a v létě suchá vedra.

S podnební pohodou mírného pásma působící zejména na zemědělství, lesnictví ... tak pro růst extrémností nastává už daleko dříve konec - jak jen pro změnu relativní průměrné globální teploty. Naše bezmocně schnoucí lesy v sousedství rozvinuté a zdánlivě ještě silné civilizační struktury jsou toho prvým dokladem.

V. Mertan 25.6.2019 22:14

Re: Ukladanie tepla

To sa ale voda zohrieva priamo slnecnou energiou, CO2 na to nema ziadny vplyv ci ma?

M. Pecka 24.6.2019 12:52

Konečná teorie všeho

"V ovzduší CO2 absorbuje tolik světla, kolik jen může. CO2 "nasává" pouze upřednostňované vlnové délky světla a je blízko svému nasycení. O moc více toho udělat nemůže, protože se již nedostává zbytkových fotonů těch správných vlnových délek. Přírodní skleníkový efekt (CO2) je skutečný a pomáhá nám udržet teplo, ale jeho účinnost dosahuje takřka vrcholu. Přidáváním více a více CO2 přidáváme pouze další "nezaměstnané molekuly" (Burt Rutan: http://konecnateorievseho.blogspot.com/2011/01/globalni-oteplovani-kontra-inzenyri.html) Velmi zajímavé čtení nejen pro pana Radu!

P. Rada 24.6.2019 13:19

Re: Konečná teorie všeho

Pane Pecko. Pokud by planeta Země nebyla v metastabilním stavu s rozsáhlými polárními čepičkami - měl by jste Vy i B.R. spíše pravdu.

Relita skleníkového efektu je ale jednak o tom, že s masivností obsahu se sice nemění relativní šířka pásma absorbčních čar - měrná spektrální pohltivost - ale mění se masivnost zadržování. Zkuste si někldy naladit slabou a silnou radiovou stanici a porovnat šířky jejich pásem.

Další problém jsou i ostatní radiačně aktivní složky - nikoliv jen CO2. zásadn jsou pak zpětné vazby přes vodní páru a albedo planety. Což ale pan B.R. opomíjí.

J. Ganaur 24.6.2019 13:58

Re: Konečná teorie všeho

Co nějaká rovnice pro šířku pásma, ve které je obsažena velikost signálu.Ta by nebyla?

P. Harabaska 24.6.2019 14:41

Re: Konečná teorie všeho

Používání slovní vazby, že něco je o něčem, je důkazem omezených výrazových schopností. Takže: Psaní komentářů do NP je o klepání prsty do kláves počítače. Krásná věta, že?

V. Kolman 24.6.2019 18:03

Re: Konečná teorie všeho

Nebudu se pane Rado vyjadřovat ke klimatu, o kterém toho moc nevím, ale:

Šířka pásma rozhlasového vysílání je dána technickými parametry vysílače a příslušnými normami. Slabý i silný signál většiny vysílačů má zhruba stejnou šíři pásma. Problémem při příjmu slabého signálu je hlavně šum, který lze zúžením šířky přenášeného pásma (technicky na straně přijímače - na úkor nízkofrekvenční charakteristiky) částečně potlačit a příjem tak "vylepšit".

P.S.-Platí beze zbytku o (dnes již technicky překonané) amplitudové modulaci. Pravda, s klimatem to téměř nijak nesouvisí.

P. Rada 24.6.2019 20:08

Re: Konečná teorie všeho?

Normovanou šířku pásma ano - naměřená intenzita pole ale roste s přibližováním se ke zdroji. Podobně roste faktická šířka pásma měřená vzhledem k intenzitě pole.

V. Petr 24.6.2019 19:13

Milý pane, pásy CO2 jsou dány a nic mimo nich není

Váš příklad s radiopřijímačem je mimo, protože to rozšíření pásma je dáno malou selektivitou ladicích obvodů a MF filtrů!

Máte je tady:

http://www.eng.buffalo.edu/~ajs42/pchem/co2/co2.html

P. Rada 24.6.2019 20:16

Re: Milý pane, pásy CO2 jsou dány a nic mimo nich není

Pane Vanuro ten příklad naopak sedí a Vy to jen potvrzujete.

Normované charakteristiky takto jak uvádíte platí. Máte ale jaksi pravdu i s tou "malou selektivitou". Reálná atmosféra se totiž vyznačuje komplexem vazeb mezi všemi složkami a navíc je rozvrstvená a proto právě pohlcuje i vyzařuje jako celek v daleko širším pásmu než za situace, kdy by nad ideálním povtchem byl jen jeden ideální plyn o ideální teplotě v celé vrstvě.

Je to takto jasnější?

M. Pecka 24.6.2019 21:39

Re: Konečná teorie všeho

Ale neopomíjí. Spíše zpochybňuje, zda ji lze vůbec smysluplně zahrnout do klimatických modelů. A při vší úctě, modely NEJSOU vědecký důkaz!!!

J. Hess 24.6.2019 12:38

jen taková poznámka

Nepatřím mezi zelené aktivisty, ale:

1) To že se něco ještě nestalo, neznamená, že se to nikdy nestane.

2) Co říkáte na staré pořekadlo o chození se džbánem pro vodu tak dlouho, až se ucho utrhne, případně, že stokrát nic umořilo i osla.

Rozhodně nechci tvrdit, že za současnou změnu klimatu může jen lidská činnost, ale z velké míry si opravdu řežeme pod sebou větev. Drancování přírodních zdrojů (ani zemědělci už nejsou hospodáři, jen těžaři) nebude neomezené, růst spotřeby, který podmiňuje růst ekonomiky, taky ne. Celá naše společnost má chybně nastavená pravidla v rámci nesmyslné teorie o trvale udržitelném růstu spotřeby, produkce a já nevím čeho ještě. Další pořekadlo říká, že nic neroste do nebes...

Tolikrát zatracovaná ochrana přírody není nic jiného, než ochrana nás, lidí před sebou samými. Příroda si s naší činností poradí i bez naší pomoci, o tom není pochyb. Jen lidi už u toho nejspíš nebudou...

R. Langer 24.6.2019 12:50

Re: jen taková poznámka

Ad 1) Ano, například zítra vás do hlavy trefí meteor.

Ad 2) A co je tedy vlastně 100x nic?

J. Hess 24.6.2019 14:13

Re: jen taková poznámka

- To, že mě zítra může trefit do hlavy meteorit neznamená, že přestanu myslet na budoucnost svých dětí. Vy ano?

- 100x nic ve smyslu onoho pořekadla přeneseně znamená, že můžu např. po malých množstvích ("skoro nic") přidávat třeba závaží na jednu misku vah. Dlouho se nic neděje, ale pak stačí maličko, rovnováha se poruší a miska klesne...

Stačí?

P. Harabaska 24.6.2019 14:44

Re: jen taková poznámka

Jak výstižné a pravdivé. To jste našel na Wikipedii?

P. Rada 24.6.2019 13:11

Re: jen taková poznámka

Ano. Jen na doplnění a upřesnění. Situaci ekonimického investování ilustruje to, že jen v ČR se na reklamu ženoucí spotřebu pro spotřebu vynakládá 100miliard korun ročně - kdežto na ochranu celého životního prostředí jen 500mil ročně.

Příroda že si poradí? Jak - která. Té neživé je to asi jedno - i když zejména na jejím surovinovém základě dnešní člověk zatím prosperuje. Surovin je ale omezené množství a povětšinou je nedokážeme recyklovat. Měd už nemá nikdo v Evropě, Fosforu je celosvětově na několik desetietí. Naučíme se do té doby alespon klíčové suroviny recyklovat dostatečně efektivně?

Živá příroda je velmi komplexní a dopady na ní jsou proto rozmanité. Čím menší organismus s kratší reprodukční dobou - tím má dnes větší šanci na obsazení nějaké bilogické niky. Naopak jsou na tom organismy velké, hmotné - mezi které ale konec konců patří i člověk - který sa ale zatím vzdorovitě opírá o surovjnovou berličku. Jak dlouho mu nerespektování přírodních zákonů vydrží je otázkou vývoje jeho rozumu a mírou setrvačných či akumulačních kapacit systému.

J. Hess 24.6.2019 14:23

Re: jen taková poznámka

Ale ano, příroda si poradí, člověk si neporadí. Nám budou chybět zdroje, abychom mohli žít tak, jak bychom si přáli. Příroda je vynalézavá a má spoustu času na to, vytvořit něco dalšího, co bude na Zemi existovat.

Zajímavé je, že přírodní zákony jsme do jisté míry schopni definovat a pochopit, ale většinu z nich s radostí porušujeme a pak se divíme, co se kolem nás děje...

V. Petr 24.6.2019 18:58

Milý pane, přírodní zákony PORUŠIT NELZE!

Můžete jednat proti přání některých lidí, kteří toto prohlašují za přírodní zákony, třeba Hitlerova "nauka o rasách."

V. Petr 24.6.2019 19:06

Nesmysl, zvaný "podpora OZE" stojí 50 miliard ročně.

V. Petr 24.6.2019 19:10

Bavíme se o vlivu CO2 nebo o zdrojích mědi či fosforu?

J. Fridrich 24.6.2019 10:19

Soudruh Vitek se dnes pochlapil a jsou tam i naznaky rozumu...