24.4.2024 | Svátek má Jiří


Jak učit dějiny

15.1.2019

Mediálním prostorem lomcuje problém Klinika – jde o klubovnu levičácké mládeže, načerno zřízenou ve zchátralé budově v Praze na Žižkově. Budovu nikdo nepotřebuje, starat se o klubovnu není žádný rozumný důvod, a přesto se kolem té patálie rozhořel politický boj. 

Václav Klaus mladší horuje na Novinkách, že je to příklad rozkladu státu, a Martin C. Putna horuje ve veřejnoprávním rozhlase, že v zájmu demokracie je třeba zbavit vysílací licence televizi Prima a Barrandov a zrušit Parlamentní listy. Zatímco se toto děje, ministr školství Robert Plaga konzultuje s Bezpečnostní informační službou, jak správně vyučovat dějiny v našich školách.

Analytici BIS totiž zjistili, že se ve školách učí dějepis podle diktátu Moskvy, čímž velmi obratně nahráli tezi prezidenta republiky, který veřejně podrývá autoritu silových orgánů státu označením čučkaři. Neexistuje žádné měřidlo, které by objektivně stanovilo míru směšnosti celé věci, nicméně i kdyby se posuzovala hrubými nástroji, jako je krokvice a krejčovský loket, museli bychom dojít k nenulovému výsledku. Ostatně ani BIS nestanovila žádné přesné parametry, z jejího sdělení lze odhadnout, že má cosi proti připomínání českého národního obrození. Nicméně národní obrození zcela zjevně nevymyslel Putin. V sedmdesátých létech, v době normalizace, bylo národní obrození v hledáčku ideologů státostrany, jelikož jí připadalo málo internacionalistické. Ideologové BIS asi soudí, že je v rozporu s ideou evropského univerzalismu. To je ale odhad, nikoli podložený tvrdými daty. Ta konstatují jen to, že se ministr školství radí o výuce dějepisu s BIS.

K tomu může dodat jen pamětník, který prošel školstvím základním, středním i vysokým naprosto a stoprocentně pod vlivem státostrany. Zažil jsem vytrháváni fotky Rudolfa Slánského z čítanky a začerňování jeho jména a taky jsem zažil na vysoké, že jsme tam neměli výuku marxismu-leninismu (fakt, v létech 66 – 68). Nicméně celkový dojem – ideový vliv na mysl žáků a studentů rozhodně nebyl lineární, řečeno slušně. I kdyby se BIS vložila do výuky s plnou vervou a ideovou rákosku převzal Martin C. Putna, asi by se uvědomělého Evropana z téhle české pakáže nepodařilo vycepovat, stejně jako se páně Putnovým předchůdcům nepodařilo vycepovat uvědomělého budovatele socialismu a posléze komunismu. 

Asi by bylo přece jenom lépe, kdyby se ministr školství věnoval výuce násobilky, v níž žactvo pokulhává, a BIS honila Huawei. Každému to jeho.

Aston Ondřej Neff