28.3.2024 | Svátek má Soňa


Hlas rozumu z ministerstva dopravy

23.4.2014

Výstavba důležitých dálničních tahů vázne na výkupu pozemků. Polnosti se nyní vykupují za dvojnásobek běžné ceny. Pěkné, ale je to málo. Místo pětatřiceti sedmdesát korun. Ministr dopravy Prachař navrhuje patnáctinásobné zvýšení této hodnoty.

Už tu máme hlasy, že se tu nahrává spekulantům a že jde o zoufalou snahu vyčerpat evropské fondy. Spekulanti? Ti mají jiné nitky a jiné zdroje než navýšení cen polností. Tak například prosadili dálnici D3, aby vedla přes nejkrásnější partii ve středních Čechách, stavebně nejobtížnější, protože je morfologicky složitá a navíc je poddolovaná staletým kutáním drahých kovů, což skýtá vítané možnosti na havárie, hroucení a milované vícepráce, které zdvojnásobují původní rozpočet. To jsou vážně míněné spekulace. Výkup pozemků za 120 až 525 kaček za metr je proti tomu prkotina, která v multimiliardových rozpočtech skutečných spekulantů nehraje roli.

Někdo by na tom určitě vydělal. Především občan, který by se dočkal bezpečné dopravy dřív, než uchřadne věkem. Vydělal by i stát, protože fungující doprava přináší investice a prosperitu. Prodělali by ti, kdo na průtazích a prodražování vydělávají.

Výrazný povyk proti projektům na výhodný výkup slyšíme od naší takzvané pravice, ohánějící se sprostými slovy jako je státní dirigismus. Ve skutečnosti jde o tržní princip. Za sedmdesát kaček za metr nemá smysl pozemek prodávat, proč bych to dělal, kdybych pozemek měl? Za pětikilo bych si to už rozmýšlel a asi bych prodal. Co je na tom dirigistického? Je to čistě tržní princip nabídky a poptávky.

Úmysl ministerstva dopravy výrazně zvýšit výkupní cenu polností na stranách dopravních staveb je rozumný a jen si přejme, aby ho nesestřelili v parlamentu lidé, kteří na nás ušili multimiliardový podvod s obnovitelnými zdroji. Že tenkrát, když to sociální demokraté schvalovali v parlamentu, nebylo víc hlasů o spekulantech? Kdyby to tehdy takzvaná pravice vzala jako zásadní kauzu, nemusela by si teď tolik lámat hlavu s existencí.

Aston Ondřej Neff