19.6.2018 | Svátek má Leoš


GLOSA: Web pro Prahu za 160 miliónů?

17.12.2009

Někdo je tady magor ... ale já to nejsem

Bývalý ředitel pražské Zoo Petr Fejk pochválil pražský magistrát za volbu svého nástupce, upozornil však na zajímavou věc. Jak napsal v sobotní MF Dnes, Praha za výběr Miroslava Bobka zaplatila soukromé headhunterské firmě milión korun, což je podle něj více, než si dotyčný ředitel vydělá za rok a půl práce. Nejen Petru Fejkovi se to zdá přehnané a zejména neadekvátní. Buď úředníci platí příliš headhunterům, anebo je naopak nedostatečně placen ředitel zoologické zahrady. Obě sumy by však měly být vzájemně přiměřené.

Pražský magistrát se zdá být stižen zvláštním haurstvím. Spíš než jako veřejná instituce se chová jako úspěšná soukromá firma. Nezpochybňuji, že chce investovat, ostatně v době ekonomického útlumu jsou veřejné zakázky jednou z cest, jak pomoci soukromému sektoru. Jenže peníze tečou do poradenských a konzultantských firem, do reklamy, do marketingu. Není to tedy zrovna ten typ lokálního byznysu, který by potřeboval a zasloužil si podporu.

Milióny se na pražském magistrátu přesunují s překvapivou lehkostí. Nechci omílat nářky nad 888 milióny vydanými na prokaučovaný projekt Opencard ani si utahovat z motocyklového salta primátora Béma na akci, jejíž pořadatelé dostali od města shodou okolností milionovou dotaci. Nechci dokonce vytahovat ani desítky miliónů za reklamní kampaň s modelkami Němcovou a Kuchařovou, která je - opět shodou okolností - přítelkyně pražského radního pro kulturu Milana Richtera. Teď právě je ovšem v běhu další výběrové řízení na monstrzakázku, a to v hodnotě 160 miliónů korun. Magistrát očekává nabídky do příštího pondělí, předmětem zakázky jsou webové stránky propagující Prahu.

Pohybuji se kolem internetového byznysu od jeho počátků a zažil jsem mnoho, ale tato suma i samotný záměr magistrátu mi vyrazily dech. Považuji to za žert, výsměch a skandál. Zpochybňuji tento záměr hned dvakrát. Za prvé považuji sumu za přehnanou po všech stránkách. Vůbec si nedokážu představit, co by muselo být obsahem takové prezentace, aby se náklady daly ospravedlnit. V tiskové zprávě Milana Richtera se píše o propagaci pražských památek "s použitím originálních a atraktivních nástrojů a nápadů, které může Internet poskytnout". Chci upozornit, že atraktivita a originalita webových nástrojů tkví mimo jiné v jejich nákladové dostupnosti a efektivitě.

Ale i kdyby výše zakázky odpovídala reálným nákladům (představuji si tým s desítkami odborníků pracující po dobu několika let), pak zpochybňuji především účel takové investice. Veřejná instituce nemá co utrácet za efektní webové stránky, nýbrž rozumně investovat do prezentace odpovídající danému účelu. V případě magistrátu je to komunikace s občany města a přiměřená propagace mezi potenciálními návštěvníky.

Zadání zmíněné veřejné zakázky do této škatulky nezapadá. Nehledě na to, že budování nákladných prezentací se mijí i se samotným trendem dnešního webu. Ten je především prostředím pro komunikaci. Základní poučkou je: „Jdi tam, kde už lidé jsou.“ Cílem města by mělo být se této komunikace účastnit, a ne budovat nové megalomanské projekty. Výše utracených peněz není zárukou, že na webu získáte pozornost.

Pochybnosti jsou i nad specifikací zakázky. Na to už koncem listopadu upozornil Deník, který citoval názor, že zakázka je "ušita na míru" nějaké konkrétní firmě. V podmínkách totiž je, že musí mimo jiné zaměstnávat svého fotografa a publikujícího historika. To v segmentu firem zbývajících se tvorbou mediálního obsahu jistě není standard.

Ale to je jen dnes už bohužel běžný kolorit neprůhledné a nikým nekontrolované administrace města, nikoliv hlavní problém. Sama myšlenka vydat tolik peněz na webovou prezentaci Prahy je dostatečně vyšinutá, abychom měli právo žádat její přehodnocení.

(Psáno pro E15)

Převzato z blogu Extra se svolením autora.



5 mýtů o nakažení klíšťatech: Pozor si dejte i na zahradě
5 mýtů o nakažení klíšťatech: Pozor si dejte i na zahradě

Klíšťová encefalitida nás neohrožuje pouze v lese nebo na louce. Klíšťata se totiž běžně vyskytují v městských parcích, na zahradách nebo zatravněných hřištích. O klíšťové encefalitidě bohužel koluje dalších několik mýtů. Znáte je?

Diskuse


jonnas
19:31
17.12.2009

xxxKubeš
18:04
17.12.2009

Schumacher
17:07
17.12.2009

cicero.jan
16:02
17.12.2009

5 O
13:50
17.12.2009

Mojmir Prusa
13:42
17.12.2009

cicero.jan
16:10
17.12.2009

deda
18:56
17.12.2009

ATGcko
13:33
17.12.2009

ATGcko
13:33
17.12.2009

mirek
13:28
17.12.2009

Dolly
13:11
17.12.2009

Pes
12:11
17.12.2009

deda
12:04
17.12.2009

karas
12:54
17.12.2009

alena
17:48
17.12.2009

Fidel
11:52
17.12.2009

WOKA
13:06
17.12.2009

Minutus
13:29
17.12.2009

Kutil.bloguje.cz
10:29
17.12.2009

Wotan
10:18
17.12.2009

čm
10:49
17.12.2009

Ivan
11:31
17.12.2009

sam
12:01
17.12.2009

čm
12:43
17.12.2009

Marat
12:45
17.12.2009

Minutus
13:25
17.12.2009

Rambo
16:21
17.12.2009

čm
10:07
17.12.2009

jirkammm
9:57
17.12.2009

F..A.Kekule
9:47
17.12.2009

jd
9:45
17.12.2009

F..A.Kekule
9:49
17.12.2009

ceskej Honza
12:51
17.12.2009

Odborník Richter
8:45
17.12.2009

woka
8:13
17.12.2009

dědek
10:31
17.12.2009

VV
11:35
17.12.2009

boro
15:20
17.12.2009

bublifuk
7:56
17.12.2009

Pavell
7:04
17.12.2009

j
9:24
17.12.2009

Tomas Pansky
0:29
17.12.2009

M.S.
1:11
17.12.2009

M.S.
1:15
17.12.2009

Eva
11:30
17.12.2009

A.D.
12:53
17.12.2009

sun
13:32
17.12.2009

www racek
0:21
17.12.2009

počet příspěvků: 56, poslední 17.12.2009 07:31









 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.