28.3.2024 | Svátek má Soňa


GLOSA: Vánoční kazisvěti

6.12.2013

Klesá možná počet lidí, kteří chtějí popřát příbuzným a přátelům veselé Vánoce tradičně, jaksi na papíře, písemnou formou. Snad zejména mladší generace dávají přednost i takováto přání sdělovat esemeskou nebo e-mailem. Poště se tím velmi ulehčí, dokonce ani nemusí vydávat vánoční známku, jelikož by o ni nebyl zájem.

Tady však něco zřejmě nesouhlasí. Vždyť třeba na Slovensku, ať neběháme daleko, přece také mají mladší generace, počty mobilních telefonů v přepočtu na počet obyvatel a počty počítačů připojených na internet nevykazující žádné významné rozdíly, a přesto:

Slovenská pošta vydávající každý rok vánoční známku přišla i letos na trh dokonce se známkami dvěma, obě v nominálních hodnotách 0,45 € a v nákladu 168 000 a 1 700 000 kusů. Téměř dva miliony vánočních poštovních známek odhadli na Slovensku, že letos prodají.

Také pošty na celém světě širém si nenechávají ujít příležitost potěšit veřejnost (o filatelistech ani nemluvě) vánoční výtvarnou miniaturou. Britská Královská pošta vydává vánoční známky už padesát let, kromě Madony s jezulátkem ještě sérii s pohádkovými hrdiny. A tak bychom mohli pokračovat Vatikánem počínaje, přes státy veliké až po ty ostrovní, nakonec až po Českou republiku, která také do kolekce vánočních známek každoročně přispívala (viz). Až letos nikoli? A proč? Kdo to rozhodl?

Na základě § 35 odst. 1 zákona č. 29/2000 Sb., o poštovních službách a o změně některých zákonů (zákon o poštovních službách), ve znění zákona č. 95/2005 Sb., a zákona č. 110/2007 Sb., je vydavatelem poštovních známek Ministerstvo průmyslu a obchodu. Po technické (ale jenom po technické!) stránce zajišťuje vydávání poštovních známek Česká pošta, s. p.

Pane ministře průmyslu a obchodu, kdo vám tak nešťastně poradil, že máte svého náměstka nechat schválit emisní plán poštovních známek bez té vánoční? Kdo, a proč?