24.10.2017 | Svátek má Nina


GLOSA: Revoluce nebude

7.8.2017

Němci si svá auta jen tak vzít nenechají

Jezdíte autem? Ba naftovým? A bojíte se, že Německo pošle naftové či vůbec spalovací motory na smetiště dějin? Že to postihne i škodovku a nás jako sousedy? Něco na tom je. V autech je Německo etalonem. Žije jimi už 131 let: od doby, kdy si Karl Benz nechal automobil patentovat. Automobily ztělesňují Německo se vším špatným (Hitlerův „lidový vůz“) i dobrým (dálnice zdarma a bez rychlostního limitu jako symbol liberalismu). Jsou součástí identity, společnosti i trhu práce (skoro milion pracovních míst). A má to důsledky. Když přijde na lámání chleba, tedy když se nad spalovacími motory smráká, Německo se postará, aby přežily. Takže se nebojte. A ti, kteří rádi nadávají na „šílenou Andělu“, pro ni mohou aspoň jednou utrousit dobré slovo. Vždyť na středečním „dieselovém summitu“ kancléřka ani nebyla.

Ano, automobilová situace v Německu je těhotná revolucí (výraz Wende se používá i pro změny v listopadu 1989, po našem pro „sametovou revoluci“). Města teď mají soudně posvěceno, že mohou uzavírat svá centra dieselům. Ale vláda se k revoluci staví ležérně. Z „dieselového summitu“ vzešlo jen to, že se u pěti milionů naftových motorů opraví software. Cože, jen taková marginálie, když Zeleným jde o plošný zákaz aut se spalovacími motory? Někteří nadávají, jiní žasnou. Vždyť před šesti lety stačilo deset tisíc kilometrů vzdálené tsunami v Japonsku, aby Berlín urychlil „vystoupení z jaderné energie“ a vyhlásil „energetickou revoluci“ (Energiewende) coby sázku na obnovitelné zdroje. Kde je teď revoluce automobilová či dopravní (Verkehrswende)?

Nikde, narazila na německé limity. V kontextu USA se s oblibou hovoří o vojensko-průmyslovém komplexu. Když fanoušci Donalda Trumpa omlouvají, proč prezident neuspěl v tom či onom, často si stěžují na deep state, tedy vliv vojensko-průmyslového komplexu. Kdo tomu nevěří, ať se podívá, kolik uniforem (včetně bývalých) se kolem Trumpa pohybuje. Spolková republika je už sedmdesát let pacifistická, zato má automobilově-politický komplex. Kdo tomu nevěří, ať se podívá na osobní vazby vládních úřadů a manažerských postů u Daimleru či VW.

Němci pod vedením svých elit občas propadají různým nápadům – třeba vystoupí z jaderné energie nebo otevřou hranice dokořán. Ale aby si dali sáhnout na auta, s tím nehnou ani Zelení. Aspoň pro nejbližší léta.

LN, 4.8.2017



Diskuse


A. Alda
12:10
7.8.2017

P. Zinga
11:43
7.8.2017

M. Hoblík
8:36
7.8.2017

P. Zinga
11:39
7.8.2017

R. Langer
13:55
7.8.2017

P. Rudolf
8:12
7.8.2017

M. Vondráček
10:42
7.8.2017

R. Langer
13:59
7.8.2017

M. Pivoda
12:51
7.8.2017

M. Pivoda
18:07
7.8.2017

V. Hejdak
7:21
7.8.2017

M. Prokop
8:29
7.8.2017

T. Kočí
9:55
7.8.2017

P. Sulc
1:39
7.8.2017

T. Kočí
9:56
7.8.2017

P. Sulc
21:44
7.8.2017

M. Krátký
14:37
7.8.2017

P. Sulc
22:16
7.8.2017

počet příspěvků: 26, poslední 7.8.2017 10:16









 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.