18.4.2024 | Svátek má Valérie


GLOSA: Podprahová reklama

31.8.2017

Když pustíte ve filmu krátký záblesk obrázku se zmrzlinou, o přestávce si ji řada lidí půjde koupit. Přitom ani nevědí, že se stali obětí podprahové reklamy. Proto je taková reklama zakázaná.

Billboardy podél silnic míří stejným směrem. Řidič či spolujezdci je nesledují, ale přesto se jim – tu a tam - některý podprahově vryje do mysli. Tak splní billboard svůj úkol. Pokud si ho dokonce někdo vědomě přečte a zapamatuje, ještě lépe. A že to funguje, je jisté – jinak by za reklamu na billboardech nikdo neplatil.

Manipulace myslí lidí billboardy je o to horší, že řidič má ze zákona povinnost sledovat okolí silnice a všechny značky tam přítomné. Nemůže - jako v televizi - při reklamách přepnout na jiný kanál. Nemůže otočit časopis na jinou stránku. Nemůže vyřadit billboardy ze svého zorného pole. Stát řidičům nařídil okolí silnic sledovat, a proto je správné tento prostor vyčistit od toho, co tam nepatří.

Je správné billboardy od dálnic a silnic odstranit. Proč tedy senátoři nyní přišli s iniciativou, která chce pět let platný, parlamentem přijatý zákon najednou zpochybnit?