25.4.2024 | Svátek má Marek


GLOSA: Na obranu motoristů

2.6.2015

Je to už přes třicet let, kdy mi jistý pan Anderle, prý věhlasný pilot, jeden z těch, který se také vykašlal na svou drahou vlast, na jednom letišti v Německu říkal: „Ty nelítáš, ty seš lítán.“ To bylo tenkrát, v době vlády komunistických zločinců v naší zemi. Dnes se k tomu samému blížíme v jízdě autem. Jsme ježděni.

Jak píše paní Šichtařová, lesy značek jsou už dávno dokonale nepřehledné a značky v nich si navzájem odporují. Předpisy o Pražském okruhu (to tvrdím já) zná málokdo a z cizinců už vůbec nikdo. V Německu jsou dálniční cedule modré, ve Švýcarsku zelené. My jsme nejlepší. Máme obojí. K tomu dostanem hlídací systémy za 17,5 miliardy korun. Našeho geniálního ministra dopravy nic chytřejšího ani nemůže napadnout. Pan ministr by prý rád, aby mýtné brány hlídaly rychlost. Já bych zase rád, kdyby poslance, vládu a prezidenta hlídaly protialkoholní systémy. Něco takového jako „dýchneš na dveře své pracovny a ta se neotevře“. Miloš Zeman by patrně musel úřadovat v podhradí.

Lidé, kteří zodpovídají za tisíce a miliony lidí, se mohou beztrestně nalévat čímkoliv. Řidič ohrožující maximálně několik málo lidí, si nesmí dovolit ani to, co je ve většině Evropy - ve vyspělých zemích, jak říkají naši intoši - zcela běžné, tedy 0,5 promile alkoholu v krvi. Že předpis platí i na ubohé cyklisty, kteří v naprosté většině po požití zraní nejvýš sami sebe, to už hraničí s čirou buzerací. To samé je předpis o svícení za dne. Nejedná se o nic jiného než o zajištění přídavného zdroje příjmů našim policajtům. V Německu, Rakousku, Francii a Anglii to neplatí. Tak proč nás s tím otravují tady?

Zpět k těm 17,5 miliardám. Za desetinu této částky může Ťok koupit 56 aut à 300 000 Kč. To by na naši nevelkou republiku mohlo stačit. Řidiči těchto aut by při svém popojíždění republikou zastavovali automobilisty a domlouvali by jim - ne pokutovali. Při třiceti tisících kilometrech za rok by mohla údržba těchto aut stát bratru 15 milionů. Auta si nechat jen rok, dokud jsou v garanci a nerozsypávají se. K tomu nějaké ty platy a suma sumarum bychom tak za třetinu obnosu, který vydá náš velkomožný pan ministr, měli „pilotní“, několikaletý projekt domluv řidičům. Kdyby se náhodou ukázalo, že domluvy nezabírají, nakoupili bychom za zbytek ty hlídací kamery, které za dobu experimentu určitě klesnou na zlomek své nynější ceny.

Že to ještě nikde nebylo? Právě proto. My jsme přece tak jako tak ti nejchytřejší.