17.4.2024 | Svátek má Rudolf


GLOSA: Emancipace spotřebitele

6.7.2013

Čeští konzumenti dostali do ruky silnou zbraň proti nekalým praktikám některých firem. Minulý týden zahájil činnost server Hromadnéžaloby.cz, kde se mohou poškození spotřebitelé připojit buď k existující žalobě, anebo zadat vlastní podnět. V síti nového projektu, jenž navazuje na vymáhání bankovních poplatků za vedení úvěrového účtu, uvízlo několik velkých jmen. První hromadné žaloby zamíří na společnosti UPC Česká republika, Český inkasní kapitál a Bezreklamky.

Poskytovatel televizních služeb a internetového připojení UPC si například žalobu vykoledoval za to, že si účtoval nepřiměřeně vysokou smluvní pokutu za nevrácený modem. Cena nového modemu vychází na něco přes tisíc korun, po několika letech používání jeho hodnota padá asi na polovinu. Společnost UPC si však účtovala 5000 korun, pokud do sedmi dnů od ukončení smlouvy klient tento přístroj nevrátil. Lhůtu nestihly tisíce klientů. Firma pak po klientech pokutu vymáhala a v případě neúspěchu ji prodávala inkasní společnosti Český inkasní kapitál.

Prodejní praktiky některých firem si o obrannou reakci ze strany spotřebitelů přímo říkají. A obavy, že se zde stejně jako v USA začne žalovat téměř cokoli, nejsou namístě. Právníci v Česku sice správně vycítili byznys, ale do nesmyslných sporů se nepoženou. Je však otázka, zda žaloba nakonec nemůže nadělat ještě více škody.

Předně by žalobychtivým klientům měli ti, co je budou v soudních sporech zastupovat, jasně a důrazně vysvětlit, co se stane, když prohrají, a kolik by je to mohlo stát. Náklady na právní zastoupení giganta, jako je UPC, nejsou zanedbatelné.

A pak je tu další pohled. Banky vyhrožují, že pokud si nebudou smět účtovat poplatek za vedení úvěrového účtu, vyberou si u klientů ušlý výdělek jinde. Něco podobného lze čekat i od ostatních terčů hromadných žalob.

Týdeník EURO 26/2013, 24.6.2013