25.4.2024 | Svátek má Marek


GLOSA: Dokažte, že nejste počítač

16.10.2009

A taky nám trošku helfněte ...

Nemám rád, když mě můj počítač mistruje. Třeba mě požádá, abych si vybral heslo. Ale jakmile mu ho naťukám do klávesnice (jistěže vám ho nebudu prozrazovat, nejsem včerejší!), zareaguje místo spokojeného zamručení červeným vykřičníkem. Že prý je "zvolené heslo příliš slabé". Co si to dovoluje? Jméno mojí ženy je pro něj moc slabé? Ale protože mají počítače v těchhle věcech poslední slovo, vyšperkuju jméno své ženy nějakými číslicemi, případně dalšími znaky, a doufám, že bude klid. Většinou ano.

Ještě víc mi vadí, když mě počítač zkouší. Znáte to, to se vám na monitoru objeví takové okénko, ve kterém jsou písmena jakoby rozježděná parním válcem, a vy máte za úkol je správně přečíst. No není to snad úkol pro cvičenou opičku, a nikoliv solidního internetového uživatele? Ta slova většinou nedávají žádný smysl, o to je to však těžší.

Říká se tomu CAPTCHA a je to překážka, která má počítači pomoci určit, jestli ten či onen webový dotazník vyplňuje živý člověk, anebo jen počítačový program. Nápad vychází z toho, že oko vybrojené lidským mozkem slova vidí a rozumí jim, zatímco software rozpoznávající obraz je v takových případech ztracený. Nevím jak vám, ale mně tohle zkoušení přijde nedůstojné. I když na druhou stranu mi dělá dobře pomyšlení, že aspoň v něčem ještě naše počítače trumfneme.

CAPTCHA je trik, který dnes používají statisíce firem. Nejčastěji se s ním setkáte při internetových platbách, registracích do různých služeb nebo při psaní komentářů na zpravodajských serverech. Každý den se na webu zobrazí celkem 60 miliónů takových kódů. A to už je celkem slušné číslo. Jejich přečtení a vyplnění trvá uživatelům 150 tisíc hodin času.

Asi polovinu těchto kódu generuje firma reCAPTCHA, kterou před pár týdny koupila firma Google. Obrázky od téhle firmy mají jednu zvláštnost. Obsahují vždy dvě slova, z nichž k ověření "lidskosti" uživatele slouží jen jedno. Obsah toho druhého počítač nezná, ba naopak, chce ho poznat. A docela drze využívá milióny uživatelů jako bezplatnou pracovní sílu. Získaná data se pak používají pro digitalizaci textů. To dělá firma reCAPTCHA jako melouch, například pro vydavatelské společnosti.

Dává smysl, proč zrovna tuhle firmu koupil Google. Jeho cílem je digitalizovat postupně všechny papírové knihy i další archívy. A nikoho se moc neptá, jestli s tím souhlasí, nebo ne. Nebude se ptát ani vás, až bude ptřebovat něco nečitelného přečíst.

Uděláte to rádi a zadarmo.

(Notebook v Reflexu)

Převzato z blogu Extra se svolením autora.