19.4.2024 | Svátek má Rostislav


FRANCIE: Zvítězí opět neschopní?

19.4.2006

Francouzský prezident Chirac dne 10.dubna 2006 prohlásil, že zákon o smlouvách prvního zaměstnání pro mladé lidi (CPE), který schválila vláda ( který sám podepsal) a který je platný, platit nebude, a bude nahrazen jinými opatřeními ke snížení velké nezaměstnanosti (22%) mladých lidí.

Stalo se tak po velkých demonstracích studentů, ke kterým se později přidali i odboráři (zaměstnanci dopravy a pošt).

O co vlastně jde?

Podle CPE měli mít zaměstnavatelé možnost do dvou let od nástupu do zaměstnání mladé lidi na první pracovní smlouvu propustit bez udání důvodů. Neudání důvodu je důležité proto, aby důvod nemohl být případně napadán u soudu, a aby tak nemohl být pracovní vztah dlouhodobě zpochybňován. Obavy z toho, že by zaměstnavatel často střídal pracovníky jsou zpochybnitelné. Námaha, čas a finance spojené se zaškolováním pracovníka nebude chtít zaměstnavatel ztratit, jestliže to nebude nezbytně nutné. Propuštění špatného pracovníka je často problém (soudní spory a eventuální výplata ušlé mzdy, výplata odstupného…). V ČR funguje podobný systém jako CPE (nazývá se zkušební lhůta) bez problémů v prvních třech měsících nového zaměstnání a týká se všech zaměstnanců. Navíc bez udání důvodu může odejít i zaměstnanec. (Vše viz Zákoník práce §31 odst.1 a §58 odst. 1.) Praxe ale ukazuje, že tříměsíční lhůta je příliš krátká. Za tuto dobu se nedá dobře poznat skutečná kvalita pracovníka – zvláště pak u duševně pracujícího. Minimální zkušební doba by měla být jeden rok. Čím je firma menší, tím je přijetí „neznámého“ pracovníka rizikovější. Navíc „papírování“ kolem přijetí a propuštění pracovníka je tak náročné, že někteří malí podnikatelé (živnostníci) raději nikoho neznámého nezaměstnají (natož někoho z problematické skupiny). Ve Francii ovšem stát navíc zaručoval propuštěným v případě nutnosti bezplatné přeškolení a velkorysé finanční navýšení podpory v nezaměstnanosti na výši původního platu! Pomocí nové smlouvy CPE chtěl také chránit své občany proti terorismu mladých nezaměstnaných, který se v plné nahotě projevil v listopadu loňského roku na předměstích větších měst. Výsledkem byly tisíce spálených aut, některé podniky a dokonce i mateřské školky; vydrancované a zavřené obchody atd. Mezi mladými přistěhovalci v chudých čtvrtích měst je nezaměstnanost větší než 40%. Může se někdo divit vládě, že se snaží tuto situaci řešit? Proč nedostala šanci alespoň smlouvy prvního zaměstnání vyzkoušet na několik měsíců v praxi?

Vždyť:
- Zvláště menší zaměstnavatelé by se nebáli tolik riskovat přijetím do práce neznámých a prací neprověřených lidi, a tím by stoupla zaměstnanost. Dostali by šanci schopní pracovníci. Oddělilo by se „zrno od plev.“
- Špatní (líní, neschopní, drogově závislí...) pracovníci (svého druhu příživníci) by byli veřejně odhaleni a nemohli by se již tak klidně povalovat doma živeni rodiči, nemohli by již tak často po nocích navštěvovat diskotéky a konzumovat drogy. A to za peníze z podpory v nezaměstnanosti a z různých sociálních podpor. Tedy z daní těch, kteří na ně pracují.
- Eventuální úspěch vlády by znamenal ovšem ohrožení vládní opozice v příštích volbách.

Prezidentské a parlamentní volby budou již za rok. Odbory budou volit svá předsednictva za několik měsíců. Takže změny (i když jsou nutné a dobré) se tradičně raději odkládají

Celá „francouzská“situace kolem CPE snahou některých mladých nedostat se do konkurenčního prostředí připomíná rozbíjení strojů dělníky v raném kapitalismu. Tehdy se bránili konkurenci strojů, nyní se brání konkurenci schopnějších. Zkušený zaměstnavatel, který nechce jít do dalšího zbytečného rizika, pak ovšem raději nezaměstná nikoho.

Kdo vlastně ve Francii vládne? Legální vláda, kterou ještě koncem ledna podporovala v otázce CPE (dle průzkumů veřejného mínění) většina dotazovaných, nebo média (pro něž jsou stávky a demonstrace vděčným tématem pro zvýšení sledovanosti), odbory a opozicí ovlivnění demonstranti?

www.joukl.cz

sociální ekolog