16.4.2024 | Svátek má Irena


FINANCE: Změnit banku není jen tak

17.5.2007

V České republice se už delší dobu diskutuje o úrovni bankovních služeb a především o výši bankovních poplatků. Nespokojenost klientů se zdá být nekonečná, přesto nedochází k hromadnému úprku klientů z jedné banky do druhé. Dá se říci, že bankovní klientské vody jsou relativně klidné. Důvody by mohly být v zásadě tři – český klient je konzervativní a do jisté míry neaktivní, změnit banku je celkem administrativně náročné a konečně, je ve vzduchu jednoduchá a legitimní otázka, zda je vůbec kam jít.

To, že změnit banku není nic jednoduchého, je celkem zřejmé. Není to jako měnit mobilního operátora, ale spíše jako změna trvalého bydliště. I zde totiž nastupuje mnoho dalších povinností, které člověk musí učinit, a v případě, že na něco zapomene, přicházejí problémy a zbytečné starosti. A to i v dlouhodobém horizontu. Podívejme se na základní povinnosti, na které je nutné myslet při změně bankovního účtu. A to zcela vynecháváme fázi hledání, hodnocení, srovnávání a výběru nové banky.

Původní účet

Musíme počítat s tím, že výpovědní lhůta při ukončování smlouvy o založení bankovního účtu je až několikaměsíční a že se na účtu ještě dějí určité procesy, které je třeba pozorně sledovat (pokud je klient nezruší) - dobíhají platby, trvalé příkazy, v platnosti je platební karta apod. Je třeba mít také na paměti, že na účtu musí mít klient dostatečný zůstatek nejen pro tyto platby, ale také pro všechny předvídatelné i nepředvídatelné poplatky, které mu budou počítány v mezidobí, tedy od doby podepsání výpovědi po skutečné a definitivní ukončení platnosti bankovního účtu. Kolikrát se už stalo, že klient na to zapomněl, dostal se do debetu a zrušení účtu se zkomplikovalo a prodražilo.

Nový účet

Pokud jde o nový bankovní účet, tak tam je samozřejmě zapotřebí nastavit všechny služby, které měl klient na původním účtu (trvalé příkazy, příkazy k inkasu, další služby), ale zároveň se nesmí zapomenout na to, že změnu čísla bankovního účtu je nutné nahlásit na všechny strany – zaměstnavateli, obchodním partnerům, zkrátka všem institucím, se kterými byl, je a bude klient v bezhotovostním platebním styku. A samozřejmě nové číslo změnit na všech dokumentech, kde se číslo účtu objevuje (faktury, hlavičkové a dopisní papíry, internet, propagační materiály apod.).

Je tedy zřejmé, že úkonů a komplikací je celá řada. Administrativa kolem změny bankovního účtu tak může být v důsledku finančně (ale zejména časově) náročnější, než se na první pohled může zdát. Na druhé straně to ale v zásadě platí nejen pro české klienty, ale s určitými modifikacemi pro bankovní klienty všude na světe. Tudíž ani toto nemůže být klíčovým důvodem jakési apatie a větší neochoty klientů ke změně své banky. Což není zrovna dobrá zpráva. Platí zde totiž naprosto nemilosrdně, že dokud se klienti ve větším počtu nezačnou přesunovat mezi bankami, nebudou mít banky důvod měnit svoji poplatkovou politiku. To je ze současného vývoje patrné a zjevné.

Provozovatel stránek www.bankovnipoplatky.com