FILM: Alenka v Říši divů (Alice in Wonderland)

3.3.2010 0:05

Recenze: Alenka v Říši divů [Alice in Wonderland] - 70%

TOPlistTřináct let po svém dobrodružství se (skoro dvacetiletá) Alenka vrací Říše divů (tedy do "Podzemní říše"), aniž by si pamatovala, že už tam jednou byla. Potkává většinu svých starých známých a zjišťuje, že je jedinou nadějí na záchranu říše před despotickou červenou / srdcovou královnou (ve filmu jsou, stejně jako v Disneyově kreslené verzi, červená a srdcová královna sloučeny do jedné postavy) a jejím ochočeným Tlachapoudem (hlas Christopher Lee!).

Nejnovější film Tima Burtona byl - bohužel - přesně takový, jaký jsem očekával. To znamená, že je vizuálně pestrý, vypadá draze a výtvarníci se v něm vyřádili. Také to znamená, že scénář není úplně pitomý a obsahuje náznaky jistých zajímavějších motivů, nicméně jde pouze o náznaky a závěrečné scény se nesou ve stylu dnes tak obvyklých CGI bitev dvou CGI armád před zeleným pozadím.

Mia Wasikowska je jako pubescentní Alenka k nakousnutí, ale nemá bohužel co hrát - většinou se jen diví nebo utíká před počítačovou grafikou. Johnny Depp jako šílený kloboučník (ve starším českém překladu Švec) předvádí opět trochu jiný druh šílenství, než od něj známe, ale bohužel je ve filmu dost málo.

Nejsmutnější ale je, že ve filmu není skoro nic, co by nějak připomínalo osobitost Tima Burtona. Jednou za deset minut někdo udělá sebeshazující vtípek, ale to je příliš málo. Jinak režie ani vizuální podoba v ničem nepřipomíná to, s čím si Tima spojujeme. Výtvarníci filmu byli jistě talentovaní a jistě se velice snažili, ale v několik scénách jsem si říkal, že bych spíše než tento pětivteřinový záběr zámku ocenil jeho velký statický obrázek a text o tom, čím a jak se výtvarníci inspirovali...

Alenka v Říši divů je v rámci současné kinematografie něco velmi podobného jako byl téměř před čtvrt stoletím Labyrinth Jima Hensona a George Lucase. Pestrá přehlídka bizarností, která nenudí děti ani dospělé na drogách. Dokonce bych řekl, že na svou dobu byl Labyrinth nápaditější a technicky revolučnější. A pokud vám připadá, že tahle recenze vyznívá výrazně negativně, pak je to pouze tím, že vše pozitivní je jasně patrné z traileru a nemá tudíž smysl se o tom podrobněji rozepisovat.

P. S.: Shodou okolností jsem Alenku viděl dvakrát - anglicky i s dabingem, 2D i 3D. Překlad Alenky je oříšek sám o sobě a navíc ten překlad napasovat na pohyby hollywoodských úst, to je oříšek dvojnásobný. Tudíž některé vícesmysly z originálu v české verzi nezůstaly. Například "Underland" zní dost podobně jako "Wonderland" a svádí k výkladu, že si to Alenka jenom špatně pamatovala. Ovšem "Podzemní říše" rozhodně nezní jako "Říše divů"... Navíc má dabing Alenky stejný problém jako mnohé další dabované filmy, které se míchají v zahraničí: Dialogy jsou místy tak slabé, že v rámusivějších scénách není rozumět, co postavy říkají.

P. P. S.: 3D není ničím výjimečné nebo zajímavé. Skoro se mi víc líbila 2D verze, protože měla jasnější barvy.

Převzato z filmového blogu Františka Fuky FFFILM.fuxoft.cz. FFFilm, jehož autorem je František Fuka, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nezasahujte do díla 3.0 Česko.

František Fuka