17.7.2018 | Svátek má Martina


FEJETON: Ozval se Hyperloop

23.11.2017

Zmínky o trubkovém dopravním systému se čas od času objevují i v našich médiích. Více se o něm psalo v lednu, kdy firma Hyperloop podepsala s vedením města Brna memorandum o porozumění. Jde o projekt dopravní trasy Praha – Brno – Bratislava. Systém navrhl americký vizionář Elon Musk. Je principiálně velmi podobný potrubní poště, v Praze existuje jediný dochovaný systém této pošty na světě. Je to systém trubek, kterými stlačený vzduch žene pouzdro s obsahem. Ten může být různý, jde jen o to, aby se do pouzdra vešel. Muskova varianta je větší a také pouzdra se mají pohybovat rychleji, přes tisíc kilometrů za hodinu.

Vypadá to jako třeštivý výmysl a skutečně a doslova to připomíná verneovku. Opravdu, v pozdně vydaném románu Paříž ve 20. století předvídal tehdy mladý začínající spisovatel, že dopravní systém francouzské metropole bude založen na principu, který Muskově myšlence odpovídá.

Asi vás napadne totéž , co mě, koho tedy napadlo budovat cosi tak futuristického v Česku. Ale i to má svoji logiku. Jinde v Evropě mají vysokorychlostní železnice, Francouzi tomu říkají TGV, Japonci šinkanzen. U nás se o TGV jenom žvaní, tudíž zde není. A to je výhoda pro firmu, která by chtěla něco naprosto nového zavést, protože jí nebude stávající systém překážet.

Šílená myšlenka sama o sobě a dvojnásob šílená, že by se mohla realizovat v Česku. Ale on tu malinký precedent je. Severní dráha císaře Ferdinanda také měla svoji první trať částečně na území dnešního Česka. Byla to dráha Vídeň – Břeclav, protažená v červenci 1839 do Brna a o devět let později byla tato železniční síť napojena na síť pruskou, z dnešního pohledu německou.

Ve třicátých létech devatenáctého století byla železnice přinejmenším tak nový a šílený projekt, jako je dnes Hyperloop. Možná ještě šílenější, protože tehdy lidé nebyli na technické šílenosti zvyklí, kdežto dnes na ně pohlížíme jako na cosi všedního a také nepřátelského.

To „ozývání se“ Hyperloopu je zatím jen opatrné a věru nejsem tak naivní, abych se začal pídit po informaci, kde to bude mít v Praze svoji stanici. Jistě se najde tisíc a jedna námitka. Uslyšíme o megalomanství celého projektu. To je oblíbená katovská sekera k popravě něčeho nežádoucím způsobem velkorysého. Řekne se, že je to megalomanské, a je vymalováno. Nicméně mě těší, že se o projektu umístěném na naše území vůbec uvažuje. Že tedy nejsme a priori odsunuti stranou jako útvar osudově postižený uprděnou malostí. Kdyby se projekt opravdu u nás realizoval, to by byl důvod k národní hrdosti.

My zatím ty důvody máme, když někdo dá někam gól a je možné hulákat a poskakovat. Že by se u nás uskutečnil technologický gól dvě stě let po tom železničním?

Přál bych si to.

LN, 20.11.2017

Neff.cz



Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Diskuse


J. Pospíšil 402
18:13
23.11.2017

P. Vébr
15:14
23.11.2017

J. Jurax
15:39
23.11.2017

I. Novák 763
14:22
23.11.2017

M. Pivoda
11:45
23.11.2017

T. Kočí
11:20
23.11.2017

V. Kolman
10:30
23.11.2017

J. Jurax
15:48
23.11.2017

J. Mrázek
10:12
23.11.2017

V. Halašta
9:47
23.11.2017

M. Pivoda
8:18
23.11.2017

J. Jelínek
8:46
23.11.2017

M. Pivoda
8:59
23.11.2017

I. Schlägel
9:38
23.11.2017

M. Pivoda
10:13
23.11.2017

P. Aron
13:45
23.11.2017

M. Pivoda
14:11
23.11.2017

P. Aron
15:31
23.11.2017

M. Pivoda
20:49
23.11.2017

J. Jelínek
9:47
23.11.2017

M. Pivoda
10:42
23.11.2017

I. Schlägel
10:57
23.11.2017

V. Kolman
10:34
23.11.2017

J. Jelínek
11:25
23.11.2017

J. Macků
8:59
23.11.2017

Z. Lapil
9:55
23.11.2017

V. Výmola
10:24
23.11.2017

M. Pivoda
10:29
23.11.2017

V. Výmola
10:44
23.11.2017

M. Pivoda
11:35
23.11.2017

J. Jurax
18:01
23.11.2017

P. Dvořák
3:03
23.11.2017

J. Mrázek
10:16
23.11.2017

počet příspěvků: 40, poslední 23.11.2017 08:49









 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.