18.12.2017 | Svátek má Miloslav


FEJETON: Ozval se Hyperloop

23.11.2017

Zmínky o trubkovém dopravním systému se čas od času objevují i v našich médiích. Více se o něm psalo v lednu, kdy firma Hyperloop podepsala s vedením města Brna memorandum o porozumění. Jde o projekt dopravní trasy Praha – Brno – Bratislava. Systém navrhl americký vizionář Elon Musk. Je principiálně velmi podobný potrubní poště, v Praze existuje jediný dochovaný systém této pošty na světě. Je to systém trubek, kterými stlačený vzduch žene pouzdro s obsahem. Ten může být různý, jde jen o to, aby se do pouzdra vešel. Muskova varianta je větší a také pouzdra se mají pohybovat rychleji, přes tisíc kilometrů za hodinu.

Vypadá to jako třeštivý výmysl a skutečně a doslova to připomíná verneovku. Opravdu, v pozdně vydaném románu Paříž ve 20. století předvídal tehdy mladý začínající spisovatel, že dopravní systém francouzské metropole bude založen na principu, který Muskově myšlence odpovídá.

Asi vás napadne totéž , co mě, koho tedy napadlo budovat cosi tak futuristického v Česku. Ale i to má svoji logiku. Jinde v Evropě mají vysokorychlostní železnice, Francouzi tomu říkají TGV, Japonci šinkanzen. U nás se o TGV jenom žvaní, tudíž zde není. A to je výhoda pro firmu, která by chtěla něco naprosto nového zavést, protože jí nebude stávající systém překážet.

Šílená myšlenka sama o sobě a dvojnásob šílená, že by se mohla realizovat v Česku. Ale on tu malinký precedent je. Severní dráha císaře Ferdinanda také měla svoji první trať částečně na území dnešního Česka. Byla to dráha Vídeň – Břeclav, protažená v červenci 1839 do Brna a o devět let později byla tato železniční síť napojena na síť pruskou, z dnešního pohledu německou.

Ve třicátých létech devatenáctého století byla železnice přinejmenším tak nový a šílený projekt, jako je dnes Hyperloop. Možná ještě šílenější, protože tehdy lidé nebyli na technické šílenosti zvyklí, kdežto dnes na ně pohlížíme jako na cosi všedního a také nepřátelského.

To „ozývání se“ Hyperloopu je zatím jen opatrné a věru nejsem tak naivní, abych se začal pídit po informaci, kde to bude mít v Praze svoji stanici. Jistě se najde tisíc a jedna námitka. Uslyšíme o megalomanství celého projektu. To je oblíbená katovská sekera k popravě něčeho nežádoucím způsobem velkorysého. Řekne se, že je to megalomanské, a je vymalováno. Nicméně mě těší, že se o projektu umístěném na naše území vůbec uvažuje. Že tedy nejsme a priori odsunuti stranou jako útvar osudově postižený uprděnou malostí. Kdyby se projekt opravdu u nás realizoval, to by byl důvod k národní hrdosti.

My zatím ty důvody máme, když někdo dá někam gól a je možné hulákat a poskakovat. Že by se u nás uskutečnil technologický gól dvě stě let po tom železničním?

Přál bych si to.

LN, 20.11.2017

Neff.cz



Volvo V60 D4 R-DESIGN AUT
Volvo V60 D4 R-DESIGN AUT

r.v. 2016, naj. 30 000 km, diesel
699 900 Kč (s DPH)

Diskuse


J. Pospíšil 402
18:13
23.11.2017

P. Vébr
15:14
23.11.2017

J. Jurax
15:39
23.11.2017

I. Novák 763
14:22
23.11.2017

M. Pivoda
11:45
23.11.2017

T. Kočí
11:20
23.11.2017

V. Kolman
10:30
23.11.2017

J. Jurax
15:48
23.11.2017

J. Mrázek
10:12
23.11.2017

V. Halašta
9:47
23.11.2017

M. Pivoda
8:18
23.11.2017

J. Jelínek
8:46
23.11.2017

M. Pivoda
8:59
23.11.2017

I. Schlägel
9:38
23.11.2017

M. Pivoda
10:13
23.11.2017

P. Aron
13:45
23.11.2017

M. Pivoda
14:11
23.11.2017

P. Aron
15:31
23.11.2017

M. Pivoda
20:49
23.11.2017

J. Jelínek
9:47
23.11.2017

M. Pivoda
10:42
23.11.2017

I. Schlägel
10:57
23.11.2017

V. Kolman
10:34
23.11.2017

J. Jelínek
11:25
23.11.2017

J. Macků
8:59
23.11.2017

Z. Lapil
9:55
23.11.2017

V. Výmola
10:24
23.11.2017

M. Pivoda
10:29
23.11.2017

V. Výmola
10:44
23.11.2017

M. Pivoda
11:35
23.11.2017

J. Jurax
18:01
23.11.2017

P. Dvořák
3:03
23.11.2017

J. Mrázek
10:16
23.11.2017

počet příspěvků: 40, poslední 23.11.2017 08:49









 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.