23.3.2019 | Svátek má Ivona


EVROPA: Halíkova kazatelská politologie

19.10.2015

Svou kritikou politického kazatelství pátera Tomáše Halíka v Echu24 jsem sice vyvolal jeho odpověď, ale na mé výtky se ani nepokusil odpovědět, naopak svou repliku obohatil o další hyperboly, řečeno slušně, proti těm, „kteří chtějí uprchlíky zahnat do moře, vystřelit na Mars nebo nahnat pod palbu pronásledovatelů”, a opět zanaříkal nad „čecháčkovskými zbabělci, kteří jen skuhrají na Unii a říkají, ať se postarají ti druzí”. Svou rétoriku považuje za snahu „vyvážit extrémní zkratkovité a emocionální reakce”. Extrém má vyvážit extrém.

S výjimkou Německa (zatím) má podle průzkumů veřejnosti 70 procent lidí nejen u nás, ale i v katolickém Polsku či nekatolické Francii a Anglii obavy z živelného náporu migrantů z kultury vůči nám antagonistické. Ti lidé neskuhrají, ani nechtějí hnát nikoho do moře, ani nepotřebují číst stohy odborných knih o islámu, aby věděli, co ví každý: zkušenost s ghetty převážně druhé a třetí generace přistěhovalců z islámského světa je tragická. Příliv milionů zničí sociální stát, politickou soudržnost a postihne naše chudé.

Kazatel neví, že první a poslední zásadou politiky je ctnost úměrnosti (prudentia), kterou německá kancléřka porušila svým neomezeným Willkommen (4. září) a nyní úsilím o stálé kvóty na přemisťování uprchlíků po celé Evropě, místo aby zavřela hranice. To absurdní politika lidských práv rozvrací Evropu, protože osobní, mystickou a poněkud iracionální lásku k bližnímu povýšila na univerzální humanistický kult. V Německu letos hořelo několik set ubytoven pro uprchlíky. Je laciné kázat proti důsledku nelidského humanismu, který rozvrací evropské národy.

Existuje hluboký rozpor, nepoměr mezi osobním nasazením lásky k bližnímu a sociálním inženýrství ve jménu osvícenského kultu Člověka, smíšeného lidstva bez hranic soudržného společenství. Papež František ji nazval v jiném kontextu scestným antropocentrismem a Dostojevskij nadkřesťanstvím.

Katolická církev je instituce transcendentální víry oddělená od státu a právě tato distance jí umožňuje kritizovat světskou vládu. Celou svou historií od „zápasu za investituru”, gregoriánské reformy až po kritiku zbožštělého liberálního i nacionálního státu v 19. století zápasila se státem. A přece se vždy našli kazatelé, kteří teologicky hájili politickou vrchnost, někdejší „alianci trůnu a oltáře”, jež víru v Evropě téměř zničila, a později dokonce i totalitně ateistický režim snad za jeho pokrokovost (hromádkovci) sociální mír či ze strachu (Pacem in terris).

Nerad bych Halíkovi křivdil, ale Evropskou unii považuje za inkarnaci dobra a pokroku, a proto trpí černobílým viděním světa a hájí staus quo pozemské mocnosti, dnešní reálsocialismus. Já ve světskou utopii ani v kolektivní pokrok nevěřím. Integrační Unie vede k politické dezintegraci a extremismu, nadnárodní (neodvolatelná) legislativa k diktátu a ztrátě politiky, otevřená hranice ke zločinu, dotace ke korupci, multikulturalismus k nesnášenlivosti, společná měna k chudobě jižních států a... dalo by se pokračovat. O tom, jestli je nebo není integrace Evropy nebezpečná či dokonce nutná kvůli ruskému ohrožení, lze diskutovat, ale nemá to nic společného s křesťanstvím. Budovatelská víra je zlá a netolerantní, chce Stvořiteli ukázat, jak se to má správně dělat, a proto nepatří na kazatelnu.



Diskuse


B. Rybák
20:49
19.10.2015

J. Urban
18:42
19.10.2015

F. Šimek
15:47
19.10.2015

L. Křivan
16:46
19.10.2015

J. Kanioková
14:04
19.10.2015

K. Janyška
15:04
19.10.2015

S. Netzer
13:23
19.10.2015

K. Janyška
15:04
19.10.2015

Š. Hašek
22:33
19.10.2015

J. Cimbalnik
11:56
19.10.2015

S. Netzer
13:22
19.10.2015

J. Cimbalnik
13:28
19.10.2015

L. Křivan
16:44
19.10.2015

L. Křivan
14:42
19.10.2015

S. Netzer
16:30
19.10.2015

L. Křivan
16:39
19.10.2015

J. Růžička 714
11:36
19.10.2015

J. Vintr
12:35
19.10.2015

V. Kain
13:28
19.10.2015

J. Kanioková
14:06
19.10.2015

Ś. Svobodová
10:45
19.10.2015

J. Vintr
10:19
19.10.2015

O. Kožušník
9:38
19.10.2015

S. Ševeček
9:26
19.10.2015

Z. Žabička
9:00
19.10.2015

J. Sova
9:46
19.10.2015

J. Hruška
11:09
19.10.2015

P. Zinga
8:44
19.10.2015

P. Zinga
8:41
19.10.2015

D. Polanský
8:10
19.10.2015

J. Schwarz
9:12
19.10.2015

L. Křivan
7:54
19.10.2015

M. Štěpánková
8:57
19.10.2015

J. Fridrich
6:57
19.10.2015

Z. Jaromír
5:26
19.10.2015

M. Zikmund
5:19
19.10.2015

L. Leonard
8:38
19.10.2015

T. Czernin 251
1:46
19.10.2015

P. Dvořák
1:33
19.10.2015

počet příspěvků: 55, poslední 20.10.2015 07:21









 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.