cukrárna pod kostelem
Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996OBCHOD: Supermarkety vítězí, drobný obchodník pláče
Zápisky prostého a poddaného lidu č. 3
V menších městech mizí malé obchody, a to i z náměstí. Kdo si myslíte, že to způsobil? Odpověď je zřejmá: globální řetězce a jejich zákazníci a někdy také trochu svým přístupem místní radnice. Mnoho lidí si řekne, pokud se obchůdek neuživí, tak se musí zavřít, ale ono se to děje i v nemovitostech, kde prodávali vlastníci nemovitosti a nemuseli platit nájem. Jak to dělají v těch supermarketech, že mají neustále plno? Lidé si šťastný a spokojený život bez procházek v supermarketech už ani neumí představit.
Nejdříve přinutí dodavatele zaplatit regálné za jednotlivou položku v supermarketu při podpisu smlouvy o dodávkách zboží. Např. za jednotlivou položku - med květový 900 g - 50 tisíc Kč a více. Liší se podle typu supermarketu a jeho smluv. Dodavatel se stává vazalem těchto zahraničních společnosti. A už vás mají v hrsti. Už dodáváte a dodáváte. Určí vám přesný čas a hodinu, kdy vás přivítají v centrálním skladu. Koupíte si červenou vestu a speciální boty a můžete jet do jejich skladu. Pak vám několikrát za rok napíší, že je slevová akce a vy musíte přispět a snížit hodnotu vámi dodávaného zboží o mnoho %. Vaše zboží je v akci, i když vy nechcete inzerovat. Pak má zákazník pocit, že něco koupil levněji, ale to jej dotuje chudák dodavatel, který dodává za nízkou marži.
Letáky jsou také sranda. Každý týden jich do popelnice vyhodím mnoho. Jenže mnoho lidí má novou zábavu. Dostanou letáky z několika supermarketů, které jsou blízko sebe jako např. v Hlinsku, a mají mnoho hodin co dělat. V Bille koupí levný cukr, v Penny levné pivo a výlet zakončí v třetím supermarketu v Lidlu, kde nakoupí levné máslo. Přijdou domů a diví se, že ještě nakoupili mnoho zbytečností, které nepotřebovali. Manažeři supermarketů nejsou žádní blbci, a tak žádané zboží dají daleko. Zákazník má velký pojízdný vozík a byla by škoda ho nenaplnit palmovými cukrovinkami , kosteleckými uzeninami s trochou masa, medem z Jižní Ameriky, gumovými rohlíky z polotovaru - když je to tak levné a výhodné...
Kam si myslíte, že jdou jejich zisky, které jim zajišťuje zákazník? No přece do zahraničí. Malý zlomek dostane zaplaceno dodavatel, něco málo jako mzdu prodavačky. Zisky z malých místních obchodů zůstávají v Čechách, ale přece nebudete podporovat toho gaunera podnikatele, který by chtěl něco vydělat a slušně žít. Aby to měl ještě těžší, tak mu pan Babiš přidá kontrolní hlášení a EET.
Hledám světlo na konci tunelu, ale moc se mi to nedaří. Město Hlinsko v roce 2015 získalo bronz v rámci Pardubického kraje město pro byznys. Nevím, kde by skončilo, kdyby se určovalo pořadí podle prosperujících drobných obchodů, ale mnoho menších měst je na tom podobně. Jen v okolí centra města je zavřeno víc jak deset obchodu. Ostatní obchody ještě přežívají a mají na prostou reprodukci, ale na opravu fasády jim už nezbývá. Jak by mohla města trochu pomoci, i když největší pomoc í by byli zákazníci, kteří by místní obchody navštěvovali a tím podpořili místní obchodníky i větší prosperitu města:
a) Krátkodobé bezplatné parkování u těchto obchodů nebo okolí.
b) Přechody pro chodce tam, kde opravdu chybí.
c) Osvětová činnost v rámci různých soutěží o nejhezčí obchůdek atd.
d) Příspěvek nebo půjčky na fasády v centru a okolí, kde jsou obchody.
e) Nerozšiřování dalších supermarketů ve městě.
f) Bezplatné využití kabelové televize a místních novin k propagaci těchto obchůdků.
Pevně věřím, že někteří obyvatelé měst začnou více navštěvovat tyto obchůdky, kde se jim prodejci budou věnovat osobně a rádi je uvidí. Vždyť bychom si měli vzájemně pomáhat. Když potřebuji opravit vodu, tak taky nejedu někam daleko nebo nevolám zahraniční firmu, ale oslovím místního řemeslníka. Zkusme s alespoň částečně odpojit od supermarketů a začněme nakupovat jeden od druhého v místě, kde žijeme.