4.12.2016 | Svátek má Barbora






EKONOMIKA: Sankce poškodí nás všechny

29.8.2014

paul

Naprosto bez emocí – logistika, doprava a obchod trpí vždy, když se do toho vloží hloupí politici. Naopak tam, kde obchod necháme klidně plynout, se obvykle neválčí, ale naopak spolupracuje. Hysterie na sociální síti, „blogíčku“ a v novinách vyvolává napětí, které obchod ničí. Několik bodů, které se dotýkají obchodu s Ruskem, nejen v logistice, jsem si pro vás dovolil připravit.

1) A co česká letiště? Hm?

Ptal se již někdo, co si počnou naše malá česká letiště? Ne Praha, ale regionální s betonovou ranvejí. Patří mezi ně například Pardubice, Karlovy Vary, Brno či ostravské letiště Leoše Janáčka.

Proč se ptám? Tato letiště jsou významným zaměstnavatelem v kraji a dost často jedním z mála. Jsou závislá na každém kilogramu nákladu, který se zde naloží, vyloží či proclí. Jsou závislá na každém cestujícím, který se rozhodne zde nastoupit, vystoupit, utratit peníze v obchodě s dárky. Jsou závislá na každé kapičce kerosinu, rozmrazovací kapaliny a dalších nezbytných prostředků, které letadla potřebují pro své fungování.

Kam se létá z těchto malých letišť? Z Karlových Varů pravidelně do Petrohradu, Jekatěrinburgu či Moskvy, v létě do Antalye a plánuje se linka do Düsseldorfu. Karlovy Vary ročně odbaví cca 105 000 lidí a jen tak tak se drží nad vodou, nová pracovní místa se netvoří, není plánován další rozvoj a město je rádo, že má vůbec reprezentativní odbavovací halu. Takže provoz tvoří hlavně Rusové – spojení do Moskvy dělá 68 % přepravního výkonu.

Pardubice obsluhují pravidelně Moskvu a Petrohrad, v létě Burgas, Rhodos, Antalyu a Podgoricu a nepravidelné lety pak směřují do Karlových Varů a Ostravy. Pardubické letiště odbaví 180 000 cestujících a je nejrychleji se rozvíjejícím letištěm u nás. Opět – velký přepravní výkon tvoří Rusové.

Z Brna se létá pravidelně do Moskvy, Londýna (Luton a Stansted) a Eindhovenu, dále pak do Heraklionu, na Kos, do Rhodu, Zakynthu, Antalye, Burgasu a dalších destinací. Brno je něco trochu jiného, vzhledem k silnému postavení letů do Londýna. Ale i zde hraje roli doprava z a do Ruska.

Ostravské letiště Leoše Janáčka odbavuje lety do Prahy, Paříže a Londýna pravidelně a dále pak do podobných lokací jako letiště výše, navíc ještě do Splitu či Tuniska. No, upřímně řečeno, může se stát, že Rus vystoupí v Praze, doletí do Ostravy s ČSA, poletí první třídou, utratí v duty free shopu nějaká ta „éčka“ za suvenýry pro svoji Jekatěrinu doma v Čeljabinsku? Může se stát, že ten samý Rus, pak opět letadlem poletí na obchodní jednání do Paříže?

Případné narušení obchodních vztahů s Rusy by poškodilo tyto významné zaměstnavatele v krajích. To už nijak dál neoddiskutujete. A DPH z prodaných výrobků si shánějte kde?

2) Turismus

Kdekoli se řekne Praha v bývalém východním bloku, vybaví se lidem nádhera, krása, historie a světovost a hlavně, Západ. Pro rodinu, řekněme, z kazašské Almaty je prestiž letět v lednu do Prahy, strávit zde Vánoce a utratit tu za dárky peníze. Pro průměrnou rodinu je to neopakovatelný zážitek.

Pro českého hoteliéra je to poklad. Každý vám řekne, že jedno z nejvíc hluchých období je právě leden a únor. V každém z těchto měsíců jezdí „problémoví hosté“. V lednu ortodoxní, kteří zde slaví Vánoce a „provinili se“ tím, že mluví rusky. V únoru Dánové, kteří mají jarní prázdniny a provinili se tím, že rozbíjejí zařízení hotelu. Tak kdo je horším turistou? Ti, co se chovají slušně, vám vadí, a ti, co rozbíjejí okna v pokojích hotelu, vám nevadí?

Turismus je důležitým důvodem, proč lidé cestují, proč letecké společnosti vydělávají a proč letiště vzkvétají. Zamysleme se nad tím, koho dál by naše selektivní přerušení obchodu s danou zemí poškodilo. Mimochodem, město Drážďany by bez ruských turistů mělo obrovský výpadek v obratu.

3) Studenti

Existuje přímá korelace mezi tím, jakou školu vystudujete v Rusku a jaké zaměstnání získáte. Pokud vystudujete v nějaké díře v Čeljabinsku, budete rádi za nějakou pozici v Megafonu v pobočce v Chabarovsku. Pokud vystudujete v Praze VŠE, máte šanci pracovat v Moskvě. No a pokud vystudujete v Londýně, Paříži nebo New Yorku, tak je zcela možné stát se ředitelem Gazpromu. Ano, je to jiný svět. Ale nás se dotýká.

Na VŠE v Praze studuje mnoho Rusů, Bělorusů, Ukrajinců a Kazachů. Přátelské vztahy s těmito studenty jsou klíčem k tomu, aby se otevřeli nám Čechům. Spousta z nich vám potvrdí, že se Čechů bojí, straní se jich a necítí se moc dobře, když před třídou lámavou češtinou odříkávají referát. A dost často jsou i mladší, protože škola se v Rusku končí v 17 letech, takže psychický tlak je velký. Xenofobie není na místě. Soucit a porozumění ano.

Kolik a jací cizinci studují na VŠE? A teď nemyslím opilce z Erasmu. Celkem 16 % studentů, kteří studují celé bakalářské studium, jsou cizinci, převážně Slováci, Rusové a Vietnamci. Z celkového počtu cca 20 000 studentů to je opravdu nemalé číslo.

Studium stojí dost peněz za knihy, skripta, ubytování, školné a administrativní poplatky, jako např. víza. Studenti pravidelně létají domů za rodiči, na ambasády a konzuláty.

Na VŠE byl s velkou slávou otevřen ruskojazyčný obor bakalářského studia, Ekonomika predprijatija i menedžment. Bude ho škola schopna při případných sankcích naplnit?

Z pohledu logistiky jsou studenti cestujícími, kteří vytvářejí obchod. Někteří se rozhodnou v Čechách zůstat, ožení se, vdají se a pomáhají se stále klesající natalitou českého národa. Založí si firmu, využívají styků s rodnou zemí. Podobně jako Vietnamci. Jejich firmy vyrábějí, obchodují a dané cargo pak letadla dopraví z a do Česka.

4) Případová studie na závěr – DHL versus lid

dhl-pyongyang 1

Sankce, které Spojené státy uvalily na Kubu, Írán a Severní Koreu, se jim vymstily. Americké logistické společnosti nemají přístup na tyto trhy, a proto UPS a FedEx nemohou obchodovat – tedy získávat zakázky na kurýrní přepravu. Kdo toto vakuum vyplnil? Ano, Deutsche Post DHL, německá společnost. Takže v ulicích Pchjongjangu se prohánějí žlutočervené dodávky a vytvářejí obchod. DHL zde má na kurýrní přepravu zboží obchodní prostor bez konkurence, protože vláda konkurence (tj. USA) jim cestu v podstatě uklidila. A zatímco DHL jako společnost vzkvétá a stala se číslem jedna na světě, tak UPS a FedEx jsou synonymem zpoždění.

Místo DHL si dosaďte například Škodu a místo Íránu a USA si dosaďte Rusko a ČR. Pokud my zavedeme sankce, oni zavedou protiopatření. Napadá někdo DHL za to, že obchoduje v Íránu, který porušuje práva homosexuálů? Hlavně to neříkejte Angele.

Autor je členem Strany svobodných občanů



Diskuse


M. Stuchlik
21:40
29.8.2014

P. Vítek
21:46
29.8.2014

A. Sekanina
17:51
29.8.2014

M. Vondráček
18:04
29.8.2014

B. Rybák
21:19
29.8.2014

B. Hamáček
22:41
29.8.2014

P. Vítek
21:28
29.8.2014

M. Stuchlik
21:33
29.8.2014

M. Stuchlik
21:36
29.8.2014

P. Urban
16:31
29.8.2014

Z. Rychlý
15:58
29.8.2014

P. Vítek
21:23
29.8.2014

J. Urban
14:39
29.8.2014

P. Krešňák
14:36
29.8.2014

J. Urban
14:42
29.8.2014

J. Kanioková
14:34
29.8.2014

V. Podracký
13:25
29.8.2014

J. Urban
14:43
29.8.2014

P. Vítek
21:33
29.8.2014

B. Hamáček
22:51
29.8.2014

J. Mrázek
13:36
29.8.2014

L. Kubeš
12:28
29.8.2014

L. Novák 475
13:12
29.8.2014

K. Frauknecht
13:53
29.8.2014

P. Vítek
21:37
29.8.2014

F. Michek
10:40
29.8.2014

V. Kain
13:03
29.8.2014

F. Michek
13:08
29.8.2014

J. Šimek 066
9:18
29.8.2014

M. Prokop
9:12
29.8.2014

P. Maleček
8:10
29.8.2014

V. Vovák
8:16
29.8.2014

J. Schwarz
8:42
29.8.2014

V. Vovák
8:59
29.8.2014

M. Prokop
9:15
29.8.2014

V. Vovák
9:29
29.8.2014

J. Šimek 066
9:38
29.8.2014

V. Vovák
9:49
29.8.2014

J. Šimek 066
15:38
29.8.2014

M. Prokop
9:14
29.8.2014

V. Podracký
13:24
29.8.2014

J. Šimek 066
15:40
29.8.2014

P. Čulík
8:01
29.8.2014

P. Lenc
8:41
29.8.2014

E. Vašátko
7:15
29.8.2014

M. Bezouška
7:36
29.8.2014

I. Schlägel
7:57
29.8.2014

V. Vovák
8:19
29.8.2014

P. Lenc
8:37
29.8.2014

V. Vovák
9:03
29.8.2014

J. Šimek 066
9:32
29.8.2014

V. Vovák
9:38
29.8.2014

L. Novák 475
13:12
29.8.2014

J. Šimek 066
9:06
29.8.2014

M. Prokop
9:17
29.8.2014

V. Vovák
9:32
29.8.2014

E. Vašátko
8:36
29.8.2014

M. Jelínek
4:07
29.8.2014

Vladimír P
7:33
29.8.2014

počet příspěvků: 92, poslední 8.9.2014 01:14









 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.