17.10.2017 | Svátek má Hedvika


EKONOMIKA: Rozvrat Letecké záchranné služby graduje

21.9.2016

O tom, že vláda České republiky od samého začátku problematickou „reorganizaci“ LZS nezvládá, jsme se mohli z prohlášení politiků, provozovatelů i záchranářů dozvědět ve sdělovacích prostředcích v nedávné minulosti vícekrát. Naposledy v několika minulých zářijových dnech. Posuďte sami.

Z článku „Provozovatelé letecké záchranky od ledna 2017 vybráni“, uveřejněném na www.zachrannasluzba.cz dne 8. 9. 2016, se m.j. dozvíme, že meziresortní výběrová komise rozhodla o provozovatelích LZS na šesti základnách. Základny v Libereckém a Královehradeckém kraji by tak i nadále měla provozovat společnost Delta Systém Air (DSA).

V Ústeckém a Olomouckém kraji slovenská společnost Air Transport Europe (ATE). V Jihlavě a Ostravě rakouská společnost Helikopter Air Transport, podle některých informací napojená na stávajícího provozovatele Alfa Helikopter, která s ohledem na podmínky vypsané soutěže ukončí svou činnost. Policie kromě Prahy a Středních Čech bude létat i v Brně, působení armády se rozšíří z Plzeňského a Karlovarského kraje se společnou základnou v Plzni i do kraje Jihočeského. Ano, počítáte dobře. Deset základen LZS bude provozovat pět subjektů!

V článku se dále uvádí, že tendr na provozovatele LZS budí už několik měsíců rozpaky a vášně v řadách provozovatelů, záchranářů, ale i mezi samotnými ministry.

Na www.denik.cz z 11. 9. 2016 v článku „Leteckou záchrannou službu zajistí i firma, které spadly dva stroje...“ se zase dočteme, že společnost ATE potkaly v poslední době hned dva pády jejích strojů, a to 8. 9. 2016 a 17. 7. 2015, oba s tragickými následky.

Problematice působení armádních vrtulníků na jihu Čech se zase věnují články na www.rozhlas.cz/cb/ ze 14. 9. 2016 nebo v Českobudějovického deníku z téhož dne. Dočteme se zde, že podle vedení Jihočeského kraje i zdravotnických záchranářů bylo rozhodnutí vlády nekoncepční, neodborné a nešťastné. Armáda používá polské vrtulníky Sokol a ty jsou podstatně těžší než ty, které u nás i v Evropě letečtí záchranáři běžně používají. Nebudou tedy moci přistávat nejen na heliportu nemocnice v Jindřichově Hradci nebo na heliportech fakultních nemocnic, ale ani na za desítky milionů nově vybudovaném heliportu se zázemím na letišti v Plané u Českých Budějovic. Ty všechny mají maximální nosnost 3,5 tuny, což vyhovuje moderním a lehkým záchranářským vrtulníkům. Ale to Armádu ČR asi příliš netrápí.

Podle mluvčího ministerstva obrany Petra Medka z výsledků armádních analýz všech možností vyplývá, že nejlepší variantou pro zajištění letecké záchranné služby armádou je letiště Bechyně. Ani s civilními záchranáři si armáda příliš hlavu neláme. Prý jim budou nabídnuty pracovní dohody... A je „vymalováno“.

Že se vám po přečtení článku zdá slovo rozvrat v nadpisu příliš mírné? Tak si tam doplňte slovo jiné, každý sám podle svého gusta!



Diskuse


O. Prokop
15:56
21.9.2016

počet příspěvků: 1, poslední 21.9.2016 03:56









 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.