23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


EKONOMIKA: Imperiální ambice lorda Bezomorta

25.8.2014

Jeff Bezos, zakladatel a stratég Amazonu, už dvacet let dobývá svět. Objevil totiž, že internet dá novou šanci katalogovým zasilatelským firmám, které v době papírové jen slabě konkurovaly obchodnímu domu. Zákazníky milovaný a konkurenty nenáviděný je tento podnikatel typem úspěšného kapitalisty, který uznává konkurenci, ale buduje monopol, ačkoli jak sám řekl, dobře ví, že se velká globální firma jednou nutně rozpadne. Za určitou hranicí růstu narůstá nezvladatelná atrofie, takový je zákon logistiky. Má na kontě více inovací než Apple a Microsoft dohromady. Naučil zákazníky platit kartou v době, kdy se to zdálo být šílené. Prodával mobilní telefony přes internet, kdy to vypadalo nemožné. Vymyslel kindle, jednoduchou čtečku, kdy podobné, ještě nemotorné přístroje nevypadaly slibně. Stal se průkopníkem zpětné vazby mezi zákazníkem (kindle, chytrý telefon) a prodejcem (recenze, hodnocení produktu) a tím získal o svých zákaznících možná až příliš mnoho zužitkovatelných informacích: „Ti, kteří koupili… koupili také…“ A vybudoval nejefektivnější distribuční síť na světě (23 % Američanů dostane objednávku tentýž den). A roste a roste, protože má nejnižší a často i negativní obchodní marže a neplatí daně, ale co je daleko účinnější, jeho akcionáři mu věří. Domnívají se, že se dnešní zanedbatelný zisk jednou promění i v dividendy, zatím dostávají z kapitálu pouhá tři promile.

Není náhoda, že Bezos začal podnikat s knihami a dnes prodává téměř vše. Knižní trh v angličtině je ohromný (miliarda zákazníků) a v poměru k celkovému počtu titulů na trhu najde zákazník v kamenném knihkupectví jen ubohý zlomek. A co teprve když chcete anglickou knihu a bydlíte třeba v Rawalpindi nebo v Evropě. Ani londýnský Foyles, který buduje v centru obří obchod s 800 000 tituly, nemůže mít na skladě dostatečný počet, nemluvě o klasice, kterou lze stáhnout zadarmo. Čtenáři snad i z nedostatku času přestávají mít návyk bloudit knihkupectvím a nechat se inspirovat. Mohou v klidu a pohodlí domova, kdy se jim to hodí, brouzdat po internetu.

Zpočátku prodával Amazon opravdu levně a skoro bez poštovného. Skladoval v amerických pouštních státech s nulovou nebo nízkou daní z prodeje. Dnes se stěhuje do zalidněných oblastí a distribuci nutně zdražuje, poštovné neúčtuje až od 35dolarové tržby. V Česku má výhodu velkého sousedního německého trhu, ale podstatně levnější Rumunsko jej neláká, je už příliš daleko. Začíná i s vlastním rozvozem knih a od loňska vydává i anglické knihy. Většina kamenných knihkupců je ovšem odmítá. Stal se (neprávem) symbolem jejich likvidace.

Nedávný konflikt Amazonu s nakladatelstvím Hachette ukazuje na riziko příliš silného maloobchodu. Jedna věc je běžné handrkování o cenu a jiná zneužití postavení na trhu (Amazon brzdil nakladateli nabídku i prodej). Proto je teď pod lupou amerického antimonopolního úřadu. Vedle konkurentů, které zničil, je ovšem více takových, jimž umožnil prodávat i do zemí, o kterých možná ani neslyšeli. A platí to i pro spisovatele, pokud se vyhoupnou na žebříček nejprodávanějších knih. Proto tak roste prodej globálních bestsellerů. Amazon je také kritizován za žebrácké mzdy. Nemohu posoudit, ale firma se brání, že (v Americe) vydává na platy o třicet procent více než srovnatelné sklady, protože má lepší organizaci a zaměstnává méně lidí. Jedno je jisté! V době prudkého rozvoje logistiky i automatizaci, kterou se firmy na Západě brání proti globální konkurenci, nabídka manuální práce notně převyšuje poptávku a nízké platy jsou běžné. Náplast na tuhle bolest neznám. Větší regulace a vyšší minimální mzda by jen zvýšila náklady i cenu zboží a snížila životní úroveň všech, nejen těch špatně placených. A ještě více pracovních míst by se odstěhovalo do chudého světa.

Pro zákazníky je (zatím) tenhle obchod vlastně charitativní. Smutná budou sice města bez knihkupců, ale za to Amazon nemůže.To má na svědomí internet.

Biblio, srpen 2012

Převzato z Blog.aktualne.cz/Alexander-Tomsky se souhlasem autora