23.7.2018 | Svátek má Libor


EKONOMIKA: Budoucnost patří elektromobilitě?

20.6.2018

Prý je třeba lidi motivovat k nákupu elektromobilů. Protože lidé z pochopitelných důvodů auta na baterky moc nekupují, nastoupí finanční zvýhodnění. Co k tomu říct? Že se pan poslanec nestačil zorientovat v motoristických daních.

Poslanec MK navrhl zvýhodnit elektroauta odpuštěním části poplatků (1), které jsou s provozem motorových vozidel spojeny. Zde konkrétně od placení dálniční známky a bezplatnou poznávací značkou. Bezplatnou značkou nemá smysl se zabývat – vzhledem k pořizovací ceně auta je bezvýznamná. Dálniční známka v provozních nákladech jistou roli hrát může, byť pro hodně uživatelů poměrně malou. Celé je to odůvodněno starostí o životní prostředí. Koneckonců, kdo by si nepřál lepší, že ano?

Ponechme stranou otázku, zda a ev. nakolik elektromobily „přispívají ke zlepšení životního prostředí“ (2, 3, 4). Pokud poslanec navrhuje jejich zvýhodnění v oblasti poplatků, tak je nutné říci jednoznačně a nahlas, že elektromobily už dnes zvýhodněné jsou. A to hodně.

Pokud provozujete klasické auto, platíte celou řadu daní a poplatků. V první řadě spotřební daň z paliv (roční výnos 78 miliard Kč), dále poplatek do Fondu zábrany škod (skrytý v tzv. povinném ručení), ev. dálniční známku a podle toho, jak auto používáte (soukromá osoba / podnikatel), ještě silniční daň. Pro určitá vozidla nezapomínejme na mýto. Bylo by fér do výčtu přidat i DPH ze spotřební daně (ne z paliva samotného, ale daň z daně - ano, i to u nás máme).

Jistě lze namítnout, že elektroauta platí spotřební daň z elektřiny. Zkusme tedy modelový výpočet:

- Pojedeme z Prahy do Brna. Placený úsek Praha-Chodov – Kývalka má délku 180 km. Při průměrné spotřebě 7 litrů / 100 km je to celkem 12,6 litrů. Spotřební daň z benzínu je 12,84 Kč za litr. To máme 161,80 Kč. Nezapomínejme ale, že z této daně platíme ještě DPH (21%) – to je dalších 34 Kč. Celkem tedy pouze na tomto (poměrně krátkém) úseku dálnice zaplatíme skoro 196 Kč jen na spotřební dani a DPH z této daně. O DPH z paliva a ev. ostatních poplatcích nemluvě. A jak je na tom elektroauto? Spotřební daň z elektřiny je 28,30 Kč za MWh. I zde je třeba připočítat DPH z daně – dohromady to je 34,24 Kč/MWh. Spotřeba elektroaut se zpravidla udává mezi 12-18 kWh / 100 km. Auta nižší hmotnostní třídy (aby to bylo porovnatelné s těmi 7 litry benzínu / 100 km) max. 15 kWh. Srovnatelný daňový odvod na oněch 180 km tedy bude méně než 1 Kč. Lze jistě uplatnit řadu námitek, jako např. že při nabíjení vznikají určité ztráty (cca 9%), takže objem odebrané energie bude o něco vyšší. Nebo že v zimě asi nebudete chtít v autě zmrznout a zatopíte si. Ale vzhledem k té jedné koruně nemá smysl se takovými korekcemi zabývat.

Výpočet lze samozřejmě snadno zobecnit pro provoz motorových vozidel jako takových.

Takže pokud je pan poslanec toho názoru, že je třeba provozovatele elektroaut daňově a poplatkově zvýhodnit, tak mu lze vzkázat, že už se stalo a může jít vymýšlet další kraviny.

Převzato ze Svobodni.cz se souhlasem autora

Pavel Vavřín


Facebook OSVĚDČENO: Výlety, které zabaví děti a neunaví rodiče
Facebook OSVĚDČENO: Výlety, které zabaví děti a neunaví rodiče

Zavřené školky a letní prázdniny si žádají jediné – vyrazit na nezapomenutelný rodinný výlet, zabavit děti a neunavit rodiče. Jaké jsou naše tipy na výlety po Čechách?

Diskuse


V. Kolman
21:30
20.6.2018

P. Rada
22:33
20.6.2018

P. Vavřín
21:38
22.6.2018

P. Rada
16:41
23.6.2018

P. Vavřín
8:46
24.6.2018

P. Horak
15:41
20.6.2018

L. Novák 475
16:44
21.6.2018

P. Rada
17:08
21.6.2018

P. Vavřín
21:49
22.6.2018

S. Ševeček
14:15
20.6.2018

M. Mikulec
11:53
20.6.2018

J. Svoboda 169
11:59
20.6.2018

R. Chodovsky
14:35
20.6.2018

P. Rada
12:24
20.6.2018

F. Kusák
10:46
20.6.2018

J. Svoboda 169
11:49
20.6.2018

F. Kusák
12:28
20.6.2018

K. Janyška
9:46
20.6.2018

M. Mikulec
10:26
20.6.2018

F. Kusák
11:08
20.6.2018

J. Lepka
11:43
20.6.2018

F. Kusák
11:47
20.6.2018

I. Novák 763
14:28
20.6.2018

I. Novák 763
14:24
20.6.2018

P. Vavřín
22:05
22.6.2018

M. Mikulec
9:36
20.6.2018

R. Dubravský
8:51
20.6.2018

J. Svoboda 169
8:56
20.6.2018

R. Dubravský
9:04
20.6.2018

J. Svoboda 169
11:53
20.6.2018

L. Novák 475
16:52
21.6.2018

T. Hraj
9:09
20.6.2018

J. Svoboda 169
11:58
20.6.2018

T. Hraj
12:14
20.6.2018

J. Svoboda 169
12:27
20.6.2018

T. Hraj
12:32
20.6.2018

J. Svoboda 169
14:26
20.6.2018

Z. Lapil
23:04
20.6.2018

P. Vavřín
22:11
22.6.2018

P. Vavřín
22:19
22.6.2018

R. Chodovsky
9:13
20.6.2018

P. Vavřín
22:12
22.6.2018

R. Szewczyk
hi
8:29
20.6.2018

J. Macků
8:08
20.6.2018

J. Svoboda 169
8:52
20.6.2018

R. Chodovsky
9:11
20.6.2018

J. Svoboda 169
12:24
20.6.2018

R. Chodovsky
15:06
20.6.2018

L. Novák 475
5:09
20.6.2018

P. Rada
6:01
20.6.2018

P. Dvořák
6:28
20.6.2018

P. Rada
7:24
20.6.2018

R. Tesařík
8:39
20.6.2018

P. Rada
11:57
20.6.2018

P. Rada
5:00
20.6.2018

M. Těhanová
10:24
20.6.2018

Z. Lapil
14:09
20.6.2018

P. Vavřín
22:29
22.6.2018

F. Houžňák
6:58
20.6.2018

počet příspěvků: 105, poslední 24.6.2018 08:46









 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.