23.10.2017 | Svátek má Teodor, Theodor


EKOLOGIE: Dieselgate (3)

4.11.2015

Co říká aféra Volkswagen o západní environmentální politice?

Pohroma, která Volkswagen dostihla (ale která jej určitě nepoloží), může mít i světlou stránku. Když pomůže otevřít oči těm, kteří stále ještě bláhově věří, že do země zaslíbené vede cesta dlážděná stále novými regulacemi, stále objemnějšími a zároveň titěrnějšími – zabývajícími se kontraproduktivně i těmi nejmenšími detaily. Kauza Volkswagen přesně demonstruje to, nač liberální ekonomové jako George Stigler nebo Sam Peltzman upozorňují celá desetiletí.

Prapříčinou problému je už Kjótský protokol. Lépe řečeno důslednost, s jakou se Brusel kdysi jal na něm lpět. Právě tento dokument spustil „zelenou vlnu“ stále objemnější environmentální regulatoriky, na niž evropský automobilový průmysl musel ze své přirozenosti reagovat. To, že mnozí evropští výrobci aut dokázali počáteční nevýhodu přetavit ve výhodu pro sebe sama (daňová a jiná zvýhodnění pro dieselová auta), a to přitom za cenu zhoršeného ovzduší, je svou demonstrací Peltzmanova efektu – výsledný efekt regulace se v realitě obrátil proti jejím zamýšleným cílům. Do dnešních dní se však nic nezměnilo. Co hůř, víra, že nás do země zaslíbené dovede stále objemnější regulace, je dnes snad ještě rozšířenější.

Ano, skandál Volkswagenu je příběh o neetickém chování jeho manažerských špiček, o jejich systematickém podvádění. Za to bude automobilka pykat. Jenže to je jenom pobočná linie většího příběhu, příběhu o často kontraproduktivní regulatorice Evropské unie. O kontraproduktivně vysoké míře korporativismu, který vystihuje Brusel jako máloco jiného. O bruselském deficitu demokracie a o netransparentnosti, které plynou z předchozího. O tom, že Evropské unii nevládne lid, ale lobbisté. Toto jsou fatální bolesti současné Evropy, které zásadně brzdí její ekonomický i společenský rozvoj a připravují scénu pro skandály typu toho, kterým si prochází Volkswagen. Scénu ovšem připravují ve jménu Dobra, jak jinak.

Cesta do pekla je dlážděna dobrými úmysly. Je dlážděna regulací, která ovšem reguluje „jen“ lidi, ne anděly. Méně (regulace) by velmi často bylo více.

hlavní ekonom finanční skupiny Roklen

Newsletter Institutu VK



Diskuse


J. Jurax
0:17
5.11.2015

M. Pivoda
8:34
5.11.2015

V. Kolman
14:17
4.11.2015

P. Götze
RE
10:14
4.11.2015

P. Švejnoch
12:11
4.11.2015

V. Vaclavik
12:43
4.11.2015

J. Jurax
0:40
5.11.2015

K. Janyška
9:06
4.11.2015

M. Hatlák
8:30
4.11.2015

B. Hamáček
8:19
4.11.2015

K. Novák 396
8:23
4.11.2015

R. Langer
8:25
4.11.2015

T. Kočí
8:41
4.11.2015

R. Langer
8:55
4.11.2015

P. Švejnoch
9:55
4.11.2015

J. Novotný
11:33
4.11.2015

R. Langer
12:04
4.11.2015

R. Langer
12:03
4.11.2015

P. Švejnoch
12:34
4.11.2015

R. Langer
13:10
4.11.2015

P. Švejnoch
14:14
4.11.2015

P. Čulík
11:00
4.11.2015

J. Novotný
15:25
4.11.2015

P. Götze
10:17
4.11.2015

R. Langer
12:03
4.11.2015

P. Götze
14:41
4.11.2015

K. Novák 396
14:02
4.11.2015

P. Joch
8:16
4.11.2015

J. Novotný
11:51
4.11.2015

R. Langer
12:20
4.11.2015

počet příspěvků: 36, poslední 5.11.2015 06:44









 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.