29.3.2024 | Svátek má Taťána

SOBOTNÍ CESTY: Letos na dovolené v Norfolk Broads

2.7.2016

Tento rok jsme se poprvé rozhodli zůstat na letní dovolenou v Anglii, a pod dojmem článku od Liky z plavby plachetnicí po Norfolk Broads jsme se rozhodli najmout si člun a vydat se tam taky. Na plachetnici jsme si netroufali, tak dobří jako Lika nejsme, a proto jsme si najali motorový člun, jako většina plaveckých amatérů.

„Náš“ člun

Plachetnic jsme za čtyři dny viděli jenom asi pět, zatímco motorových člunu hafo.

Norfolk je jedno z anglických hrabství u východního pobřeží Anglie, a „broad“ znamená uměle vytvořené jezero, protože veškeré řeky, kanály a jezera byly vykopané lidmi při těžbě rašeliny. Hodně dlouho se myslelo, že jsou přirozené, až v roce 1960 bylo dokázáno, že je to pozůstatek rašelinové těžby ve středověku; od té doby stoupla hladina moře a celá oblast byla zaplavena. Takže teď jsme tam mohli vydat na plavební dovolenou místo na pěší túru.

Typický výhled při plavbě

V pondělí odpoledne jsme převzali loď a instrukce, a vydali se na plavbu. Rozhodli jsme se, že zůstaneme v horní části Broads – je to horní polovina mapy, nejdál jsme se doplavili až do Stokesby. Do Great Yarmouth se nám už nechtělo, protože řeka je tam hodně přílivová. Asi hodně lidí se rozhodlo podobně, úsek, kde jsme se plavili, přece jenom není tak velký a opakovaně jsme se míjeli se stejnými čluny.

Ludham

Taky se mi líbilo, že různé loděnice měly typický styl pojmenování lodi, takže šlo snadno poznat, odkud kdo je. Například člun z „naší“ loděnice se jmenoval Sličná Vévodkyně (Fair Duchess) a všechna ostatní jména člunů začínala „fair“ a měla aristokratické téma, zatímco třeba čluny z Potter Heigham, kde jsme strávili dva dny, měly „light“ čili „světlo“ ve jménu, jako Ranní Světlo, Večerní Světlo, Paprsek Světla, Svoboda Světla, a tak dále.

Vypluli jsme z Wroxhamu na řece Bure. Strašlivě lilo, sice na nějakou dobu vysvitlo sluníčko, když jsme se plavili kolem Horning, ale pak zase začalo pršet tak prudce, že nebylo za okny skoro nic vidět, tak jsme museli zaparkovat člun v Ludham Bridge u nábřeží podle řeky, kde jsme nakonec zůstali na noc.

Řeka Bure - nocujeme u Ludham Bridge

Naštěstí přestalo pršet na dost dlouho, že jsme si stihli zajít do hospůdky na večeři: hranolky, tlustý plat šunky, smažené vejce.

Druhý den bylo krásně navzdory předpovědi počasí, a rozjeli jsme se nahoru po řece Ant do Stalhamu...

Loděnice Stalham

...kde jsme si zašli do Tesca, a pak do Suttonu, kde jsme si zašli na oběd. Ze Suttonu jsme se otočili a plavili se zpátky po řece Ant, na řeku Thurne, až do Potter Heigham, kde jsme zaparkovali na noc v loděnici Herbert Woods. K našemu (a obzvlášť mému) nadšení tam mají 24 hodin denně otevřené záchody a sprchy. Na lodi sice byly dva, ale kdo kdy byl na záchodku v autobuse nebo v letadle, tak si umí představit, že na velikosti 1 metr x 0,5 metrů záchod, umyvadlo a sprcha nic moc pohodlného není.

Řeka Ant

Třetí den jsme měli naplánováno projet pod mostem v Potter Heigham a pokračovat nahoru po řece Thurne, ale když šel Chris do kanceláře pro pilota, aby nás protáhl pod mostem, dozvěděli jsme se, že je díky přílivu hladina moc vysoká a když se nám nepovede zbrousit půl metru z výšky člunu, tak neprojdeme. Půl metru ze střechy jsme se tedy zbrousit nepokoušeli, kvůli dešti jsme ji docela potřebovali, tak jsme se museli vydat zpátky k řece Bure a přes Acle do Stokesby.

Oprava střechy z rákosu

Tam jsme si dali oběd a pivo a rozhodli se jet na noc zpátky do loděnice Herbert Wood, protože nás táhl luxus pěkně a čistě udržované loděnice a nábřeží, plus záchody a sprchy. V Potter Heigham jsme si zašli na fish and chips a pak strávili další pěkný večer seděním na dřevěném nábřeží, pitím cideru, pozorováním západu slunce nad vodou.

Ve čtvrtek, náš poslední den, jsme se vydali zpátky do Wroxhamu, cestou jsme se zastavili jenom v Horning v pěkné nábřežní hospůdce na tradiční anglický oběd...

Hospůdka Ferry Inn v Horningu

Oběd v Horningu

... a ve čtyři hodiny odpoledne jsme už byli tam, odkud jsme v pondělí vypluli. Zašli jsme se podívat po městě, do hospůdky na gin a tonic, koupili si jídlo v indické restauraci a šli spát.

Ráno jsme už jenom sbalili, odevzdali člun a byl konec dovolené, která nebyla jenom relaxující, ale poskytla i možnost učení nových dovedností: umím teď řídit loď, a vyskočit za jízdy z lodi a uvázat ji jako profesionál.

Foto: autorka. Klikněte do kteréhokoli obrázku a podívejte se do fotogalerie!