24.4.2024 | Svátek má Jiří


DOPRAVA: Zvýšení trestů jako jediná cesta?

19.5.2016

K návrhu změn v bodovém systému, který ministerstvo dopravy (MD) zveřejnilo 13. dubna na internetu k veřejné diskusi, se sešlo už 400 připomínek. Řekl to v pátek mluvčí MD Tomáš Neřold. (viz)

Ministerstvo dopravy jen letos zplodilo tyto přiznané chyby: změnu přednosti na kruhových objezdech, zákaz vjezdu pro osobní motorová vozidla, která jsou vedena jako nákladní, nejnověji výměnu vest. (Požadavek hasicích přístrojů na raftech je jen třešinka na dortu.)

Tomáš Neřold řekl ve výše uvedeném příspěvku mimo jiné toto: Chystané zvýšení pokut ve výjimečných případech až na 100 tisíc korun lidé schvalují zejména za jízdu pod vlivem alkoholu či drog či vůči pirátům silnic.“...V diskusi jsme zaznamenali i požadavky, aby se u nejtěžších přestupků doba pro odebrání řidičského průkazu prodloužila na pět či deset let, nebo dokonce doživotně,“ uvedl Neřold. Protože o hlasech žádajících zmírnění sankcí se nezmiňuje, musíme předpokládat, že všech čtyři sta přispěvatelů ankety chce, aby „piráti silnic“ zaplatili za přestupek až sto tisíc korun. Čtyři sta lidí s bůhví jakou motivací chce trestat a trestat. A to má být pro MD relevantní informace! Nebo tam takové hlasy jsou a MD je odmítá vzít na vědomí a sdělit veřejnosti, že občané s jeho postupy nesouhlasí. V tom případě nám pomáhejte všichni svatí.

A je to zvláštní, zatímco i u nejtěžších kriminálních činů se volá po prevenci a výchově, při řízení aut je jediná cesta: zvýšení trestů. A to i trestů likvidačních, protože zaplatit desetitisíce je pro polovinu populace prostě likvidační. Nemluvě o doživotním zákazu řízení. (Přestože si to málo lidí uvědomuje, doživotní nepodmíněný trest není v určitých případech doživotní.) Pan Ťok demagogicky tvrdí, že nikdo řidiče nenutí dělat přestupky. Uvědomuje si, že přestupky jsou často jen chyby? Jak jsem napsal výše, MD dělá chyby jak na běžícím pásu. A nevykládejte mi, že tyto chyby nemají na provoz vliv. Mají, protože znejisťují léta zažité postupy. Je každá chyba úředníka potrestána tisícovými a desetitisícovými pokutami? Nemluvě o stu tisících? Na rozdíl od úředníka, který se nemusí rozhodovat často v sekundách, a přesto dělá chyby, nemá řidič na chybu právo? A řeč není o tom, že řidič, který někoho zraní, nedej bože zabije, nebo někomu způsobí škodu, má zaplatit. Ale chyby, které nikoho dokonce ani neohrozily, mají mít za následek likvidační pokutu? A to navíc zcela náhodně, rozhoduje totiž jen to, jestli tam zrovna policista je nebo není přítomen.

Při tomto způsobu přemýšlení, že vše je přestupek, dochází ke zkratům, které by člověk nevymyslel - řidičák na zkoušku pro začínající řidiče. Vezmou jim oprávnění k řízení po šesti udělených bodech. Je to přesně stejné, jako kdybychom absolventovi matematicko-fyzikální fakulty tolerovali chyby v malé násobilce, kdežto děti bychom za to vylučovali ze školy. Jezdit totiž, ať se to někomu líbí nebo ne, se dá naučit jen v provozu.

iDnes.cz 28.3.2016 uveřejnil rozhovor s dopravním expertem Antonínem Saidlem, ten řekl: Lidé mají problémy se znalostí dopravních značek, nerozumí jim často ani instituce, u kterých se čeká odbornost. (viz) Bude pan Ťok rozdávat pokuty i v těch institucích? Antonín Saidl pokračuje například tímto: Dříve se také používala hliníková íčka jako nosná konstrukce u velkých informativních značek. Kromě toho, že končila ve sběru, je bylo nutné vyměnit i proto, aby se o ně řidiči nezabíjeli. Nově se dávají takzvané měkké, příhradové konstrukce. U nich se stává, že konstrukce je po nehodě zničená, ale řidič je často nezraněn... Občas jsou na silnicích vidět kuriózní situace. Za novou byla třeba vyměněna konstrukce u značky na sjezdu z Pražského okruhu k Barrandovu. Hned za to ale Praha povolila postavit obrovskou reklamu, takže když řidič přežije střet se značkou, tak se „rozplácne“ o reklamu. Jaké bude pan Ťok rozdávat pokuty v prvním a ve druhém případě? Pamatujete, jak se před několika lety mělo prověřovat, jestli není příliš mnoho dopravních značek? Může pan Neřold laskavě veřejnosti sdělit, jak tato prověrka dopadla?

Jakou oporu v zákoně má oblíbené sousloví všech demagogů „silniční pirát“? Co je a co není „silniční pirát“? Čeho se musí dopustit, aby byl „silniční pirát“? Bez definice je to pouhá nadávka. Že se jí dopouští mluvčí MD, ostatně nejen on, jen ukazuje na úroveň ministerstva. Jak bylo nedávno uvedeno, bylo rozdáno celkem pět miliónů bodů. Pokud bychom uvažovali jen jeden tisíc korun za bod, znamená to, že řidiči zaplatili na pokutách pět miliard. Kde ty peníze zmizely? Co je dávat na prevenci a osvětu? Bodový systém měl eliminovat z cest nebezpečné řidiče. Přes desítky tisíc zákazů jsou nebezpeční řidiči na cestách stále; je zjevné, že tento systém selhal. Údajně je tedy třeba systém přitvrdit. A jestliže to podle názoru pana Ťoka nepomůže, budou za chvíli pokuty dělat půl miliónu a řidičáky se budou vydávat na omezenou dobu? Člověk má strach to napsat, aby se toho někdo nechytil.

Je známo, že dálnice jsou bezpečnější než běžné silnice. Takže co kdyby se MD soustředilo na to, aby mělo v pořádku projekty (konkrétně EIA) a dálniční síť konečně dostavělo? Jen za roky 2009 až 2013 vybral stát na spotřební dani z paliv pro motorová vozidla neuvěřitelných 397,2 miliardy korun.(viz) Pamatujete, jak zavedení spotřební daně provázelo ujištění, že peníze budou použity na rozvoj silniční a dálniční sítě? Když se ve Studénce srazil vlak s kamiónem, slyšeli jsme, že na nadjezd nejsou peníze. A to slyšíme pořád, na opravy silnic nejsou peníze, na výstavbu dálnic nejsou peníze, na obchvaty měst nejsou peníze. O kolik nehod by bylo méně při slušné dopravní infrastruktuře? Je to chyba, nebo přestupek, že ji nemáme? Pokud máte pocit, že laik by neměl vynášet tak příkré soudy, přečtěte si tento rozhovor: „Výnosy z dopravy investujme zpět do systému,“ rozhovor s dopravním expertem Ing. Pavlem Švagrem, CSc. (viz)

Každý řidič nejednou viděl, jak se opravuje cesta v listopadu nebo prosinci, respektive jak se pokládá koberec, kdy do pokládky pěkně sněží a ve vyfrézovaných žlábcích leží voda. Jistě je to pěkný příklad technologické kázně, skvělé práce technického dozoru a taková oprava dlouho vydrží a silnice je bezpečná. Kolik dostali pokut za tyto opravy odpovědní lidé? Pan Ťok má námět k přemýšlení.

MD nám dlouhodobě předvádí, že vůči řidičům má jediný recept: represe, represe a ještě více represe. Otázka zní proč.