28.3.2024 | Svátek má Soňa


DOPRAVA: Zakažme osobní auta!

19.12.2008

Mám návrh. Ve všední dny by se měla zakázat doprava osobními auty. Ne pouze po městě. Všude. Hlavně po silnicích a dálnicích.

Osobní auta ucpávají už tak přetížené komunikace, přitom si v nich veze zadek většinou jen jeden rozmazlený řidič, který by klidně mohl jet vlakem. Silnice by tak lépe mohly sloužit těm, co slouží všem: nákladním automobilům. Ty přece vezou potřebné věci pro nás všechny.

Nákladní auta vezou suroviny nutné pro výrobu věcí užitečných pro tisíce lidí, ne jen pro samotné dopravce. Osobní auta naproti tomu slouží jen individuálním rozmarům. Kamióny vezou zboží pro malé i velké, pro děti i babičky, vezou rohlíky i hračky, vezou věci, které udělají někomu radost a nejen pod stromečkem. A vezou věci nejen pro radost, vezou věci, které někdo nutně potřebuje.

A vůbec, proč zakazovat osobáky jen ve všední dny? I na víkendy se dá přece jezdit hromadnou dopravou. Co se ušetří energie a i příroda bude dýchat lehčeji! I o víkendu by měly draze postavené silnice sloužit těm, co přinášejí užitek celému hospodářství.

Že je tenhle můj návrh pěkná pitomost? No jistě. Je to ale větší pitomost než hloupé omezování kamionové přepravy? Kamiony prý překážejí, ale zboží, které vezou, to si rádi koupí všichni. To do těch regálů v obchodech spadne z nebe? Každým zákazem v dopravě se jen zhorší konkurence, zvednou ceny, upadne kvalita služeb.

Podstatou politiky je zápas o to, co je veřejným statkem a co soukromým. Levičáci by nejraději za veřejný statek prohlásili všechno, nechali to provozovat stát a zaplatit daňovými poplatníky. S takovým postojem jsem se vždy potýkal a neznám silnější a častější téma, o kterém jsem kdy psal či mluvil. O tom, jak to či ono vůbec není a nesmí být veřejným statkem, ale jen statkem soukromým.

V jedné věci bych udělal zásadní výjimku. Tou jsou komunikace, infrastruktura. Je to skoro to jediné (kromě obrany a bezpečnosti), o co by se měl starat stát (nebo erár obecně) a na co by měly jít daně. Ne na špatnou sociální a zdravotní politiku. Na infrastrukturu. Kvalitní infrastruktura produkuje bohatství a blahobyt, zahušťuje konkurenci, snižuje náklady.

Proto je třeba zrušit všechna hloupá omezení v dopravě, je třeba zrušit draze zaváděné mýtné i dálniční známky. Komunikace nepoužívá jen ten, kdo po nich jezdí, ale každý, kdo kupuje přepravené zboží a služby. Ty se s lepší infrastrukturou stávají levnějšími, kvalitnějšími, dostupnějšími. Dálnice nejsou hračkou pro řidiče. Dělají z nás společenství, vzájemně provázené. Každé omezení, včetně spotřební daně za benzín, mýtného či právě omezení dopravy kamionů, dopadá na nás na všechny.

Že je třeba nějaké regulování provozu na přetížených komunikacích, zejména tranzitní dopravou? Ale i tranzitní doprava slouží nám! A pokud je to někomu málo, zaveďme vstupní poplatky na hranicích. Že bude Brusel prskat? Tak prskejme taky! A hlavně investujme do rozvoje silniční infrastruktury.

A především si tu nezavádějme další hloupá omezení. Kamion není symbolem hluku, prachu a ucpané dálnice. Je to symbol užitku.

Psáno pro MFD