20.5.2019 | Svátek má Zbyšek


DOPRAVA: Máme se bát boeingů? Či letadel vůbec?

13.3.2019

Dočetli jsme se, že firma Boeing by mohla mít problémy. Kvůli dvěma po sobě jdoucím podobným haváriím ve verzi 737 MAX 8.

Ještě se přesně neví, co bylo příčinou nedělního (10/3) pádu tohoto stroje v Etiopii, a už se začíná šířit téměř panika.

Jako bychom v tu chvíli zapomněli, že letecká doprava je víc než bezpečná – zejména v porovnání s nejpoužívanější dopravou silniční (alespoň v ČR).

Jsou lidé, kteří pravidelně sledují televizní cyklus Letecké katastrofy, a občas u toho utrousí: „Ještě že nelétáme, viď, Pepane?“ A co pak udělají? Další den nasednou do auta či prostředku veřejné silniční dopravy a vyrazí. Dumali někdy nad tím, kolik lidí zemře při dopravních nehodách na silnici? Anebo na železnici? Vytvořila se kolem toho někdy hysterie? Anebo to bereme jako daň za pokrok, pohodlí, úsporu času?

Proč nehodnotíme stejným metrem letecké nehody? Zejména, když automobilová doprava představuje nesrovnatelně větší ohrožení našich životů? Mám před sebou náhodně nalezený údaj z Technetu.cz z roku 2015. Titulek: „Letecké nehody jsou děsivé, ale jízda autem je 62krát nebezpečnější“. Čísla se mohla od té doby mírně změnit, princip zůstává.

Ve stejném materiálu je tabulka z výzkumu realizovaného v poslední dekádě minulého století. Jde o počet úmrtí na miliardu kilometrů v různých dopravních prostředcích plus cestou pešky (vztaženo na jednoho cestujícího). Z tabulky je patrné, čeho je třeba se obávat: svezení na motorce, jízdy na bicyklu či přesunu pěšky – nikoli usednutí na palubu letadla (obr. 1).

let1

obr. 1/

Ano, zmíněná verze boeingu má na svém kontě dvě tragické nehody – nedělní (10/3)v Etiopii a předtím, loni koncem října v Indonésii. Obě mají jedno společné: k pádu stroje došlo několik minut po startu. To je samozřejmě závažná shoda, nicméně není důvod k panice. Vše je nutné řádně vyšetřit a pokusit se najít příčinu tragédie. A z té vyvodit závěry.

Nechci srovnávat nesrovnatelné, ale nemohu se nezeptat: kolik Čechů definitivně zavrhlo železniční dopravu po sérii letošních nehod na kolejích v ČR? Došlo k masivnímu odchodu pasažérů z vlaků směrem k autobusům, osobním automobilům či snad motorkám?

Jistě, je možné zakázat provozování Boeingů 737 MAX 8 tak, jak to udělali v komunistické Číně. Je to svaté právo tamních úřadů. Jen mě napadlo, kolik je v tom obav o bezpečnost cestujících a kolik odveta za Huawei. Ale nechci spekulovat.

Svým způsobem mě pobavila reakce jednoho čtenáře na etiopskou leteckou tragédii, kterou jsem si přečetl v diskusi na Novinkách.cz:

Nelítám ... nikdy jsem neletěl a nikdo mě tam nikdy nedostane ani za nic. A ano, je to jen zhýralost lidí kvůli pár hodinám času.

Proti gustu žádný dišputát. Jen si říkám, jak se ten člověk ve svém životě asi přepravuje, když všechny ostatní druhy dopravních prostředků jsou méně bezpečné než cesta letadlem?

Závěr? I ve chvílích nastalé tragédie je nutné zachovat si zdravý rozum a střízlivý úsudek. A nepodléhat emocím víc než je nutné. Protože i na nedělní (10/3) neštěstí se po čase zapomene, jako se dříve či později zapomnělo či pozapomnělo na všechny předchozí podobné tragédie – a „karavana“ kráčela svou cestou dál.

P.S. Zpráva z pondělního odpoledne (11/4): „Autobus plný dětí narazil na Jihlavsku do stromu.“

Co z toho vyvodíme?

***

let2

obr. 2/ Při nastupování na palubu Boeingu 737 MAX 8. Máme se snad začít bát? Tento stroj s označením OK-SWE (v pořadí pátý ve flotile společnosti Smartwings) nás bezpečně dopravil z egyptské Marsy Alam do Prahy. Podle webu Československé letectví byl zapsán do rejstříku 20. června 2018. My jsme s ním odlétali z Egypta o čtyři dny později. Ještě voněl novotou. Do deníku jsem si tehdy zapsal: Nový, pohodlnější, bez monitorů. (Foto: Autor článku)

Stejskal.estranky.cz



Diskuse


V. M.
No,
22:16
13.3.2019

K. Horák
19:46
13.3.2019

A. Hrbek
22:12
13.3.2019

P. Stepanek
23:38
13.3.2019

K. Horák
19:17
13.3.2019

M. Starý
13:51
13.3.2019

J. Zbořil
13:26
13.3.2019

T. Kočí
12:21
13.3.2019

J. Kostelanský
11:33
13.3.2019

J. Lepka
12:08
13.3.2019

T. Kočí
12:32
13.3.2019

J. Kostelanský
15:34
13.3.2019

T. Kočí
12:13
13.3.2019

T. Kočí
12:32
13.3.2019

J. Kostelanský
15:37
13.3.2019

T. Kočí
16:13
13.3.2019

T. Kočí
16:23
13.3.2019

D. Nowodny
20:54
13.3.2019

Z. Klouček
10:08
13.3.2019

R. Langer
10:21
13.3.2019

P. Lenc
10:26
13.3.2019

M. Prokop
10:37
13.3.2019

P. Lenc
10:43
13.3.2019

V. Novák
14:14
13.3.2019

Z. Klouček
11:03
13.3.2019

R. Langer
11:27
13.3.2019

J. Poláček
11:42
13.3.2019

Z. Klouček
18:28
13.3.2019

J. Lepka
12:14
13.3.2019

V. Novák
13:50
13.3.2019

T. Kočí
16:17
13.3.2019

J. Jurax
17:45
13.3.2019

D. Nowodny
20:56
13.3.2019

P. Lenc
No
9:54
13.3.2019

J. Kavalír
9:26
13.3.2019

J. Lepka
12:26
13.3.2019

V. Braun
13:25
13.3.2019

J. Lepka
15:34
13.3.2019

K. Janyška
9:26
13.3.2019

M. Mikulec
8:46
13.3.2019

M. Krčmář
9:48
13.3.2019

R. Langer
10:23
13.3.2019

M. Mikulec
13:03
13.3.2019

R. Langer
15:30
13.3.2019

J. Jurax
18:01
13.3.2019

V. Novák
13:53
13.3.2019

T. Kočí
14:41
14.3.2019

J. Jurax
17:54
13.3.2019

A. Trick
8:27
13.3.2019

L. Hančar
8:38
13.3.2019

A. Stárek
8:15
13.3.2019

J. Poláček
7:58
13.3.2019

R. Mayer
13:05
13.3.2019

V. Vaněk
7:45
13.3.2019

J. Lepka
12:31
13.3.2019

R. Mayer
13:03
13.3.2019

J. Jurax
18:08
13.3.2019

J. Anděl
7:03
13.3.2019

V. Václav 053
7:40
13.3.2019

V. Církva
6:55
13.3.2019

M. Čihák
6:54
13.3.2019

P. Dvořák
7:32
13.3.2019

L. Hančar
8:45
13.3.2019

J. Babicka
2:26
13.3.2019

I. Štípek
0:40
13.3.2019

I. Štípek
0:53
13.3.2019

J. Lepka
12:34
13.3.2019

I. Štípek
18:31
13.3.2019

R. Langer
6:22
13.3.2019

R. Meišner
0:25
13.3.2019

P. Dvořák
4:03
13.3.2019

R. Langer
6:24
13.3.2019

J. Pokoutný
8:28
13.3.2019

J. Jurax
0:24
13.3.2019

R. Langer
6:26
13.3.2019

počet příspěvků: 83, poslední 14.3.2019 02:41









 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.