30.8.2016 | Svátek má Vladěna






DOPRAVA: Hloupý unikát

29.10.2014

Zákaz jízdy kamionů o víkendu? Proč ne rovnou napořád!

Jistě jste slyšeli o různých zákonech v cizích zemích, které se vám mohou zdát naprosto praštěné. I Česká republika je v tomto unikátem. Ne však z důvodu „osvobození od spotřební daně pro pštrosí steaky“ [1] nebo „zákazu líbání muže s knírem“ [2].

ČR se stala podobně hloupým unikátem kvůli pátečnímu zákazu jízdy nákladním automobilům nad 7,5 t a nákladním automobilům s přípojným vozidlem nad 3,5 t v čase od 17:00 do 21:00 mezi 1. červencem a 31. srpnem. V tom samém ročním období platí zákaz v sobotu od 7:00 do 13:00. No a v neděli a o svátcích je to v čase 13:00–22:00 po celý rok. [3]

Jak je to v sousedním Německu? Zákaz pro nákladní automobily nad 7,5 t platí taktéž po celý rok v neděli a o svátcích v čase 0:00–22:00 a na vyjmenovaných komunikacích v sobotu o prázdninách od 7:00 do 20:00. [4] Ale žádný zákaz v pátek o prázdninách.

Úsměvné na tom je, že podle předpisu č. 361/2000 Sb., zákona o provozu na pozemních komunikacích, existuje řada výjimek. Výjimky se týkají například přepravy pohonných hmot, zboží podléhajícího rychlé zkáze, pošty, živých zvířat, chemických látek, výcviku řidičů atd.

Toto omezení provozu, které vymyslel ve své kuchyni Martin Bursík [5] (a tedy i Topolánkova vláda ODS+KDU+SZ) v roce 2006, má dopady na konkurenceschopnost dopravců. Je to velmi asociální nařízení, které ovlivňuje pracovní podmínky řidičů. Zatímco Bursík je dnes již pryč, řidiči na českých dálnicích trpí.

Při této nucené páteční přestávce řidič nesmí doručovat zboží, není placen a oficiálně ani nesmí odpočívat. To všechno proto, že soudruzi z Bruselu vymysleli protichůdné nařízení EU č. 561/2006, které stanovuje přesné limity na přestávky a odpočinek pracovníků v nákladní silniční dopravě. Podle tohoto nařízení EU dopravce nesmí odměňovat řidiče v době odpočinku a řidič nesmí vykonávat žádnou činnost související s přepravou.

Podle nařízení EU č. 561/2006 např. nepřetržitá doba řízení může být maximálně 4,5 h. Za celý den „smí“ řidič najet max. 9 h, dvakrát za týden si dokonce smí „lajsnout“ 10 h. Pane nebeský, děkujeme ti za tento luxus. To není vše, jsou zde dokonce definované i délky přestávek, tedy doby odpočinku. Počítají se dokonce na minuty.

Tento levicový populistický pochleb má několik důsledků:

- zvýšení stresu řidičů, jejich nedostatek spánku, odloučení od rodiny a nižší mzdy,
- zavařené hlavy manažerů plánování,
- hrozba zpoždění dodaného zboží (obzvláště v oblasti automobilové výroby, kde každá minuta mimo provoz činí neuvěřitelné ztráty),
- zvýšená nehodovost způsobená jízdou řidičů „nadoraz,“ aby stihli „okno“
- záporný ekonomický dopad.

Když nejede v neděli při mírném provozu, o to více pojede řidič kamionu v pondělí při plném provozu. Když řidič nedojede v pátek do zákazu, tak může být podle nařízení EU č. 561/2006 „vyjetý“ a může zůstat jen několik kilometrů od domova. Pokud pojede, hrozí mu pokuta 2500 Kč a nějaké ty body. [6]

Člověk si řekne, proč ten povyk kolem.

To protože zákony systémové dynamiky jsou neúprosné. Naši dopravci již takto čelí mnoha jiným nařízením, celním povinnostem, mýtným branám, emisním normám Euro III, IV, V, povinnostem souvisejícím s tachografem, hmotné odpovědnosti za zboží atd. Na předraženou naftu darmo vzpomínat.

Další a další nařízení mají dopad na stále se zvyšující cenu součástek, strojů, potravin a služeb. Když Antonín Prachař, ministr dopravy a neúspěšný kandidát do Senátu (ANO), přišel s nápadem ještě zvýšit mýtné o 10 % pro vozy Euro III a IV, dostal jsem záchvat. Copak bývalý viceprezident Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia neví, že vozovky se také nijak nezlepšily o 10 %? [7]

Věřím v úplně jinou alternativu. Místo populistického boje proti obyčejným lidem a zatěžujících nařízeních chci liberalizovat dopravu ČR. Řidič kamionu není Tolkienův skřet, ale třeba táta od děcek, který potřebuje domů přivézt peníze.

Kamioňáci všech zemí, spojme se proti zeleným nesmyslům!

Poznámka: Článek byl konzultován s katedrou logistiky na VŠE a předními odborníky na toto téma. Autor pracuje pro logistickou společnost.

[1] Ve státě Kalifornie, USA, Zdroj: Lindsell-Roberts, Sheryl. 2004. Whacky Laws, Weird Decisions, and Strange Statutes. New York, NY: Sterling Publishing Company
[2] Ve městě Eureca, Nevada, Zdroj stejný.
[3] Oddíl 3: Zvláštní ustanovení pro provoz vozidel, paragraf 43: Omezení jízdy některých vozidel, zákon č. 361/2000 Sb. Aktuální znění zde.
[4] Novák a kol.: Mezinárodní kamionová doprava a zasílatelství, 2013, C H Beck
[5] Zajímavou petici lze shlédnout zde.
[6] Na odpočívadlech v Česku zastavily kamiony, začala prázdninová omezení
[7] Vláda přerušila jednání o zvýšení mýtného

Autor je členem Strany svobodných občanů



Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Diskuse


J. Šejnoha
23:20
29.10.2014

J. Burda
20:24
29.10.2014

L. Novák 475
17:18
30.10.2014

J. Šimek 066
16:34
29.10.2014

L. Novák 475
17:12
29.10.2014

J. Šimek 066
17:20
29.10.2014

L. Novák 475
18:44
29.10.2014

J. Šimek 066
20:01
29.10.2014

L. Novák 475
17:17
30.10.2014

V. Vaclavik
16:19
29.10.2014

V. Vaclavik
16:13
29.10.2014

J. Schwarz
16:59
29.10.2014

J. Šimek 066
17:24
29.10.2014

L. Novák 475
17:21
30.10.2014

L. Novák 475
17:20
30.10.2014

B. Novacek
11:13
29.10.2014

V. Kain
12:17
29.10.2014

J. Šimek 066
13:13
29.10.2014

J. Šimek 066
13:13
29.10.2014

M. Matura
21:12
29.10.2014

L. Krajíček 577
12:16
29.10.2014

E. Heusinger
7:40
29.10.2014

V. Kusý
15:17
29.10.2014

počet příspěvků: 36, poslední 30.10.2014 05:21









 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.