29.5.2016 | Svátek má Maxmilián, Maxim






DOPRAVA: Historie ohlášené katastrofy

15.3.2016

Už třetí variantu plánu, jak od ledna 2017 provozovat mýtný systém, představil ministr Dan Ťok svým kolegům ve vládě. Ostatní ministři jeho návrh schválili a šéf tuzemské dopravy může začít s realizací.

Není však důvod předpokládat, že jeho třetí pokus dopadne lépe, než dva předchozí.

Celý příběh s mýtem připomíná latinskoamerický román z období magického realismu, při kterém se postupně naplňuje neodvratný osud hlavního hrdiny, určený okolnostmi, které budou odhaleny teprve v poslední kapitole knihy.

I ministr Ťok je takovým tragickým hrdinou, který vstoupil koncem roku 2014 na ministerstvo dopravy s neuváženým slibem, že zajistí provoz mýta. Hned představil plán, podle kterého bude vypsána otevřená soutěž na provozovatele mýta v letech 2017 - 2026.

Přihlásit se mohly firmy, které by převzaly současný mikrovlnný systém provozovaný pomocí mýtných bran, anebo jiné firmy, které by nabídly satelitní systém. V průběhu minulého roku se ukázalo, že jde vlastně o nesplnitelný úkol.

Ťok si chtěl ujasnit, který z obou systémů je pro Českou republiku výhodnější, připravit o tom podrobnou analýzu však úředníci ministerstva včas nezvládli. Proto ministr dopravy přinesl loni v listopadu další návrh.

Nepřipraví soutěž na deset let, která by umožnila zájemcům nabídnout libovolnou technologii, ale místo toho vyhlásí výběrové řízení na dodavatele, který by provozoval mikrovlnný systém mýtných bran aspoň na tři roky, tedy do konce roku 2019.

Brzy se ukázalo, že ani to nepůjde. Bylo totiž třeba dohodnout se stávajícím provozovatelem mýta, rakouskou společností Kapsch, aby vysvětlil technické řešení současného systému. Teprve podle těchto podkladů by bylo možné připravit veřejnou soutěž.

Kapsch ovšem podklady nepředal a ministr si stěžuje na jeho neochotu. Existuje však i jiný výklad, podle kterého neměl Kapsch partnera, kterému by mohl technologické detaily vysvětlit. Na ministerstvu k tomu odborníci nejsou a poradenskou firmu Deloitte najal ministr Ťok ve výběrovém řízení, při kterém porušil příslušný zákon.

Ve středu proto Ťok prosadil ve vládě třetí řešení. Nejde to jinak, proto bude nutné prodloužit o pár let smlouvu s Kapschem. Tím se získá čas na přípravu otevřené soutěže. Sám ministr ovšem vládu upozornil, že to nepůjde úplně snadno.

Obejít veřejnou soutěž hodlá s argumentem, že Kapsch nechce předat podklady. Nejde však vyloučit, že antimonopolní úřad takové zdůvodnění nepřijme a prodlouženou smlouvu zruší. Zato se dá spolehnout, že jiní zájemci o provoz mýta a zvláště slovenská společnost Sky Toll budou český stát za takový postup žalovat.

Vláda tedy schválila třetí variantu, jak zajisti provoz mýta od roku 2017, na obzoru se však objevily další hrozby, které mohou projekt i hlavního hrdinu postihnout. Tragický konec se zase přiblížil a sejít z cesty určené osudem není možné. Gabriel García Marquez by to lépe nenapsal.

Vysíláno na ČRo Plus, publikováno na www.rozhlas.cz/plus



Diskuse


V. Kusý
21:16
15.3.2016

F. Zrcek
19:34
15.3.2016

Z. Švrček
11:27
15.3.2016

J. Klepal
10:03
15.3.2016

V. Kolacik
4:03
15.3.2016

počet příspěvků: 6, poslední 15.3.2016 09:16









 Neviditelný pes
Toto je DENÍK: do sítě jde obvykle nejpozději do 8.00 hod. aktuálního dne. Pokud zaspím, opiji se, zešílím nebo se zastřelím, patřičně na to upozorním - neboť jen v takovém případě vyjde Pes jindy, eventuálně nikdy.
Šéfredaktor Ondřej Neff (nickname Aston), příspěvky laskavě posílejte na adresu redakce Jiřímu Wagnerovi, redaktorovi NP (nickname JAG). Rubriku Zvířetník vede Lika.