19.3.2024 | Svátek má Josef


Diskuse k článku

POZVÁNKA: Poslední boj a další osudy

Za pár dní si mnoho lidí připomene poslední statečný boj československých parašutistů z 18. června 1942 v kryptě chrámu sv. Cyrila a Metoděje. Skupina zainteresovaných se pak schází každoročně o půlnoci ze 17. na 18. června na pietní vzpomínku a minutu ticha na rohu Resslovy a Václavské ulice.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Vintr 16.6.2021 3:10

Nikdo nemůže upřít obrovskou statečnost a vlastenectví těm mladým mužům, kteří se relativního bezpečí na britských ostrovech dobrovolně nechali vysadit do protektorátu, stejně tak jako všem lidem, kteří jim tady pomáhali. Jinak ale bylo všechno špatně. Šlo jen o hrátky pana Moravce, který si hrál z bezpečí Londýna. Význam zpráv, které s nasazením svého života a životů mnoha lidí okolo, posílali vysílačkami, byl pro válečné úsilí Spojenců nejspíš prakticky nulový. Samotný atentát měli provést kluci, kteří asi před tím nikoho nezabili a proto v rozhodující chvíli zazmatkovali a Heydrich by ho nejspíš přežil, nebýt doktora, poslaného z Berlína, aby to dokončil. Motali se tady před atentátem příliš dlouho a natáhli do toho zbytečně mnoho lidí. Chybou bylo také to, že všichni parašutisté navzájem znali svou civilní identitu, což stálo životy jejich rodiny. Ale Beneš byl spokojený, protože právě tohle potřeboval.

R. Toman 15.6.2021 15:45

Velmi dobrý článek, a výstižný.

D. Stirsky 15.6.2021 15:17

Atentát byl rozhodně nejstatečnější a největší naší odbojovou akcí za války. Nikomu jinému s enepodařilo zabít říšského muže č. ... (doplňze si sami, 2, 3, 4). Symbolické bylo i spojení Čechů a Slováků - Gabčík a Kubiš. I Lidice nám - při vší té hrůze - hodně pomohly. Bylo vypáleno tisíce vesnic na Balkáně, v Řecku, v SSSR... Ale Lidice svojí chladnokrevností, systematičností atd., ty byly jedniné. Navíc H. byl vysoce inteligentní a kdoví, o kolik miliónů Židů by zahynulo víc. Neb by své podřízené nutil k vyšším výkonům. Z vyprávění rodičů ovšem vím, že heydrichiáda (ta druhá) byla děsivá. Což člověk musel prožít, jinak každé vyprávění je jen slabým dovarem reality. Otázkou je, zda nám ti popravení nechyběli v r. 1948, neb šlo o skutečné Vlastence.

J. Vlček 15.6.2021 15:48

Každopádně byli pro český národ nenahraditelnou ztrátou výjimečných osobností, a stejně tak i ztrátou obyčejných statečných vlastenců, jejichž oběti nesmí být nikdy zapomenuty. !!!

M. Hoblík 15.6.2021 13:40

O statečnosti parašutistů a potřebě atentátu by se mělo diskutovat!

L. Písařík 15.6.2021 13:52

A to proč? Stálo to za 3000 lidských životů a 2 vypálené vesnice? Co se změnilo v protektorátu?

P. Brich 15.6.2021 14:01

Změnilo se např. to, že ČSR byla obnovena v původních hranicích, až na Podkarpatskou Rus - Stalinovu kořist. Nikoliv v těch, co nakreslil Hitler v Mnichově a mocnosti mu schválili. I když Hitlerův ideologický odpůrce, chtěl poválečné odstoupení Sudet i sociální demokrat Wenzel Jaksch.

J. Farda 15.6.2021 14:06

Třeba proto, aby nedošlo na Heydrichova slova, že "tento prostor musí být jednou provždy německý a Čech tady koneckonců nemá co pohledávat!" Třeba proto, že byste tuto svou poznámku musel (teoreticky) psát německy ... ;-)

J. Vlček 15.6.2021 14:09

Přesně, pane Fardo. R^

M. Sedláček 15.6.2021 15:24

Nebyli to parašustisti ale Němci, kdo vraždil. To Němci zavraždili 3000 lidí a vypálili 2 vesnice, jak píšete. Co je tohle za mentalitu? Neměli bysme třeba pokleknout a omluvit se?

J. Vintr 16.6.2021 2:24

Beneš tím získal respekt pro jeho samozvanou "exilovou vládu". Toho využil, aby se dohodl se Stalinem a nacpal Československo na víc jak čtyřicet let do bolševického chomoutu. Opravdu to stálo za to. A ti stateční lidé, kteří kvůli tomu zemřeli, tady možná chyběli v únoru 1948, který by bolševikům možná neprošel tak snadno.

L. Písařík 16.6.2021 7:10

R^

L. Severa 15.6.2021 13:13

Je s podivem, že ta událost Anděla z Mauthausenu unikla pozornosti filmařů.

D. Stirsky 15.6.2021 12:03

Nedávno jsem napsal toto: "...Nemám rád slovo „nelidský“, neboť i brutalita, mučení, vraždění, týrání atd. patří k vlastnostem, které jsou - bohužel - veskrze lidské. To, že někdo poukáže na zvěrstva spojená s vyhnáním, přece ještě neznamená, že by popíral holokaust, Lidice, heydrichiádu, rasovou politiku, Pankác a Kobylisy, Kounicovy koleje, bestialitu SS, trýznivou dobu okupace či povraždění cca 343 tisíc Čechů, Slováků, českých a slovenských Židů, letců RAF, vojáku Svobodovy armády apod. v období 1939 - 45! On jen upozorňuje, že i jedinci národa českého patří k druhu homo sapiens a že objeví-li se vhodná příležitost a nastanou-li vhodné okolnosti, jsou tito schopni stejných krutostí, jako příslušníci kteréhokoli národa jiného. Proto je třeba uspořádat si správu věcí veřejných tak, aby příležitostí či vhodných okolností k páchání ukrutností bylo co nejméně. Aby stát nestavěl své občany před „Sofiiny volby.“ Často jsem o tom za normalizace mluvil se svojí zesnulou mamkou. Říkala: „Přemýšlím, co bych asi dělala, kdyby „oni“ (tj. ti od STB) za mnou přišli a řekli by: „„My víme, že váš 80-tiletý tatínek bere švýcarské léky. Jsou drahé, za devizy, a také by nemusely být. Tak nám to tady podepište.““ A před volby tohoto typu nacistický či reálně socialistický stát stavěl i mnoho jinak slušných Němců či Čecholsováků, kteří by v normálních podmínkách neublížili ani mouše. Historie je barevná a události, které se odehrály, je třeba nasvěcovat ze všech možných úhlů pohledu. Je koneckonců úkolem historika psát „sine ira et studio“, tj. objektivně, bez zaujetí či náklonnosti."

J. Vintr 16.6.2021 0:49

Byli i Češi, kteří vraždili krutěji než nacisté a zcela z vlastní vůle. Viz třeba takzvaný masakr na Švédských šancích. A přesto že se to stalo v mírových podmínkách v (teoreticky) demokratickém státě, v podstatě za to nebyl nikdo potrestán.

J. Vorlický 15.6.2021 11:43

V zájmu historické pravdy: Není pravda, že i v oddílech SS byli i jiné národnosti než Němci? Připadá mi to stejně jako když za všechno co se zde stalo mezi 1945 a 1989 viníme jen komunisty. A potom, zase v zájmu pravdy. Autor píše o československých parašutistech. Není pravda, že nejen že Československo za 2.války neexistovalo, ale že slovenští vojáci bojovali po boku německých vojáků? Který z parašutistů byl Slovák a kolik občanů Slovensko bylo vyvražděno jako následek atentátu?

D. Stirsky 15.6.2021 12:05

Ano, např. rodina Gabčíka přežila.

J. Jurax 15.6.2021 20:31

No jo, slovenští vojáci bojovali po boku Němců i proti ním. Začasté to byli ti samí slovenští vojáci.

H. Rybnická 15.6.2021 11:24

Pane autore rozhodně se ohrazuji proti Vaší filozofii, že ty hrůzy IIWW prováděli šmahem a bezvyjímečně "Němci". Je to díra ve Vašich znalostech historie, jednak proto že normální německý občan neměl vůbec žádnou možnost se situaci postavit a jednak proto že jakýkoli odpor byl nemilosrdně a brutálně již v zárodcích zlikvidován - ostatně i u ještě skoro dětí jako na př. u Sofie Scholl . O historii německých - ostatně i sudetoněmeckých - sociálních demokratů nemáte ani zdání.

Kapitola II WW je otřesná dost. Ovšem to co děláte Vy, že šmahem odsuzujete každého kdo se narodil v německé rodině, je demagogie. Nic více a nic méně.

J. Vorlický 15.6.2021 11:49

Nedokáži si představit, že je to díra ve znalostech pana autora. Autor situaci vykládá nesprávně jistě záměrně. Nepodceňujme ho. O zde příspěvcích si tak jist již nejsem.

H. Rybnická 15.6.2021 12:50

Pravděpodobně máte pravdu. Pokud by tomu tak bylo, jednalo by se o bohapusté štvaní.

P. Brich 15.6.2021 14:09

Jen bych podotkl, že Hitler zvítězil v Německu ve svobodných volbách a pak drtivá většina Němců stála za Hitlerem, protože v "Lebensraum" na východě očekávala latifundie se slovanskými otroky. A mnozí mu věřili i přesto, že padl hrdinnou smrtí pro Německo ve svém bunkru n-metrů pod zemí.

J. Vlček 15.6.2021 15:22

Paní Rybnická, samozřejmě že se našli i rozumně uvažující Němci, kteří Hitlerovi nefandili, ale ti byli v mizivé menšině, ukřičeni Hitlerem zfanatizovanou většinou německého národa.

Totéž platí i o sudetských Němcích, kteří rovněž v převážné většině freneticky vítali německé okupanty tehdejšího Československa.

V obou případech ta hrstka Němců nesouhlasící s Hitlerem tvoří pouze výjimku, potvrzující fakt, že Němci byly příčinou dvou světových válek, a v současnosti díky jejich politice se rozhodující měrou zasloužili o emigrantskou krizi v Evropě.

Toto si račte laskavě uvědomit, než začnete příště někomu předhazovat díry ve znalostech historie. !!!

H. Rybnická 15.6.2021 16:04

Pane Vlčku, ta první otázka je, PROĆ ti sudetští Němco koneckonců volili SdL. Jaké k tomu měli důvody, nikdy nikdo něco nečiní aniž by k tomu měl nějakou pohnutku. Kdyby byli v Československu bráni co rovnocenná občaská společnosr by se zajisté rozhodli 1935 jinak ( i když nevím zda by to co proti Hitlerovi a jeho expanzivním plánům pomohlo).. Už jen skutečnost, že v Sudetách byla nezaměstnanost desetinásobně vyšší než ve vnitrozemí, že všechny státní služby byly obsazovány Čechy z vnitrozemí, původní němečtí zaměstnanci propouštěni, státní zakázky udělovány firmám ze vnitrozemí zatímco firmy v Sudetách krachovaly jedna za druhou, atd. kdežto v Německu byla již hospodářská krize překonána a obyčejným lidem se dařilo nestovnatelně lépe než "českým" Němcům...

Ne pane Vlčku, Vy máte mezery a pan autor také. Domnívám se ovšem že ty mezery jsou účelové, fakta jsou totiž velice nepříjemná. Nám Čechům.

J. Vlček 15.6.2021 16:18

Paní Rybnická, jen pro ujasnění, vy se považujete za Češku, nebo za Němku? ?

V. Vlk St 15.6.2021 16:41

Paní Rybnická, opakujete skoro doslova sudetoněmeckou propagandu. Kdybyste si skutečně přečetla dějiny a ne ideologické žvásty , nemohla byste nic z toto co píšete, tvrdit. Přečtěte si třeba německé autory , např. „Sudetští Němci v nacistickém státě 1938–1945“ - Volker Zimmermann, nebo „Sudetští Němci v krizovém roce 1938“ autor Detlef Brandes , nebo „Psywar 1938 -Sudetská válka „ autor J.J. Dufack a nebo slavnou knihu amerického Daniela Jonaha Goldhagena „ Hitlerovi ochotní katani“ - a pak se zapojte do diskuze. Jak řekl Anicius Manlius Boëthius [ l.p. 480 až 525 ] : „Kdybyste mlčel(a) , mohl(a) byste být považován(a) za filosofa ( ve smyslu býti moudrým)“ .

J. Jurax 15.6.2021 20:35

No, opakujete sudeťáckou propagandu. Vyvracet Vaše tvrzení bod po bodu nebudu, to už udělali dávno jiní.

J. Farda 15.6.2021 20:55

Oni snad byli českoslovenští Němci nerovnocenými občany druhé kategorie?! A co jejich poslanci v Parlamentu? A ještě základní otázka - kdo to svinstvo WWII začal - herr president Benesch nebo herr kanzler Hitler? Paní Rybnická, je mi líto, ale abych natvrdo nenapsal, že vrdlouháte, konstatuji, že o pradivosti Vašich tvrzení se dá s úspěchem pochybovat! :-)

J. Vintr 15.6.2021 22:00

Svinstvo s druhou světovou válkou začal soudruh Stalin. A jeho říše také měla koncentrační tábory a prováděla masové vraždění o hodně let dříve ne němečtí nacisté.

P. Brich 15.6.2021 16:47

Pane Vlčku, je svědecky dokázáno v německých dokumentárních filmech, že sudetští Němci hrozili vojákům wehrmachtu zdviženými pravicemi a čerstvě nařezanými květinami se je snažili srazit z jejich bojové techniky!! Takže jaképak vítání:-P