28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

SVĚT: Čipový hladomor

Na trhu je nedostatek počítačových čipů. Na rozdíl od toaletního papíru nelze úplně snadno zvýšit jejich výrobu. Co s tím?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 11.5.2021 18:27

Kdo by chtěl předzásobit komponentami, které rychle zastarávají?

Takovou hovadinu by mohl udělat snad jen ekonom nebo filozof. Nikoliv inženýr, který rozumí technologickému vývoji.

P. Milan 11.5.2021 20:41

Někdo z praxe, na rozdíl od vlastníka diplomu nejlepšího mladého zlepšovatele (designéra) .

R. Langer 12.5.2021 5:25

Ty zase plácáš blbosti, ty naše malá hloupoučká UI... :-P

J. Prikner 11.5.2021 17:47

Nejsou-li čipy, pak proč nevyrábět verzi bč (bez čipů) s výbavou a ovládáním z roku 2000? taky by se to -za menší peníz-prodalo doma.

P. Milan 11.5.2021 20:41

To by přemoudrá EUnie nepřenesla přes srdce (plné nenažraných úředníků).

R. Langer 12.5.2021 5:26

To by byl Armagedon! ;-D

Z. Laxa 11.5.2021 15:27

Měl by tam jet "Thaiwanec" Vystrčil, ten by je určitě přivezl...

I. Polák 11.5.2021 13:44

No, když někdo jde jen a jen za optimalizací zisku, nutně tím snižuje odolnost své firmy proti nenadálým událostem, jako je výpadek dodávek nějaké komponenty.

Když jsem já před 50 lety navrhoval IO, bylo v USA pravidlo, že armáda nepoužije žádnou součástku, ke které neexistují alespoň dva nezávislí výrobci. A tak vrcholné firmy na součástky rády přenechávaly know how i technologii nějakým spřízněným firmám, třeba v Kanadě a pod.

J. Kadeřábek 11.5.2021 13:34

Očekával bych, že automobilku zastaví nedostatek ojnic, pístů nebo ložisek. Proč si proboha musím k dopravnímu protředku nuceně kupovat i počítač, mobil a herní konzolu? Proč když zkoroduje kontakt na světlo (protože místo pérového bronzu je z hřebíkové oceli trochu posmrkané zinkem) musím místo levné objímky kupovat jakousi děsivou základní desku s tištěnými spoji na všechna světla za šílené prachy?

E. Pribijl 11.5.2021 17:06

Někteří lidi si libují v těchto věcech. Snad vůbec neví jak vyměnit žárovku u auta a že se pro takovou prkotinu musí jezdit do servisu považují za normální. Taky ty ceny asi považují za normální. To je ta pokřivenost dnešního světa. Třeba dnes se ruší telefonní sítě 2G které používají mobilní telefony k hovorům. Že prý jsou pomalé. Přitom to používá na miliony lidí. Nutí lidi aby si museli koupit nový mobil pro rychlejší síť. Tento pochybný obchod, okrádání, se děle pod pozlátkem pokroku ve všem.

P. Milan 11.5.2021 20:44

Jsem dost manuálně zručný. Žárovku reflektoru Fordu Transit jsme měnili dva (já a vyučený automechanik) a trvalo nám to asi půl hodiny a rozmontovat jsme museli "půl auta". Nedivím se těm, kteří jedou do servisu.

R. Langer 12.5.2021 5:27

Máte naprostou pravdu. Bohužel. :-(

T. Zlesa 11.5.2021 11:08

Dědkové čipaři, nechte to trhu... :-)

Nápady, že je to třeba řešit přes politiky EU apod., je 30 let zpoždění myšlení.

L. Novák 11.5.2021 12:36

Jasně že je to nutné. "Politiky EU" nakopat do pudele a zastavit zelené šílenství, které požírá zcela nesmyslně astronomické množství peněz. Ty mohly být investovány do technologického rozvoje. Takhle je EU jen ukázkou koncentrace socialistické blbosti ve vedení směřujícím k totalitě...

R. Langer 11.5.2021 12:38

Ta situace JE taková, protože se to 30 let ŘEŠÍ PŘES POLITIKY EU, jako například rušení žárovek, výkony vysyvačů a podobné "důležitosti". Žádný trh už tady nezbyl. :-P

P. Brich 11.5.2021 16:43

Ty královsky placené darmožrouty je třeba vyhnat od koryt, zelené zaměstnat jako OZE ekologickou výrobou elektřiny na rotopedech a společenství států Evropy vybudovat na smluvních základech nezávislých a suverénních států a na principu já pán, ty pán ...

Já vím. J. Verne byl při svých sci-fi románech k realitě blíže.

J. Dobrý 11.5.2021 11:01

Co me desi je zavislost modernich zbarni na tech stejnych chipech (ani ne tak konkretni typ, to si strategove hlidaji, ale oboru jako celku). Ani ne protoze bych nejakou valku chtel, ale vytvari to stav, kdy nektere zeme sveta ani nebudou schopne valcit (protoze zavislost na soucastkach dodanych protivnikem).

To by byla skvela zprava, kdyby to platilo pro vsechny a nebyl by schopny valcit vlastne nikdo. Jenze ...

R. Langer 11.5.2021 12:39

No, muslimáci se bez toho obejdou docela dobře. Kalašnikov stačí... ;-)

V. Církva 11.5.2021 10:03

Důležité téma a podstatu v první části článku pan Kelichbar zachytil dobře. Ano, je nedostatek polovodičů. Ano nejmodernější technologie 7nm a přicházející 2nm dělá jen pár výrobců. Zajímavá je myšlenka že i kvůli TSMC se Čína naváží do Tajwanu a Taiwan zase spoléhá že si je USA nenechá obsadit. Protože jsem se o problematiku zajímal, dál bych jindy skvělého pan Kelichbara tentokrát poopravil

1)Technologickou špičkou je skutčně pár výrobců TSMC, Samsung a pak Intel. Týká se to ale předeším té nejmodernější technologie s největším zmenšením. Jinak ještě je Global Foundries a další co dělají i poměrně vyspělé technologie

2) Automobilové čipy však většinou nejsou na 7nm ale většina na 90nm dnes 50 nm a je i spousta analogových čipů (ty třeba dělá bývalá Tesla Rožnov dodnes). Největší integrace se používá u grafických karet a procesorů do počítačů a notebooků. Nevím které čipy dnes třeba Škodě schází ale nemyslím, že 7nm procesory. Ty by snad byly jen do "autopolotů".

3) Ty čipy s nižší integrací se ještě ve světě vyrábí, ale ve starších továrnách a třeba pouzdření už nedělá jen Samsung nebo TSMC. Takže dnes je právě doba kdyby se mělo udělat vše pro přesun části výroby polovodičů na Západ. Ještě lze poměrně rychle zajistit soběstačnost, ale musela by být vůle.

4) Intel vyrábí v USA i Irsku takže ty šroubky asi neschází

5) Zdaleka si nemyslím, že je dobře, že se vyrábí v Číně a jen potřebují na něco USA. Číňané pracují na tom aby USA nepotřebovaly a je nutné aby Západ pracoval na tom aby nepotřeboval Čínu! V tom se hodně zaspalo a jakkoliv jsou v Evropě určité iniciativy, víme, jak to s EU chodí. Kupodivu už EU takové setkání s TSMC, Samsungem a Intelem v dubnu zorganizovala, ale těm prvním se do Evropy moc nechce.

V. Církva 11.5.2021 10:16

A ještě si rýpnu do Klause a jiných zkostnatělých dinosaurů. Pravicová konkurence je vždy potřeba, ale nevyřeší vše, hlavně ne strategické nebezpečí.

Čipy se v Evropě tak levně jako v Asii zatím dělat nedají, proto se všechny fabriky vystěhovaly. Přesto by se dělat měly 1) Jednak z důvodu výpadků politických, válečných nebo i přírodních 2) Civilizace která má nejvyspělejší technologie vládne světu. Finance vládnou světu taky ale přelévají se do technologicky vyspělých částí světa. Korea třea Samsung celkem dobře podporuje. Čína podporuje SMIC. Evropa bez tlaků státního aparátu na výrobu čipů v Evropě nemá šanci.

A ještě k tomu že Čína nemá vyspělou továrnu na čipy. Co takhle SMIC jehož velikost se přibližuje TSMC a technologicky rostou? Nevidím důvod aby řekněme do 10 let TSMC nedohnali. Tím spíš když si někdo myslí že je . Co se týká velmocenských vztahů. Jasně z obchodního hlediska by mohlo napadení TajWanu být problém. Jenže pan Kelichbar podceňuje, 6e jsou to komou3i a ti nejednají vždy logicky a že velká část výroby a know how TSMC už v Číně je. Teď ješt TajWan asi neobsadí. Ale brzy už to nebude problém.

Řešení bohužel nemá ani pan Klaus, a Zelení progresivisti a Piráti už vůbec ne!

J. Kadeřábek 11.5.2021 13:37

Řešením je nesrat do aut čipy a spokojit se se standardní technikou vč. klasických motorů. Mě stačí mechanická páčka na stěrače a nepotřebuji je lovil na dotykové obrazovce.

J. Dobrý 11.5.2021 11:17

"Automobilové čipy však většinou nejsou na 7nm ale většina na 90nm dnes 50 nm a je i spousta analogových čipů (ty třeba dělá bývalá Tesla Rožnov dodnes)."

... to je pravda, ale neplati to pro cele auto. Specielne pro casti, ktere auto delaji "chytre". Pro chip ridici jednotky motoru dveri svetel atd to vicemene plati. Pro chip ridici takove to barevne uprostred palubni desky uz mene, pro chip z pokusu o alespon castecne autonomi rizeni uz vubec ne. A to se vubec nebavim o chipech pro pripoeni vozu online (uplne bezne i kdyz ne vzdy pristupne pro zakaznika, staci i e-call)

Krome toho chybi vsechny chipy, nejen ty hi-tech.

R. Langer 11.5.2021 12:40

Přesně tak.

F. Brnušák 11.5.2021 14:41

Na nejmensi technologii jede Apple na 5nm (ARM jadra - relativne jednoducha) a vyrobci pameti. Myslim ze chipama se nemysli pameti. (TSMC)

Na 7nm jede AMD procesory a grafiky(TSMC)

Na 8nm jede Nvida grafiky(Samsung)

Na 10nm jede Intel procesory (Intel)

Na 12nm jede AMD starsi procesory ,IO atd (Globalfoundries)

Na 14nm jede Intel svoje procesory (Intel)

AI akceleratory mohou byt ty GPU od NVidie a AMD, ale do auta nepouzitelne, protoze chladit 300w+ kartu v aute (elektroate) nikdo nechce.

Prvni chipy co by se mohli dostat do aut jsou ARMy na 8nm Samsungu, ale myslim, ze tam nejsou uplne minmalni naroky na spotrebu, takze ty 8nm ARMy os Samsungu jdou do telefonu atd.

Pro automobilovy prumysl jsou podle me relevantni procesy 14+nm na kterych pred 2 rokama jeli nejvykonnejsi CPU a GPU (ostatne serverovy CPU od AMD az ted nabiha na 7nm, Intel stale 14nm) Takze bych rekl, ze vyroba novych CPU a GPU nema vliv na automobilovy prumysl. S autama budou soutezit vsechy mozne chytre veci ne cutting edge procesory

J. Prikner 11.5.2021 17:59

To je správně vylíčená cesta EU - a tedy i nás - do celkového úpadku.

M. Valenta 11.5.2021 9:34

Jinými slovy, globalizace je fajn, ale umět si to vyrobit sám nebo alespoň ve spolupráci se spolehlivými kamarády, je ještě o moc lepší. So geht das.

P. Milan 11.5.2021 10:09

Tak by snad přemoudrá EUnie mohla přestat házet výrobcům pod nohy klacky všeliké, administrativní, sociální, zelené, ...

Jenže to by soudružky a soudruzi v Bruseli přišli o chleba.

M. Valenta 11.5.2021 10:17

Vaše reakce mě připomínají ten vousatý vtip, o tom jak jim z toho vždycky vyšel kalašnikov.

L. Novák 11.5.2021 12:39

No tak teď to všechno končí u hloupého vedení a politiky EU socialistické EU...

M. Valenta 11.5.2021 13:17

Tvořit něco s lidmi jako je Zeman či Babiš není fakt jednoduché, zvláště když se v EU snaží udržet za každou cenu.