19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

JAPANORAMA: Na uhelnú notečku

Počátkem července japonská vláda ohlásila, že do fiskálního roku 2030 uzavře sto uhelných elektráren. Je to její první uhelné prohlášení, které obsahuje nějaký konkrétní údaj.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Š. Hašek 4.8.2020 18:01

Japonsko dost daleko. Německo/štrasbrusel dost blízko.

Pozor tedy na mořskou vlnu u Temelína, jak řekla nějaká Merkelbába.

M. Pivoda 4.8.2020 12:45

Cituji z článku: ".... Fukušimská havárie jaderných reaktorů na jaře následujícího roku vedla k dočasnému odstavení veškerého japonského jaderně-energetického arzenálu a země začala plánovat výstavbu nových uhelných elektráren. ..."

Komentář: Při mém pohledu (z velké dálky,tj. z Evropy) vidím historickou chybu Japonců v tom, že při výstavbě své jaderné elektrárny na břehu moře se tehdy nepočítalo s větším stupněm jejího možného ohrožení. Jenže to větší ohrožení se skutečně dostavilo, a pak nutně následovaly ty japonské technologické kroky zpět (k uhlí).

Stupeň ohrožení a zajištění.

V USA se dříve předpokládala pravděpodobnost výbuchu super-sopky v Yellowstone na statisíce let. Podle posledních výzkumů by k tomu eventuálnímu výbuchu (s tragickými následky pro celou zeměkouli) ale mohlo dojít již za deset let. Takže co teď?

Budou v dalším konání mít rozhodující slovo ekonomové? Každé zajištění totiž něco stojí. A co představuje adekvátní stupeň zajištění. a co naopak je zbytečné plýtvání?

M. Hubáček 4.8.2020 14:05

Vždycky jde o kompromis: Provozovatel a ekonomové to chtějí co nejnižší náklady, bezpečáci, zaměstnanci a veřejnost zase co nejbezpečnější provoz.

Pokud se nic nestane, tak podle jedné strany jde/šlo o plýtvání, pokud k něčemu dojde, tak podle druhé strany byla bezpečnostní opatření nedostatečná.

Problém Fukušimy byl v tom, že tsunami vyřadilo i záložní zdroje, takže reaktory nešlo zastavit. Pokud by se to bývalo podařilo tsunami netsunami, tak se teď bavíme úplně o něčem jiném a také Němci by nejspíše i nadále topili uranem.

To jsou ovšem jen "pokudy" a "kdyby".

M. Pivoda 4.8.2020 14:10

Spíše souhlas.

Ale s elektrárnou postavenou na břehu moře musí inženýr očekávat cokoliv. Dobře to tam sice chladí, ale současně se z moře může přihnat cokoliv.

M. Hubáček 4.8.2020 14:34

To ano, zvláště je-li území součástí Pacifického ohnivého kruhu. Problém je, jak kvantifikovat to "cokoliv".

Teoreticky vzato, i na Temelín může s nenulovou pravděpodobností spadnout něco z vesmíru...

M. Pivoda 4.8.2020 19:15

Velmi drahé, ale obdivované české řešení:

Přečerpávací vodní elektrárna Dlouhé stráně se v roce 2005 zařadila mezi 7 největších divů České republiky.

J. Jurax 4.8.2020 20:17

Řešení čeho? Výroby elektřiny?

Z. Lapil 4.8.2020 23:24

Dejme tomu, i když, samozřejmě, "definujte cokoliv".

Podle mě je důležitější "poučení z krizového vývoje". Konkrétně ve Fukušimě: je skutečnost, že někdo proti všemu rozumu navrhnul náhradní diesely pro případ zatopení objektu ve sklepě, problémem JADERNÉ energie?

Nebo co to tam bylo za problém, podrobnosti jsem nikdy nezkoumal.

Nemluvě o ekonomii: pražské metro bylo zatopeno asi tak třemi způsoby, z nichž každý by stačil sám o sobě. Jedním z průšvihů bylo někde v Holešovicích, že skrze jakési stavební práce byla na několik měsíců "snížena" bariéra na stoletou vodu. Že ausgerechnet během těch pár měsíců taková voda přišla, to prostě JE smůla. A ano, úkolem inženýrů je, aby se smůla projevila nanejvýš jako průšvih, ale ne jako katastrofa. Nakonec i stavitelé metra si libovali, že poté, co vyčerpali vodu, vynosili bahno, vyměnili elektriku a vymalovali, so mohlo začít okamžitě jezdit. STAVBA metro to přežila bez vážných škod.

M. Hubáček 5.8.2020 2:00

Ano, to poučení je implicitně obsaženo v příspěvku 14:05. Stačilo zabezpečit spolehlivé náhradní napájení, tsunami netsunami.

O problém jádra v prvním sledu samozřejmě nejde, ten meltdown je až smutný důsledek výše uvedeného.

M. Pivoda 5.8.2020 8:59

Z. Lapil argumentuje: "... ve Fukušimě: je skutečnost, že někdo proti všemu rozumu navrhnul ..."

Není ani tak důležité, že někdo navrhnul.

Mnohem důležitější je, že někdo rozhodl. A "kdo má pravomoc (rozhodovat), nese zodpovědnost". Toto je první pravidlo managementu.

Z. Lapil 5.8.2020 9:31

Samozřejmě. Ale o inženýrech jste začal vy, já už to jen nechtěl komplikovat.

Vlastně z vaší strany typicky manažerský přístup: definovat hřiště, a pak se divit, že se na trávníku blbě bruslí.

M. Pivoda 5.8.2020 11:03

Na rozdíl Z. Lapila jsem jako inženýr konstruktér a projektant pracoval.

Pochybuji, že by si japonští inženýři toho nebezpeční z moře nevšimli, ale někdo přesto rozhodl - a tedy nese zodpovědnost.

Z. Lapil 5.8.2020 11:29

No však. Manažer rozhodl, inženýr zpracoval.

Mmch - pracujete s chybnými předpoklady.

M. Hubáček 5.8.2020 12:01

Jenom bych podotknul, že rozhodovací mechanismus v japonských firmách je naprosto odlišný od euroamerického pojetí.

Rozhodnutí je je v podstatě kolektivní výsledek, odpovědnost lze jen obtížně svalit na jednotlivce. Je také rozdrolená. A to i přesto, že zde řídící hierarchie je. Proto tu rozhodovací a schvalovací proces tak dlouho trvá.

O. M. 4.8.2020 8:51

Pane Hubáčku, jaký vlk s kozlem? Japonci totiž nejsou tak, s prominutím, zblblí jako Němci a vědí, že elektřinu potřebují, a že když si postavili elektrárnu, musí se jim napřed výrobou elektřiny zaplatit, než ji zbourají. A jsiu si vědomi, že kdyby si ty uhelky bezhlavě zbourali, nemají elektřinu odkud dovézt, narozdíl od Němců.

P. Lenc 4.8.2020 10:09

Ano.:-P

V. Výmola 4.8.2020 10:32

Jenom abyste je nepřechválil. Byli totiž dostatečně zblblí na to, aby si nechali pozavírat všechny plně funkční jaderné elektrárny.

M. Hubáček 4.8.2020 11:16

(Nažraným) vlkem je míněno zelené či ekologické hnutí, Jak domácí, tak (a to hlavně) zahraniční. Aby mladý Koizumi neodstával venku pořád sodu ;-)

(Celou) kozou myslím japonskou energetiku. Když to dá dohromady s vaším kozlem, možná se jim brzo narodí nějaká ta atomová kůzlata 8-o

Cit: " když si postavili elektrárnu, musí se jim napřed výrobou elektřiny zaplatit, než ji zbourají".

Přesně o tom píšu - že Japonci budou likvidovat uhelky, které jsou stejně víceméně na odpis. Takže nevidím rozpor; ve své polemice píšete jinými slovy v podstatě to samé, co je v článku.

J. Kanioková 4.8.2020 18:11

Díky Vám máme alespoň nějaké povědomí o Japonsku, jsem za to moc vděčná.. Mějte se fajn..

M. Hubáček 5.8.2020 2:03

Díky, Vy také :-)

J. Jurax 4.8.2020 20:16

No a taky se Japonci stěží mohou spoléhat na to, že jim některý z okolních států nepostižených zelenou blbostí elektřinu prodá právě když ji budou potřebovat. Jsou státem ostrovním.

V Evropě je to ovšem jiné ...

M. Hubáček 5.8.2020 2:11

Japonci se nemohou spoléhat ani sami na sebe. V zemi jsou dvě oddělené energetické soustavy - východ (50 Hz) a západ (60 Hz).

Takže když východní část země trpěla nedostatkem kvůli výpadku Fukušimy, západ byl v pohodě. Kvůli rozdílné frekvenci v síti pomoci nemohl.

Srovnalo se to, až když bylo vypnuto jádro celostátně.