29.3.2024 | Svátek má Taťána


Diskuse k článku

GLOSA: Právě teď se děti konečně učí! Chceme povel „zpět“?

Pan Štefan Klíma uveřejnil na jednom serveru moc moudrá slova (Otevřený dopis pánům Hamáčkovi, Plagovi a Prymulovi). Možná zapadly pod vrstvou článků dalších. Škoda!

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Skála 11.4.2020 5:39

Technická: Rýsovat čtverec o straně 2 cm s rozumnou přesností je velmi nesnadné (původně jsem chtěl napsat blbost). 8 cm je jakž takž. Ale i tam budou milimetrové rozdíly. Vsaďte se.

R. Veselá 10.4.2020 17:59

Omluva za extremni tezi: Takže v době nynější pandemie máme jít hlídat Vámi nevychované děti (nad 12 let) které by se doma samy pozabíjeli, protože jste si je nevychovali k bezpečnému aspoň chvilkovému samostatnému fungování (telefony, internety skajpy a jiné komunikační vylomeniny máte k dispozici - přesto se bojíte, že se vám děti pozabíjí) Máme se nechat naopak pozabíjet virem my učitelé, jen abychom Vám pohlídali děti a Vy mohli jít vydělávat peníze? Vždyť v minulosti stačil jeden výdělek na domácnost...

V. Landa 10.4.2020 16:29

Všichni Vážení, omlouvám se, příspěvky k tomuto tématu jsem nečetl, ale byl bych rád, kdybych se opakoval. Pan Klíma a paní Veselá zřejmě nepochopili, že "nesvéprávné" děti/ žáky/ studenty musí NĚKDO zaopatřit, aby rodiče mohli pracovat/ podnikat/ etc a před dosažením 18 let se jim doma nepozabíjeli. Škola rodičům k hlídání nabízí ještě vzdělání, za což by Všichni Vážení měli poděkovat, usilovně pomáhat a "pracovat" také mozkem. Co a jak se učí, je zcela jiná "problematika". Přeji Příjemné Svátky.

R. Veselá 10.4.2020 13:53

Pro pana Dolanského:

Samozřejmě širší význam školy je na tlustou knihu. Ale nyní jsme v nouzové stavu.

R. Veselá 10.4.2020 13:51

A ještě: Nejvíce se člověk - dítě- učí, kdy někoho učí. Takže, co tak zavolat, spolužákovi, dědečkovi - komukoliv o radu? Je to o komunikaci a o komunikaci o UČIVU ne o mlácení prázdné předkoronavirové slámy ať už na fejsbuku, twitru nebo jiném kýhošlakovi:-)

R. Veselá 10.4.2020 13:49

Chápu všechny rodiče, kteří momentálně doma nadávají, že musí učit své děti. Nicméně:

1. Ano, platíte daně a za ně máte právo nechat své potomky učit učitele - ale oni učí - distančně. A taky učili - minimálně 6 měsíců v tomto školním roce - máte na čem stavět.

2. Ano všechny domácnosti nemají internet. Ale chytré mobily? A soudeda s intenetem?A když ne chtré mobily- tak zavolat učiteli můžete, že?

3. Tato doba prověřuje heslo: Kdo chce hledá způsoby, kdo ne, důvody

4. A o tom čase - určitě máte peníze - ošetřovné a druhý člen rodiny vydělává (omluva samoživitelkám, ty mají fakt sodu.)

Z. Lapil 10.4.2020 22:40

Zdravím. Dovoluji si reagovat, protože si vážně myslím, že jsme na jedné lodi. Taky si ale myslím, že jste článek zjednodušila až k nesmyslnosti. Přinejmenším tak, že vás dost lidí - usuzuju s diskuze - nepochopilo, a teď se rozčilujete, že s vámi nesouhlasí.

Ad 1: Nezlobte se na mě, ale článek mi vyznívá ve smyslu "bezva, škola nefunguje. Nakonec - rodiče nemají právo, aby jejich děti někdo učil". Takhle vypadá střelba do vlastní nohy, nikoliv hledání způsobů dle bodu 3.

Ad 2: Chytrý mobil bez internetu je pro distanční vyučování poněkud na p.r.d., ledaže byste za distanční vyučování považovala telefonický rozhovor. Kromě toho chytrý mobil není o tolik levnější, než repasovaný počítač se základními schopnostmi.

Ad 3: Naprosté ano. Jenže v článku jaksi samozřejmě předpokládáte, že způsoby budou hledat ti druzí a ještě jim hrdě sdělíte, že nemají právo na to, aby to dělali ti, jejichž je to zaměstnáním. Divíte se, že jsem se nakrknul?

Ad 4: nerozumím. Respektive pochybuju, že byste si nebyla vědoma toho, že existují i jiné rodiny, než páry, kde jeden bere ošetřovné a druhý vydělává. Nemluvě o tom, že ošetřovné NENÍ 100% výplaty a najít díru na trhu a přivydělat si je těžké normálně, natož v době, kdy je málem zakázané vyjít mezi lidi a koneckonců se musíte učit s dítětem, protože škola - ano, z dobrých důvodů - nefunguje.

P. Lenc 10.4.2020 9:48

No, při úrovni našeho školství mám takový dojem, že se nic tragického neděje.Ve škole, kde vychází děti které často neumí ani malou násobilku a napsat dopis rukou je nad jejich možnosti se učení s rodiči které jsou často postižené stejně, se toho tolik nezmění.

D. Polanský 10.4.2020 9:38

Takové malé blouznění bez pochopení významu školy. O naivitě, že elektronická výuka je všespásná, ani nemluvě. A další technický detail, mají opravdu všechny děti přístup k internetu?

Na mých webových stránkách mám i řadu odborných článků pro výuku, ale nikdy jsem ani nepomyslel na to, co autorka. Že nekecám, alespoň jeden odkaz: http://dusanpolansky.cz/clanky/minkowski.html

J. Krynický 10.4.2020 11:52

Autorka je zcela evidentně učitelka, co jste byl vy?

Z. Lapil 10.4.2020 8:42

Obávám se, že pod neoddiskutovatelnou pravdou (ano, je fajn, když se dítě učí s rodiči) Je to mnohem horší: nejen že ne každé dítě má doma počítač, ale především ne každé dítě má doma rodiče, kteří jsou schopni mu s tou školou pomoci. Co se školou, hotový příklad vždycky najdu někde v útrobách internetu nebo "se" opíše od spolužáka, ale s učením. A to nemluvím o tom že někteří z nás chodíme do práce. Segregace "sociálně slabých" jak vyšitá.

Přípodotek k právu, aby děti vzdělávali učitelé: ty učitele a školy vůbec platíme, takže ano - máme právo očekávat příslušnou službu. Lépe: opravdu není fér přesvědčovat - jako učitelstvo - o své nezastupitelnosti do té míry, že tvrdím, jak dítě vzděláváním doma strádá, sociálních kontaktů nemaje, a zároveň se na tento svůj úkol (ne roli, úkol!) vyfláknout s odůvodněním, že doma to děti mají lepší.

Vyjádřil jsem se dost ostře, ale: s autorkou bych se nad článkem asi dost pohádal, ale myslím, že JSME na stejné lodi. Nejspíš bychom se v názorech zdaleka neshodli na 100%, ale určitě bychom našli společnou řeč. Přinejmenším v tom, že JENOM sedět ve škole a dělat, co mi učitel řekne, je zhruba stejně blbý nápad, jako JENOM sedět doma ve stavu "hodili tě do vody a jestli se utopíš, tak dostaneš nařezáno". Viz J. Pokoutný "kdo a jak post corona (krásně řečeno, díky) prověří...".

J. Krynický 10.4.2020 11:54

Když tomu dítěti nepomohou rodiče, tak mu pomůže právě ten učitel. Online. Oni se teď učitelé nekopou do zadku někde u rybníka.

Z. Lapil 10.4.2020 22:11

Právě že online zdaleka není každý a HLAVNĚ tam nejsou ti, kteří pomoc potřebují. Pravda - nemám ani tušení, jak to funguje ve vysloveně "cikánských" školách, jestli rezignovali a spoléhají na přednášky na youtube nebo jestli dokázali zapojit i počítačově negramotné děti počítačově (kéž by jen počítačově!) negramotných rodičů. A takoví existují, a i když jich snad není extra mnoho, mají tendenci vyskytovat se společně.

Nemyslím si, že by se někdo kopal do zadku, tedy kromě těch několika (10%???) středoškoláků, kteří na to vysloveně hodili bobek. Teoreticky je můžu vyjmenovat, žádný globální odhad z křišťálového prstu.

Nakonec - doma mám po jedné osobě z každé strany a vysloveně se nefláká ani jeden.

J. Pokoutný 10.4.2020 8:17

Takových mouder! Jen by mne zajímalo, kdo a jak post corona prověří, co a jak se ty děti v karanténě naučily. To je, oč tu běží!

P. Victorin 10.4.2020 6:28

Autorka má 100% pravdu, až na "maličkost". Patrně "přehlédla", že zdaleka ne všechny děti v ČR mají k dispozici internet a k němu příslušnou elektronickou techniku.

J. Jurax 10.4.2020 10:24

Jistě.

A navíc autorka zdaleka nemá stoprocentní pravdu ... :-)

J. Krynický 10.4.2020 11:56

Myslím, že autorka má přehled o tom, jestli její žáci mají přístup k internetu a jak jim to učení jde.

A ono to "zdaleka" nebude tak horké a hlavně to je řešitelné.

Někde zapůjčením techniky a někde holt fyzickou návštěvou.

Není nutné vymýšlet jedno řešení pro všechny.

B. Michal 10.4.2020 5:39

To může fungovat za předpokladu, že všechny děti mají doma počítač (nejlépe každé dítě) a dobře připojení k internetu. U vás to tak zjevně je. Dítě bez počítače a internetu je v nevýhodě, která se teď změnila v propast.

Není to jen u nás, v Izraeli je takových děti až 21%.

A další problém je, když se děti dostanou k učivu, se kterým jim nikdo v rodině nedokáže pomoct. Nejsou zavřené jen školy, je velmi omezené i doučování. Dovedete si představit doučování matematiky přes internet, když klient má jen mobil (ten šťastnější, který má vůbec něco)?

R. Langer 10.4.2020 6:00

Ano, ono to učení doma není zase taková sranda, jak si mnozí představují, obzvlášť když polovina národa neumí vypočítat ani trojčlenku (zato každý je dnes kovaný epidemiolog).

F. De Winter 10.4.2020 6:49

Počítač netřeba. Moje děti zvládají 90% přes mobil a ten zbytek, kdyby bylo nutno, by se přes ten mobil dal zvládnout taky. Jak je to s internetem nevím. Ale myslím, že u nás 20% dětí bez internetu není.

Ale nechci se hádat, možná to není všude stejné.

J. Jurax 10.4.2020 10:27

Mobil je taky počítač. Akorát s miniaturním displejem, na němž si kazí oči.

F. De Winter 10.4.2020 10:42

Jistě. Řídící jednotka v autě je taky počítač. Jde o to, že chytrý mobil má dnes každé dítě. A tak místo na Instagram a WhatsApp ho bude chvíli používat pro vyučování.

K. Pavlik 10.4.2020 4:28

No toto se nesmi pripustit - povedet proc?- ministerstvo v tom neni.

Ja bych zrusil ministerstvo skolstvi- pokud nevite proc tak bych doporucoval cist teorie profesora Parkinsona.