25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Základní kameny vzdělanosti

Slušelo by se jistě začít poukazem na anticko-židovsko-křesťanské kořeny naší civilizace. Nemířím tak vysoko. Avšak ani tak nízko, jako jsou plody našich posledních pedagogicko-patologických reforem, spadajících pod heslo „Ukažte nám, co aspoň trochu funguje, a my to zkazíme.“

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Klíma 21.6.2019 21:59

Páááni! Smekám! Máme ještě moudré a vzdělané pedagogy 👍

Akorát ministry školství jsou buď pomatení aktivisté (Valachová a Plaga), nebo úplní diletanti (bachař Dobeš).

To je pak na výsledcích vzdělávání silně poznat.

J. Svoboda 21.6.2019 20:52

Re: Ale SOUVISÍ "

Ale ano! Istanbulská úmluva je svinstvo, které se dotýká všeho rozumného!

J. Kanioková 21.6.2019 18:47

Ale SOUVISÍ "

J. Kanioková 21.6.2019 18:44

Ano, odměňovala se poslušnost. To je fakt.

Ale patřím do generace po válce, kterou učili kantoři vyškolení ještě za první republiky, a byli skvělí.

Ten komunistický děs přicházel postupně, moji generaci to jen šmrnclo, ale nezasáhlo na duši. Ale moje děti už naplno..

A moc a moc záleží na rodičích, aby děti udržovali či vraceli k normálu..

J. Kanioková 21.6.2019 18:34

Ale P R D L A J S !

"Rozvrat školství přišel až s tou vytouženou západní demokracií."

J. Kanioková 21.6.2019 18:32

Brilantní článek, velké díky :)))

V. Pokorný 21.6.2019 17:22

Re: Pan Boháč

Zdravím. Vaše poznámka je asi na mne. Já jsem snad, nebo že bych se spletl, nic o socialismu nepsal. Ani nic o tom, jak se projevuje v současné vlně vládnutí vypatlaných multikulturních, kolaborantských slouhů ve službách korporátního fašismu vlád některých států EU i jiných. Každý máme na mysli asi něco jiného. Mějte se.

K. Janyška 21.6.2019 15:30

Děti a mládež jsou ujetými rudočernými školskými systémy

světa připravovány pro život v organizaci a lidský svět je přitom jejím pravým opakem. Je lidsmi nezorganizovatelným spontánním řádem lidské interakce a řídí lidi, ne lidi jeho. Vždyť pravidla spontánního řádu lidského světa tvoří lidskou mysl.

A pak to tak dopadá, miliardy lidí s tituly i bez jsou pitomé jak tága a pere se to jako potulní psi... Dzp.

K. Janyška 21.6.2019 15:25

Re: CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Ne, vědecká kompozitivní teorie... Dzp.

I. Novák 21.6.2019 15:20

Tak jak navrhuje autorka fungovala moje základní škola v padesátých letech za "komunistického totalitního teroru". Vrstevníci si jistě vzpomenou na rozdělení tříd v ročníku na A B C, kdy v Áčku byli vždy ostatními nenávidění "šprti" a pak to šlo postupně dolů. Pro nejméně nadané existovaly tzv. zvláštní školy, pro nenapravitelné pak "polepšovny". Všichni jsme tak opouštěli školu vybaveni 0základními všeobecnými znalostmi v rozsahu, na který naše dispozice stačily. Zřejmě ale tehdy ještě převládal zdravý rozum nad vědeckými metodami.

Z. Lapil 21.6.2019 15:01

Re: Domácí "dovzdělávání! zde bylo i dříve

Je to tak. Děcka (i koťata a vlastně i dospělí) jsou od přírody děsně zvědavá verbež, takže ve chvíli, kdy je člověk musí do učení nutit, by se nad sebou měl zamyslet.

Z. Lapil 21.6.2019 14:56

Re: Pan Boháč

No, nepodporovala... Člověk se perfektně naučil hledat ty souvislosti mezi řádky :-).

Ale fakt je, že to cílem výuky nejspíš nebylo.

Z. Lapil 21.6.2019 14:54

Re: Na podobnou poznámku dcery jsem měl chuť reagovat:

Za vrchol tohoto oboru tvořivosti mám:

"Vaše dcera při vyučování stále mluví." "A to neznáte její matku".

Ale vaše reakce taky skvělá. Přiznejte se, že vás dodnes mrzí, že jste to nenapsal?

Z. Lapil 21.6.2019 14:51

Re: Pan Boháč

Tak tak. V kapitalismu je vykořisťován člověk člověkem, v socialismu je tomu přesně naopak.

Vážně - to myslíte vážně, že socialismus potřebuje přemýšlivé a souvislosti si uvědomující lidi?

Z. Lapil 21.6.2019 14:46

Re: Chcete o Státu něco, co neumí a nikdy umět nebude.

Přesně.

Z. Lapil 21.6.2019 14:42

Re: Jako předválečný absolvent

Ti učitelé v tom taky lítají jak nudle v bandasce. Zjednoduším hodně: jejich pracovním úkolem je látku vyložit a oznámkovat, na učení "an sich" není prostor. Pak není divu, že nemají autoritu.

V. Braun 21.6.2019 14:41

Re: Pan Boháč

"nepotřebuje přemýšlivé a souvislosti si uvědomující nejen školáky, děti, ale hlavně dospělé lidi". Tak podle mých zkušeností komunistická škola přemýšlivost a uvědomování si souvislostí rozhodně nepodporovala. Přemýšlivost se komunistům nehodila do krámu, odměňovala se poslušnost.

V. Braun 21.6.2019 14:38

Re: Domácí "dovzdělávání! zde bylo i dříve

Zajímavá škola. Škoda že je to výjimka a ne pravidlo. Sám jsem chodil nejprve do jednotřídky (1-5) a od mého čtvrtého ročníku z toho udělali dvoutřídku, takže pak společně 4-5. Osobně se mi to uspořádání líbilo, mohl jsem poslouchat co pan řídící vykládá vyšším třídám. Myslím, že v mé rodné vesnici ta škola jako dvoutřídka funguje dodnes.

Z. Lapil 21.6.2019 14:38

Re: Dobré.

Summerhill dnes hodně nereálný, ale rozhodně velmi inspirující.

Vize podobné školy je nejenom reálná, ale dokonce realizovaná, viz chrudimská škola Na rovině. Chce to jediné: osvobodit školství od tuhého ministerského vedení, které, mimo jiného, nepovolí vznik soukromé školy s odůvodněním, že už existuje státní. Nebo dokonce - aktuální reálná story z Chrudimi - že hygienici vší silou blokují kolaudaci nové učebny (ne školy, učebny!), protože příslušná hygienička nemá ráda alternativní školství.

P. Brich 21.6.2019 14:30

Re: Pan Boháč

Oteřete-li zvířatům klec, nevědí jak se chovat. A cochcárna není demokracie, jen cesta k nejvyššímu stadiu vývoje společnosti - socializmu. Plíží se k nám zpočátku nenápadně - třeba zákazem kouření v restauracích, indoktrinací dětí už od mateřských školek, náhradou zpravodajství propagandou, politickou korektností a pokračujícím postupným utahováním šroubů a očesáváním svobod. Že se místo ruských na to používají anglické výrazy na podstatě nic nemění. Za minulého, tzv. komunistického režimu to bylo zakryto vlajkou rudou, nyní pro změnu vlajkou s mariánskými symboly za zpěvu ódy na radost.

PB

Z. Lapil 21.6.2019 14:29

Re: Kdoví

Dehonestovat vás nebudu, jen upozorním, že naopak navrhujete posílení současného systému "seď a dělej, co ti řeknu". A připomenu, že samotkou se trest odnětí svobody (ze školy taky nesmím, kdy si zamanu) ZOSTŘUJE.

Z. Lapil 21.6.2019 14:26

Re: Dlouhé a bezradné

Peníze se hodí, ale správné heslo je Svoboda, svoboda, svoboda.

Finské školství neznám, ale nahlídl jsem do italského. Paní Montessori to vymyslela moc dobře.

Z. Lapil 21.6.2019 14:23

Re: CO JE TO VZDĚLÁNÍ ?

Irelevantní informace jsou fajn. Už jste někdy budoval třeba hadník? Nechápu, proč bych takovou úžasnou věc měl nechávat hadoznalcům kombinovaným s tesaři a házeči hnoje.

Viz: https://www.veronica.cz/abeceda-prirodni-zahrady?i=33

Z. Lapil 21.6.2019 14:10

Re:

Dítě není doma rozptylováno? Když má hračky, počítač, televizi, psa, rodiče...?

Hlavně nezapomeňte na podmíněný reflex: ve škole učení, doma zábava. Když rodiče dokážou dítě nějak motivovat k dalšímu učení (Pomůžeš mi upéct koláč? To je zvláštní, jak se to těsto nafukuje), jedině dobře, všimněte si ale, jak i malé dítě řekněme sestavuje lego a nedá pokoj, dokud se tam tu kostičku NENAUČÍ dát. To není zábava, to je soustředěná práce.

Z. Lapil 21.6.2019 14:01

Re: Domácí "dovzdělávání! zde bylo i dříve

Ten odkaz sem dávám opakovaně: http://narovine.eu/skola/organizace-vyuky/. Ve třídě je tuším 25 dětí (rozhodně ne víc), jen pozor - jsou tam podle trojročí (1. až 3. třída; 4.-6.; 7.-9.). Mimo jiné je to perfektní způsob, jak pomalejšímu děcku poskytnout rok navíc, aniž by se z něho stal propadlík.

Školné 1700,- měsíčně zdaleka není nula, ale není to nic, co by !běžná rodina" nezvládla.

Z. Lapil 21.6.2019 13:53

Re: Stručné, výstižné, přesto komplexní.

Naopak. Je to extrémně stručné. Jen je toho hodně.

A. Nový 21.6.2019 13:51

Re: Dnešní školství se všemi svými "pokrokovými" metodami

Čím víc greténů, tím lépe. :-))

V. Pokorný 21.6.2019 12:44

Pan Boháč

píše, že neduhy školství vyplývají ze zdevastovaných vztahů v rodině a mezi generacemi. Neuvádí ovšem proč k tomuto došlo. Podle mého tomu tak nebylo, ať si pindá kdo chce co chce, za minulého, tzv. komunistického, režimu. Rozvrat školství přišel až s tou vytouženou západní demokracií. Ta nepotřebuje přemýšlivé a souvislosti si uvědomující nejen školáky, děti, ale hlavně dospělé lidi. Podle mne je to nejhorší systém, který jen vytváří a podporuje konfrontační jevy mezi lidmi. Cílem kapitalistického systému je lidi jen využívat a ovládat.

I. Schlägel 21.6.2019 12:40

Chcete o Státu něco, co neumí a nikdy umět nebude.

Stát totiž neumí ani tak primitivní činnost jako provozovat hospodu. Se ziskem a ke spokojenosti strávníků. Neduhy státního školství jsou popsány precizně. Jsou stejné jako neduhy všeho státního.

J. Plíva 21.6.2019 11:59

Re: Dobré.

Taky si to myslím. K tomu bezvadnému popisu by se ovšem dalo přidat ještě mnohé, např. externality, což značí, že dítě se v tom prostředí, ze kterého nemůžeš uniknout učí i spoustu jiného, což není záměrem školy. Podle mého pozorování jsou to většinou negativní věci - například napodobování chování největších grázlů.

Proč je ta vize nereálná? Protože vyžaduje složitou organizaci a nereálné nároky na pedagogy - takoví se sotva najdou. Mám jiný návrh: když je něco složité, nejlépe to nechat, ať se to děje pokud možno nezásahově a svobodně - spontánně - asi jako v Summerhillu. Kdo nezná Summerhill ať si najde ten krásný film nebo přečte knihu.