28.3.2024 | Svátek má Soňa


Diskuse k článku

ESEJ: Robinson Crusoe na indexu?

Román o dobrodružstvích Robinsona Crusoe patří, nebo alespoň za mých školních let patřil, k povinné četbě. Nyní si připomínáme 300 let od jeho vydání. Ozývají se ale hlasy, že tento klasický román nepatří do dnešní pokrokové doby.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
E. Derat 19.6.2019 19:57

Re:

Jo, mám to podobně. Ovšem dnes jsou pro děti nestravitelné i verneovky apod.

E. Derat 19.6.2019 19:55

Re: Mnoho povyku pro nic

Jo, tam by mohl být ten Robinson třeba černoch, nebo homosexuál, který zneužívá Pátka.

D. Mach 19.6.2019 19:16

Re: Mnoho povyku pro nic

Doporučil bych zásadně jednodušší cestu, a to návštěvu antikvariátu. Tam mají starší verze v mnoha výtiscích a nějaké středověké pálení knih může nastat jen těžko. V době fake news bych verzím staženým z internetu moc nevěřil.

P. Sinclair 19.6.2019 17:51

Re:

Já myslím, že by starou slečnu u Villona vyvedlo z míry mnoho věcí. Radši jí ho zatajit. Zdraví neomarxistický syn ďábla a taky tak trochu hejkal.

V. Braun 19.6.2019 17:47

Re: Pane Zálome,...

Spíše než pravda to je blábol a dezinformace - našel jsem třeba tento článek, ve kterém se píše, že Tate galery bude vystavovat díla umělkyň ze šedesátých a sedmdesátých let, které byly ve své době přehlíženy. Ani slovo o tom, že by "ředitelka Maria Balshawová usoudila, že umělecká díla vystavovaná ve zdech galerie jsou příliš falocentrická" jak uvádí autor článku.

V. Braun 19.6.2019 17:38

Re: Kulturní a umělecké hodnoty jsou objektivní?

Ja ani objektivním měřítkem být nemůžu už z definice, protože jsem subjektem a každé mé hodnocení bude zákonitě subjektivní. Objektivní hodnocení, zase z definice, musí být nezávislé na pozorovateli.

S. Netzer 19.6.2019 17:22

Re:

Církva, dégustez tous ces morceaux de gourmets ... :-)))

Kdyby ji znala slečna, tak by napsala, že Villon byl antisemita (fait d'étrons et d'urine de Juive).

G. Kovář 19.6.2019 16:59

Yasmina Reza: Art

Doporučuji shlédnout hru "Art".

Dávají to v Divadle Bez Zábradlí.

J. Kanioková 19.6.2019 16:56

Ano, souhlas..

Nevěřila jsem, že se takových absurdit ještě znovu dožiji..

P. Sinclair 19.6.2019 16:53

Re:

Vem arzenik a olovo tam vlej, posypej sírou, co se svařilo tu,

nehašeným to vápnem zamíchej, pak rozkrájej tam propocenou botu...

žluč z vlků, lišek, jezevců a fen, s utrejchem svař to, zalej do aspiku, aby to bylo hodně ostré jen, a škvař v tom jazyky svých klevetníků!

J. Kanioková 19.6.2019 16:50

Naprosto PŘESNĚ !!!

"Celé by to vypadalo jako vtip, jako podařená parodie na levicový progresivismus a kulturní marxismus nebo na multikulturní egalitářskou avantgardu - ve skutečnosti je to jen jedna z mnoha kapitol nekonečného románu, který všichni žijeme. Románu vyprávějícího o postupné kulturní sebevraždě západní civilizace."

P. Portwyn 19.6.2019 16:44

Re:

Mé desetileté dcerce se Robinson líbí.

M. Pivoda 19.6.2019 16:18

Mnoho povyku pro nic

Neshledal jsem v článku nic, co by mělo ohrozit naši (lidskou) budoucnost. Skutečné ohrožení přijde od silné technologie v nezodpovědných rukou. Ale toto téma zde teď rozvíjet nebudu.

Autor článku píše: "Román o dobrodružstvích Robinsona Crusoe patří, nebo alespoň za mých školních let patřil, k povinné četbě...."

Nejsem si jist, zda tomu tak bylo v 60. letech. Každý student (se základy informatiky) je dnes ale schopen si stáhnout Robinsona Crusoe v původní verzi, v jazyce anlickém, a pomocí Google Translate si ho přeložit do češtiny (počkal bych si samozřejmě na další verzi Google Translate, bude přesnější).

I v dobách cenzury tisku, rozhlasu a televize poslouchali čeští občané Radio Svobodná Evropa a Hlas Ameriky. Takže, kdo sám nechce podlehnout propagandě, nepodlehne. Je-li člověk trénován v kritickém myšlení, potřebné informační zdroje si dnes (a v budoucnosti) určitě najde. Zachovejte klid, prosím.

M. Prokop 19.6.2019 16:14

Re:

Sledujte Čt. Už i ta je někdy ukáže.

S. Netzer 19.6.2019 15:38

Re:

:-))) "potomku ďábla"

A toto je pravá identita individua Netzer-Sinclair

https://www.bible.com/cs/bible/15/jhn.8.44 - Autor: V. Církva Datum: 17.6.2019 22:26

P. Sinclair 19.6.2019 14:33

Re:

Jejda, to jsem rád, že jste se stavil, dědo. Posledně jste nějak "zapomněl" odpovědět na otázku, kde se nacházejí ty vaše "muslimské enklávy". Dozvím se to konečně?

P. Dvořák 19.6.2019 14:27

Re:

Takový princ Bajaja nebo princ, co budil Růženku, určitě nebyl žádný poďobanec. A teď by v rámci genderové vyváženosti kápnul na dračici.

A co teprve kdyby nějaká princezna budila spícího Růženína nebo by Bajajka vystupovala coby němá zahradnice.

Vodnice by stahovala lidi pod hladinu a kvůli Poledňákovi, než by matka přišla z roboty, by otec udusil v náruči své zlobivé dítě. Předtím by v básni bylo: "Bum bác, slepice letí do kouta."

V. Student 19.6.2019 14:26

Re: Jenom Robinson?

No vidíte, tak to ani nevím! No, myslím že v příští verzi se v hlavní roli objeví žena. Nejlépe lesbička z nějaké neziskovky. A vůbec by to chtělo celé upravit. :-)

J. Jurax 19.6.2019 14:20

No jo, já to zcela objektivně hodnotím stylem líbí - nelíbí.

J. Jurax 19.6.2019 14:12

No, něčím ... svým zjevem jednak propagovala afroúčes a jednak účinně odrazovala od komunistických myšlenek.

J. Jurax 19.6.2019 14:02

No, princezny ... když ono taková šestnáctka je vesměs mňamka, ani nemusí být princezna. Jenže uznejte, co s takovým šestnáctiletým uhrovatým mutujícím puberťákem!

J. Jurax 19.6.2019 13:40

To máte těžký. Ona ta solární energie je fakt (skoro) zadarmo, akorát že kromě speciálních aplikací není rozumně využitelná.

A měla-li by být masově rozumnou náhradou klasických zdrojů, nebyla by zadarmo, ale byla by sakra drahá. V současnosti dražší než ty klasické zdroje.

J. Jurax 19.6.2019 13:34

Inu, u Vás, cucáku ... :-)

J. Jurax 19.6.2019 13:32

No, taky si na tu povídku vzpomínám, ale autora si ne a ne vybavit; nějak mi brnká o paměť jméno Simak, ale nejspíš se mýlím.

A ve své příšernosti je to vize vlastně optimistická - ukazuje, že přes vymytí mozků televizí a dnes internetem (ono je ta povídka někdy z padesátých, to se o internetu ani nesnilo), jež jsou ovládnuty TĚMI SPRÁVNÝMI názory se taková skupina lidí vůbec zachovala. Skutečnost může být horší ...

J. Jurax 19.6.2019 13:22

A k Babičce - po mém soudu je omyl cpát ji prepubertální a pubertální mládeži. Na ni musí čtenář prostě vyzrát, aby pochopil. To ovšem není problém jen Babičky, ale i jiných kněh, zejména děl zbožštěných klasiků.

J. Jurax 19.6.2019 13:16

Nestravitelná? Já jsem co ani ne desetileté pachole toho Robinsona (pravda, Plevova) přímo hltal! A dodnes tu knížku mám, navíc očtenou od obou dcer ...

Pravda, já to četl koncem koncem padesátých ...

Ono to jednak musíte číst ve správném věku a jednak chcete-li i výtečnou knihu diskreditovat, vřaďte ji do školní povinné nebo aspoň doporučené četby.

J. Jurax 19.6.2019 13:08

No jo, Michelangelův David je sexistický a rasistický. Neboť je to evidentně muž a je bílý, neboť rasista sochař sochal do bílého mramoru! Takový symbol je třeba odmítnout a uvědoměle zatratit.

Zachránit ho může leda tak teorie, že navzdory vysochanému penisu se cítil ženou nebo nějakým dalším pohlavím. A pro sichr by se měl natřít černým viksem na boty. A vyleštit!

Přispět by ku spáse Davidově taky mohlo, že se dnes spekuluje, že Michelangelo byl homosexuál nebo bisexuál. To je módní, to je in, to se dnes nosí! Odmítání takového díla by se mohlo chápat jako odsouzeníhodná diskriminace možného příslušníka sexuální menšiny, a to se nesmí!

A pak že to novodobí kulturtrégři mají jednoduché ... :-)

J. Krejčí 19.6.2019 13:00

Re: V ČSR vycházel

Původní Robinson v češtině vyšel nesčetněkrát. Dovoluji si tvrdit, že v posledních 50 letech ho četl málokdo.

Verze od J. V. Plevy vyšla vícekrát, podle mých zkušeností se četla ve školách min. v 80. letech 20. století. Bylo to celkem čtivé, mě to bavilo; samozřejmě od původní verze se lišila, např. v popisu vztahu mezi Robinsonem a Pátkem.

Dnes se dětem dávají na Vánoce (a tyto je stejně nečtou) převyprávěné verze Robinsona, bohatě ilustrované, extrémně zestručněné. Přečtete to za hodinu.

J. Krejčí 19.6.2019 12:56

Nesouhlas

To jsou ale strašné kecy. Vždy byla tendence slavná díla přepracovávat tak, aby byla bližší čtenáři dané doby. Viz již mnohokrát v této diskuzi zmíněná převyprávěná verze Robinsona od J. V. Plevy.

Problém dnešní doby je, že každý blábol kdekoho je na Internetu, tedy dostupný všem, kterým ho dle jejich vyhledávacích preferencí google předhodí. A tito ten původní blábol komentují, vyprovokují další atd. atd. Vzniká jalová diskuze, které součástí je i příspěvek autora.

Výtisky původního Robinsona samozřejmě nikdo nespálí, stále budou dostupné, akorát je čím dál méně lidí bude číst. Ono je to totiž pro dnešní mladou generaci málo stravitelné, což (alespoň dle mého vnímání) platilo i v době, kdy byla v kurzu ta verze od Plevy (ta se v 80. letech četla ve školách, pokud si pamatuji). Stejně nestravitelné, jako např. Babička od B. Němcové, kterou tedy snad zatím nikdo nepřepracoval.

J. Pavelka 19.6.2019 12:48

Re: Pane Zálome,...

No já si nevzpomínám, že "nadšení by se dalo krájet". naopak, hned jak s tím "zelení" přišli to vzbuzovalo značné pochybnosti...Mimochodem, měli něco málo přes pět procent...