18.4.2024 | Svátek má Valérie


Diskuse k článku

POLITIKA: Zaručená mzda?

Co je to mzda? Je to cena práce. Jakákoli cena na trhu vzniká vztahem nabídky a poptávky a je výsledkem dobrovolného a vzájemně výhodného kontraktu kupujícího a prodávajícího.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Novák 21.4.2019 21:30

Re: A jaký tržní mechanizmus určuje mzdu Ladislava Jakla?

Ne. Mám ho za nedůvěryhodného žvanila navzdory skutečnosti, že v tomto konkrétním případě má pravdu. Nezakusil ale na vlastní kůži situaci, kdy v době malé poptávky podniků po zaměstnancích nutně potřeboval práci aby si vydělal na živobytí, a zaměstnavatelé (v daném období ve výrazné výhodě převažující poptávky nad nabídkou) hrubým způsobem jeho postavení dokáží zneužít a "sedřít z něj kůži"...

Dnes je situace přesně opačná a zaměstnavatelé se předhánějí, kdo zaplatí za nového zaměstnance víc. Je to legrační, ale pro české zaměstnavatele (rozuměj: v Česku podnikající) je to rozhodně dobrá zkušenost, že situace se může během několika málo let tak rychle obrátit v jejich neprospěch. :-) V době první větší recese po pádu komunistického režimu tuto zkušenost neměli. ;-)

M. Prokop 21.4.2019 21:09

Re: A jaký tržní mechanizmus určuje mzdu Ladislava Jakla?

Nemáte ho rád, tak na něj prskáte i tam, kde má pravdu. Stačí?

M. Prokop 21.4.2019 21:08

Re: NP se mění na Humoristické listy

Žádná služba není zadarmo. Pokud ji poskytuje stát, je jen placená tím nejméně výhodným způsobem.

Ty zbylé nesmysly radši ani nekomentuji.

M. Prokop 21.4.2019 21:05

Re: Už někdy došlo k hromadnému propouštění

Na minimální mzdu jsou bohužel navázány i některé platby.

https://www.finance.cz/521484-zvysovani-minimalni-mzdy/

Ať už došlo nebo nedošlo, je to nesmysl, který je v případě potřeby nějak obejit.

L. Novák 21.4.2019 20:12

Re: A jaký tržní mechanizmus určuje mzdu Ladislava Jakla?

Tak já to teda napíšu polopatě:

Jakl hlásá vodu, ale pije víno. Stačí? :-)

P. Grigar 21.4.2019 19:45

Re: A jaký tržní mechanizmus určuje mzdu Ladislava Jakla?

.. možná že vy.

L. Novák 21.4.2019 18:41

Re: Už někdy došlo k hromadnému propouštění

No jo, ale tady jsme v Česku, ne v Mexiku... :-)

L. Novák 21.4.2019 18:40

Re: Už někdy došlo k hromadnému propouštění

No, mě by zajímalo, který podnik v Česku je v takové situaci. V současné době to vypadá tak, že berou (skoro) každého za platy vyšší, než je minimální mzda....

K. Pavlik 21.4.2019 16:11

Re: Už někdy došlo k hromadnému propouštění

Pokud podnik zamestnava dost lidi za minimalni mzdu tak musi zvysit platy hodne dalsim zamestnancum (aby je odlisil od tech co jsou dole).

K. Pavlik 21.4.2019 16:09

Re: Už někdy došlo k hromadnému propouštění

No jsou vice pouzivany drazsi stroje ktere se po zvyseni mzdy vice vyplati.

Nektere podniky ktere jsou na hrane proste rychleji zaniknou.

V nekterych zemich ci provinciich minimalni mzda v hlavnim meste je vyborny plat v male vesnicce.

Toto bylo napsano pred lety v pruvodci Mexika. Mala bankovka v hlavnim meste muze byt nerozmenitelna hodnota na male vesnicce.

J. Jurax 21.4.2019 14:02

Připomeňme si Černomyrdinův výrok : Mysleli jsme to dobře a dopadlo to jako vždycky.

L. Novák 21.4.2019 13:11

Re: A jaký tržní mechanizmus určuje mzdu Ladislava Jakla?

Možná jste jenom nepochopil obsah textu.

L. Novák 21.4.2019 13:07

Re: Už někdy došlo k hromadnému propouštění

Sotva, když se minimální mzda týká jen počtu řádově 1% všech zaměstnanců. Statisticky by to nejspíš prokázat šlo, ale až přijde další recese a podniky se budou potřebovat zbavit nejméně výkonných pracovníků nebo těch, které zase tak nutně nepotřebují a jejichž práci lze snadno rozdělit mezi ostatní... V současné době, kdy se firmy předhánějí v nabídkách a zaměstnanci sami odcházejí za vyššími platy, asi ne. To platí i pro minimální "zaručenou mzdu" podle zařazení a skutečné náplně pracovní činnosti.

Dalším způsobem, jak se takovým mzdám vyhnout, je najímání pracovníků přes agentury na dobu nezbytně nutnou a s možností snadno se jich zbavit, když už jejich práci nepotřebují...

V. Novák 21.4.2019 10:45

Už někdy došlo k hromadnému propouštění

nebo nepřijímání zaměstnanců kvůli zvýšení minimální mzdy?

K. Janyška 21.4.2019 9:15

Re: NP se mění na Humoristické listy

Ten vnucovaný středověký vztah zaměstnavatel - zaměstnanec musí pryč. Potkali se totiž dva podnikatelé. Jeden práci nakupuje, druhý ji prodává... Dzp.

D. Procházka 21.4.2019 8:26

Re: A jaký tržní mechanizmus určuje mzdu Ladislava Jakla?

Nejsou-li argumenty k věci, napadněme osobu.

D. Polanský 21.4.2019 7:51

Příliš umělé zásahy do výše mzdy bez ohledu

na trh práce jsou vždy pro ekonomiku nedobré. Ukázkou je divoké navyšování mzdy učitelům, přitom reálně to není potřeba, jelikož u učitelů nabídka vysoce převažuje poptávku. Zkuste dnes sehnat místo učitele. To stejné platí i pro státní úředníky. Takže nejen minimální mzda, těch nebezpečí je více.

L. Novák 21.4.2019 4:24

Re: NP se mění na Humoristické listy

Obávám se, že některé vaše interpretace jsou mylné nebo zavádějící. Baťa určitě neměl problém s nedostatkem pracovních sil, jak jej známe dnes. Určitě neměl problém s přebujelou státní byrokracií a nesmyslnou legislativou, jakou je např. současný Zákoník práce. Že Baťa dokázal zavést řadu motivačních prvků pro dobré zaměstnance a zajistit si tak stabilní a kvalitní pracovní sílu ještě neznamená, že je lze považovat za socialistické nesmysly vnucované nám dnes státem. Určitě ho netrápil problém, který je v pozadí vašeho textu, totiž jak zajistit dostatečné příjmy přebujelého socialistického státu a jeho zhusta nesmyslné činnosti vykonávajícího úřednictva. Tehdejší sazby daně ze mzdy a dalších odvodů vázaných na mzdu byly zlomkem sazeb dnešních...

Vaše porovnání výnosů DPFO v časovém odstupu a vývody z něj jsou také zavádějící, protože zcela ignorují prudký růst mezd po odeznění recese a inflační vývoj způsobený státem žijícím na dluh a ČNB.

Jako příspěvek k problematice minimální mzdy považuji váš text za bezcenný.

K. Pavlik 21.4.2019 4:07

Re: NP se mění na Humoristické listy

Dlouhe a asi nesmyslne

A. Hrbek 21.4.2019 3:21

NP se mění na Humoristické listy

Pan Jakl má určitě rozsáhlé zkušenosti ze složité problematiky pekuniárního vztahu zaměstnavatel-zaměstnanec. Jenže asi nepochopil, že tento vztah není jediným nebo určujícím ve složitém komplexu vztahů národního hospodářství. To ale pochopili někteří ekonomové, zákonodárci a dokonce i někteří zaměstnavatelé již před 100 lety. U nás například Baťa.

Institut minimální mzdy je v prvé řadě protikrizové opatření, které do jisté míry zaručuje, že produkce nalezne svůj odbyt. Kdo má malý plat málo nakupuje. A to nejen výrobky zbytné, často bohužel i výrobky nezbytné. Dále zaručuje státu určitý daňový příjem k zabezpečení některých, zadarmo poskytovaných služeb, jako je například základní školství, bezpečnost, silnice, a pod. Pokud by výnos z daní zaměstnanců a z jejich nákupů byl nedostatečný (dnes tvoří podstatnou část příjmu státu), musela by se daňová zátěž přesunout na zaměstnavatele, nebo by se státem zadarmo poskytované služby musely podstatně omezit. Složitý je také vztah minimální mzdy pro státní sektor a soukromý sektor a jeho důsledky.

V roce 2018 byl výnos DPFO 193 mld. Kč, kdežto DPPO jen 174 mld. Kč. Přitom v roce 2011 byl výnos DPFO 119 mld. Kč, kdežto DPPO 118 mld. Kč. To znamená, že se daňová zátěž přesouvá stále více na zaměstnance. Může se to ale interpretovat i tak, že zisky zaměstnavatelů rostly pomaleji než příjmy zaměstnanců. Obojí je pravda. Zvyšování minimální mzdy a zvyšování mzdy ve státním sektoru nutně vyvolává tlak na zvyšování mzdy v sektoru soukromém. I to je pravda. Dále je pravdou, že "najímání" laciné pracovní síly ze zahraničí má sice pozitivní efekt u zaměstnavatelů, ale negativní v národním hospodářství.

Takových "pravd" je ovšem celá řada a je třeba o nich kvalifikovaně a dokumentovaně diskutovat. Což ovšem výkřiky o smluvní svobodě mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem a trhu jako základu prosperity určitě nejsou. Avšak nejsou jimi ani populistické snahy některých skupin o enormní zvyšování minimální mzdy, bez ohledu na důsledky.

M. Prokop 20.4.2019 20:48

Re: A jaký tržní mechanizmus určuje mzdu Ladislava Jakla?

A přitom má pravdu.

K. Pavlik 20.4.2019 19:11

Re: A neomarxistický socialistický nesmysl. Je nutno skončit

No protoze vetsina statu ktere uvadime ma program ktery plati velice slusne za nicnedelani takze minimalni mzda neni takovy problem.

Z. Koutecký 20.4.2019 18:31

Re: A neomarxistický socialistický nesmysl. Je nutno skončit

Hm, tak proč má minimální mzdu zavedenu 22 států EU, ale např. i Austrálie,Nový Zéland, Kanada, USA a další?

L. Novák 20.4.2019 17:42

A jaký tržní mechanizmus určuje mzdu Ladislava Jakla?

Jeho mzda je zaručená státem, žádné tržní principy pro ni neplatí. Kdy vlastně Jakl pracoval naposledy za mzdu, kterou určuje svobodná soutěž? Pokud je mi známo, už desítky let je přisátý na státní pokladnu. Tudíž jeho žvanění mi připadá nevěrohodné.

J. Jelínek 20.4.2019 15:04

Re: A neomarxistický socialistický nesmysl. Je nutno skončit

Ne

K. Pavlik 20.4.2019 14:58

Re: A neomarxistický socialistický nesmysl. Je nutno skončit

Proc srovnavate Kaje Marika s Janyskou?

No ja jako ctenar Kaje Marika fakt nevim kolik byla placena Tyna z myslivny a tak nejak se odvazuji tvrdit ze Zdenicka nedostavala nic nebot tenkrat (a mozna i dnes) se dceram za praci v domaci kuchyni neplatilo.Je fakt za Krampula predstiral praci za byt a stravu.

Nejak z vaseho prispevku vypliiva ze nemate rad Kaje Marika. To si fakt myslite ze je lepsi poslat 3000 smsek nez si precist jeden dil Kaje Marika?

J. Kanioková 20.4.2019 14:18

Naprostý souhlas s autorem

A. Jaroš 20.4.2019 12:53

Re: A neomarxistický socialistický nesmysl. Je nutno skončit

Kdo nečte Káju Maříka alias Janyšku, ví kulový o Zdeničce z Hájovny a o námezdné mzdě.

I. Hendrych 20.4.2019 11:43

No comment ...

S panem Jaklem často nesouhlasím, nicméně tady má kus pravdy...

P. Lenc 20.4.2019 10:03

Když to ti

socialisté vždycky myslí tak dobře.Jenom jako na potvoru je s té snahy dřív nebo později nová Venezuela.Kde ti soudruzi jenom dělají chybu?