19.4.2024 | Svátek má Rostislav


Diskuse k článku

SPOLEČNOST: Nežilo se za bolševika svobodněji?

Pro mnohé občany a politiky je takové srovnávání předlistopadového a polistopadového režimu čirým kacířstvím. Nicméně, lidé v našem civilizačním okruhu čelí stále silnějšímu a maskovanému tlaku na osekávání svobody a soukromí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
I. Mertl 9.4.2019 16:58

Re: Zahrádkáři

Jednodušší to měli především šmelináři s bony, řezníci a zelináři. Možná i lektoři MaL. Třeba i zahrádkáři žádající o povolení k vrtání studny. Leč to je o byrokracii, nikoli o svobodě, pane Čoupku.

M. Mikulec 9.4.2019 11:45

Euro a rubl

Není hezčí příklad socialismu než byt finančně přes euro solidarni s neschopnymi? Bolševici nám rubl nenutili, bod pro ně.

V. Petr 9.4.2019 10:58

Já bych bolševikovi přidal ještě jedno superplus!

Přes míru regulace kde čeho, je současný systém v mnoha směrech naprosto neakceschopný v NEPROSPĚCH OBČANŮ! Např. tažení proti automobilistům mi skutečně připomíná až 50 léta, kdy byl automobilista něco jako nepřítel lidu. Desetiletá zpoždění při výstavbě D5 (obchvat Plzně), D11 (za což nemůže Havránková) D8 a současná rekonstrukce D1 hovoří samy za sebe a stav silnic o loňské dovolené jak by smet. Toto by bylo za bolševika NEMYSLITELNÉ!

Neumím si též představit, že by soudruh Štěpán stopnul výstavbu tunelu Blanka do doby, než se vyjasní "právní vztahy," to by totiž vyletěl z funkce jako raketa!

M. Valenta 9.4.2019 11:02

Re: Já bych bolševikovi přidal ještě jedno superplus!

Soudruzi v Opletalce by přednosti té doby nevyjádřili lépe. Jste dobrý, ale fakt.

J. Chaloupka 9.4.2019 10:50

Např. v bývalé Jugoslávii si řídící funkce přidělili jen

komunisté a ostatní nechali dělat, co se jim zachtělo. Třeba cestovat. Dokonce povolovali malé fabriky, pokud měly do 25 zaměstnanců a soukromé dílny do 5ti zaměstnanců. Proto ten komunismus museli zaměnit za nacionalismus a proto byla na Balkáně válka, kterou se podařilo ukončit zejména rozdělením Jugoslávie na menší státy. A nezapomeňte, že před Krymem bylo Kosovo.

I. Hendrych 9.4.2019 10:28

No comment

Vidí si autor do huby ?

Zřejmě nezažil nebo vědomě lže.

P. Zinga 9.4.2019 9:27

O morálním imperialismu.

"Morální imperialismus se odlišuje od imperialismu 19. století tím, že zabil všechnu lidskost a tvrdošíjně působí na principech, které jsou označeny jako lidská práva. Tato lidská práva,formulována a kodifikována OSN, byla prohlášena za to nejlepší, co se mohlo lidstvu přihodit a nyní jsou nemilosrdně prosazována, bez ohledu na ztráty,bez ohledu na pluralitu, diversitu a individuální odlišnosti, bez rozvážení, zda nemohou produkovat nezamýšlené následky, které by mohly mít pro lidskými právy obdarované katastrofální následky anebo pro jiné, kteří byli prohlášeni za dodržovatele lidských práv a kterým byly uloženy odpovídajíce drahé náklady, tudíž problémy, které již nejsou zvládnutelné ".sciencefiles.org 9.4.2019

P. Zinga 9.4.2019 9:30

Re: O morálním imperialismu.

Osobní dotatek: Výše uvedené potvrzuje mé přesvědčení, které jsem již zde na Psu zveřejnil: Nikoli rozpad SSSR (Putin), nýbrž tzv. lidská práva jsou největší katastrofou 20. století.

P. Aron 9.4.2019 14:44

Re: O morálním imperialismu.

Ano a je to něco co přišlo od neomarxistů :

...Nové vzněty se dostavily na konci války. Komunistické převraty v Berlíně, Mnichově vyřídily Freikorps. Komunistický budapešťský režim Bély Kuna trval pouze několik měsíců. Trockij byl s Rudou armádou zahnán od Visly zpět polskými vlastenci. Nic z toho co marxisté a komunisté předvídali se neuskutečnilo. Jak to, že se Marx tak mýlil?

„Civilizovaný svět zcela prostoupilo křesťanství, a systém založený na židovsko-křesťanských naukách a hodnotách nelze svrhnout, dokud tyto kořeny nebudou přerušeny.Tvoří-li křesťanství tepelnou ochranu kapitalismu, evropské společnosti, potom komunisté, aby se zmocnili Západu, ho musejí nejprve odkřesťanštit."

Gramsci tvrdil, že marxisté musejí na Západě spíše nejprve změnit kulturu, protože poté jim moc spadne do klína jako zralé ovoce, než se chopit a zavést kulturní revoluci shora.Změna kultury však vyžaduje„dlouhý pochod institucemi"-uměním, filmem, divadlem, školami, vysokými školami, semináři, novinami, časopisy a novým elekrickým médiem, rádiem.Jedna za druhou musí být dobyta, proměněna a zpolitizována v revoluční agenturu

P. Aron 9.4.2019 14:46

Re: O morálním imperialismu.

. Když v roce 1968 v Paříži revoltovali studenti, nesli transparenty s nápisem-„Marx, Mao a Marcuse"V knize Jednorozměrný člověk hájil diktaturu ve vzdělání!

V „represivní toleranci"(jak nesmyslný protimluv!)volal po nové „ osvobozující toleranci", která vyžaduje „netoleranci k pravicovým hnutím a toleranci k levicovým hnutím"!!!

Pro kulturní marxisty nestála žádná věc výše, než zrušení rodiny, kterou pohrdali jako diktaturou a inkubátorem sexismu a sociální nespravedlnosti.Erich Fromm tvrdil, že rozdíly mezi pohlavími nejsou vrozené, ale že jsou funkcí západní kultury(jakoby to byl výmysl západní civilizaceJ)!Vystupování proti tzv pozitivní diskriminaci(produktu kulturního terorismu nových marxistů) se posuzuje tak, že člověk je rasista.Zastáváte-li názor že ve společnosti existují role, které se pro ženy příliš nehodí, jste označen za sexistu.Jste-li přesvědčen o tom, že počet přistěhovalců je příliš vysoký, aby se udržela soudržnost společnosti, jste nativista a xenofob.Jste-li přesvědčen, že homosexualita není přirozená, jste homofob.

http://euportal.parlamentnilisty.cz/Articles/5485-frankfurtska-skola-znici-zapadni-civilizaci-kulturni-marxisticka-revoluce-.aspx

V. Braun 9.4.2019 9:14

Kdo nezažil neuvěří

Tak mne zajímalo, jak je pan Polanecký starý a zda zažil dobu, o které

píše, tedy tzv. "reálný socialismus". Dle LinkedIn ukončil VŠ v roce

2001, lze tedy soudit, že danou dobu zažil, ale ve věku školáka. Troufám

si soudit, že přímá osobní zkušenost z dospělého života je zásadní pro pochopení, jak se v daném režimu žilo. Osobně jsem to zažil přece jen o něco déle než pan Polanecký a na základě osobní zkušenosti nesouhlasím s jeho "bodem pro bolševika" u bodů 1 a 6. Policejní dozor tehdy sice neměl dnešní technické možnosti, ale atmosféru všudypřítomného špiclování a všudypřítomné regulace a většinou i autocenzury uměl nastavit dokonale. Jiným slovy, vaše měřítka srovnání jsou dost mimo, pane Polanecký.

V. Petr 9.4.2019 11:03

Např. hon na pana Bátoru mě připomíná "nejlepší" tradice

komunistických "prověrek" z roku 1970!

V. Braun 9.4.2019 11:23

Re: Např. hon na pana Bátoru mě připomíná "nejlepší" tradice

Tak prověrkami myslím procházeli všichni komunisté včetně případných nekomunistických vedoucích pracovníků a v profilových oborech, média a spol., pracovníci všichni. Přirovnávat to k případu jedince, proti kterému vystupovaly veřejně bez jakékoli možnosti jej "neprověřit" skupiny a jednotlivci může jen člověk, který neví o co jde.

V. Petr 9.4.2019 11:43

Rozsah prověrek byl možná větší, než naznačujete, já

ale srovnávám jen ty, kteří byli opravdu vyhozeni ze zaměstnání a bylo jim zabráněno jiné adekvátní zaměstnání získat.

Jinak, nevidím zásadní rozdíl mezi "hanobením státu světové socialistické soustavy a jeho představitele" a "hanobením národa, rasy a PŘESVĚDČENÍ."

V. Braun 9.4.2019 21:27

Re: Rozsah prověrek byl možná větší, než naznačujete, já

Nějak jsem si nevšiml, že by byl pan Bátora přímo vyhozen a již vůbec nic jsem nenašel o nějakém bránění získat jiné odpovídající zaměstnání. Takže pro jistotu opakuji, nějaké srovnávání případu pana Bátory s prověrkami je přímo absurdní.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ladislav_B%C3%A1tora

M. Valenta 9.4.2019 9:05

Chce to mokrý hadr na hlavu

a kdyby to nepřecházelo, tak v KSČM stále berou anebo počkat až V.K. junior konečně založí tu zaručeně pravicovou stranu.

K. Janyška 9.4.2019 8:54

Ano, z EU. Ona je rudočernými založena, jako socialistický

velkostát a tato příkaznická struktura vždy potlačuje 3 velká negativa. Tedy mír, svobodu a spravedlnost... Dzp.

J. Vintr 9.4.2019 8:52

Nesvoboda může mít různé podoby.

Bolševická diktatura byla primitivní a přímočará. To, co ovládá náš dnešní svět je mnohem méně viditelné, ale to neznamená, že méně škodlivé a nebezpečné. Někdo, aniž bychom s tím mohli něco dělat, ničí náš svět. Zaplavuje Evropu přivandrovalci z muslimských zemí, ničí ekonomiku ve jménu oteplovacího náboženství a vymývá mozky naší mládeži. Tohle není něco, co časem přejde, tohle nejspíš trvale zničí naši civilizaci.

J. Svoboda 9.4.2019 9:15

Re: Nesvoboda může mít různé podoby.

Soroš, vy "někdo" :o)

Pěkný den.

J. Roškota 9.4.2019 8:48

je to možné?

má cenu se k takovémuto článku vyjadřovat? Asi je to nutné. Celý text se mi zdá podivný. Brutální cenzura, omezování politické svobody horší než před rokem 89?

Položme si otázku zda by naše děti neměly náhodou lepší životní vyhlídky za bolševika.

Z. Lapil 9.4.2019 12:17

Re: je to možné?

Špatně jste četl.

Brutální cenzura - bod pro dnešní socialismus. Politická svoboda - bod pro dnešní socialismus.

Lepší vyhlídky za bolševika by jistě něčí děti měly. Dnes mají lepší vyhlídky jiné něčí děti. Ty dnešní nezávisle na vztahu jejich rodičů k lidově demokratickému zřízení, později ke vstupu vojsk. Bod pro dnešní socialismus.

Mmch - dobová odpověď: Cítím s ním, ale neumím mu pomoci.

I. Mertl 9.4.2019 8:17

No co, chlapec

v tom nežil a kdo ví, co mu říkali rodiče. O jejich postojích nemravno přemýšlet. Ať tedy žije v pokoji, naivka. Ale pochybnost, ti Svobodní ani nečtou? A nad přečteným nepřemýšlejí? A přemýšlejí vůbec? Jen tak lze stvořit takový šperk do pokladnice hlouposti.

Z. Rychlý 9.4.2019 8:16

Ad.7 možnost cestovat

Bezpochyby je to teď lepší. Ale při tom srovnávání rozlišuji dvě věci. Předkládání dokladů a získání dokladů. Mě nevadí předkládání dokladů na hranicích. Je v tom jistá nepohodlnost, ale při srovnávání totáče s dneškem nevidím problém v tom, že na cestě do Ghany si musím vyřídit vízum, ale v tom, že za totáče jste povolení nedostal od vlastních(!) úřadů. Doklady a jejich předkládání jsou marginální. Komunista bránil lidem tyto doklady získat a to je jádro pudla, to bylo to omezování svobody, nikoli nějaké předkládání dokladů. Na cestě do Egypta předkládám vízum a pas, a nevadí mi to, nepovažuji to za omezování svobody.

To, že je hranice průjezdná bez kontroly je sice bonus, samotná hranice až tak velký problém není. Schengen je fajn, ale ještě víc než mě, vyhovuje teroristům a pašerákům všeho druhu.

PS.: Myslím, že mladí ani netuší, co je to výjezdní doložka a devizový příslib. Takový devizový příslib byla vlastně dobrotrusná myšlenka, která jako fíkový list bránila pověst ČSSR, aby po západních zemích necestovali občané ČSSR bez prostředků. A jako každá dobrotrusná myšlenka, i tato měla v pozadí perzekuci a zneužívání. Mohli jste být i korunoví milionáři a příslib? Tůdle.

V. Petr 9.4.2019 11:25

No, r. 1988 už bylo možno cestovat, pokud Vám peníze

"daroval" devizový cizozemec, předtím to bylo prakticky vyloučeno, příslib, podmiňující doložku mohl od roku 1978 dostat akorát důchodce jednou za život. Takže se to pár měsíců před pádem režimu už dalo obejít. Bylo to ale tak, že třeba Švýcaři chtěli pro udělení víza prokázat vlastnictví mnohem většího množství peněz na den, než komunisté pro získání doložky.

J. Svoboda 9.4.2019 8:02

To je příklad alternativní pravdy, nebo hloupost.

Začal bych pilíři demokratického státu. Výkonná moc není obsazena z ústředního výboru státostrany, zákonodárná moc se mění ve svobodných volbách a ne kandidátkou národní fronty sestavovanou státostranou, soudní moc je nezávislá a ne řízená státostranou.

Přístup ke vzdělání a zaměstnání se neřídí kádrovým profilem vedeným státostranou prostřednictvím uličních výborů a stranických buněk na pracovišti.

A to jsou jen ty nejhrubší a nejpodstatnější rozdíly. Pokud zůstaly pod rozlišovací schopností autora, pak je píp.

Pěkný den.

V. Petr 9.4.2019 11:17

"Nejlepší je počkat, kdo bude zvolen a toho pak zařadit

na výplatní listinu." (c) David Rath

Pokud je většina lidí takových, jak to krátce před svým zatčením viděl pan Rath, pak je celá demokracie naprostou formalitou, naštěstí tomu tak úplně není.

A naše soudní moc, neávislá jak na zákonech, tak i na zdravém rozumu, by měla být podřízena kontrole VOLIČŮ, třeba volbou soudců!

Z. Rychlý 9.4.2019 7:43

Ad.1 - policejní dozor

Proč hned slova o zneužívání ze strany státu? Za totáče zneužívala komunistická garnitura veřejně policii ke sledování vybraných osob. Taky ovšem pronásledovala přestupky a trestné činy. Nemám pocit, že dnešní policie pronásleduje vybrané osoby. Nemyslím, že odhalení řidiče, co vytlačí jiného z dálnice do škarpy, je zneužitím kamerového systému. Sledovací systémy leží v žaludku především zločincům a přestupkářům. Mnoha poctivým lidem naopak kamerové systémy pomohly ať v zastavení trestné činnosti, nebo při poskytování důkazů. Soukromý prostor je tabu, ale veřejný prostor je veřejný, a má tam být pořádek. Domov je šedá zóna, kde se může páchat ledacos, co by na veřejnosti projít nemělo. Bod pro současnou policii.

Zneužít se dá každý nástroj, třeba nůž. Např. obrovské množství lidí bylo ubodáno! Budeme proti nožům bojovat? Čím budete krájet chleba? Není třeba bojovat proti používání, ale proti zneužívání.

P. Zinga 9.4.2019 9:32

Re: Ad.1 - policejní dozor

Orwell by z Vás měl radost.

M. Smidova 9.4.2019 7:42

Autore vy jste spadl z višně............!

Ještě chybí dodat, že za to může Brusel a bude to kompletné trollský blábol jak vystřižený z dílny IVK. Blahopřeji.

D. Stirský 9.4.2019 7:39

Ano, to si říkám pořad. Demokracie je drahá, užvaněná, neefektivní, vede k plichtám... Leč nic lepšího neznám. A demokracii zatím máme.