25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

POLITIKA: Co je a co není důsledek brexitu

Pozornější čtenáři Neviditelného psa si mohli povšimnout, zejména v posledních dvou letech, že kdykoli se Ondřej Neff (Aston) zmíní o brexitu, obvykle se zmíní též o škodlivosti obecného referenda a vice versa.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Pavlik 24.3.2019 22:34

Re: No, tak to jste na tom pořád líp než já,

No s temi jazyky to bylo slozite. Za komousu se ucila vicemene jen gramatika - dnes vim ze to byla budto neuveritelna blbost nebo vyborna sabotaz.

S. Sidlichovsky 24.3.2019 19:45

Re: Co je a co není důsledek Brexitu

Díky za reakci, souhlas Jedním z dalších projevů řádění té "korektnosti" je, že chtějí nyní soudit parašutistu britské armády za vraždy v průběhu tzv. Bloody Sunday 30. ledna 1972 a 16 ostatních para za křivé svědectví. Všichni ti pánové jsou blízko 75-80 let.

J. Kanioková 24.3.2019 19:22

No, tak to jste na tom pořád líp než já,

protože my už měli jen ruštinu. A jazyky mi nikdy nešly, takže i když jsem několikrát začala kurs angliny, vždycky jsem po prvních prázdninách skončila. Ruštinu nepotřebuji a z angliny znám jen pár výrazů. Čtu jen díky překladači a odkazy pouze kopíruji.

K. Pavlik 24.3.2019 18:23

Re: Naprosto skvělý článek i diskuse, díky pane autore

Proc to nenapisete uplne jasne cesky (neb mne ucili ve skole nemcinu ale moc se jim to nepovedlo) a musite posilat odkaz v nemcine?

Theresa muze stale ten Brexit odvolat.Ona ten dopis poslala takze jeste stale muze napsat - holt jsem se unahlila.

K. Janyška 24.3.2019 17:57

Re: A co je to kompozitivní teorie, zejména pak spontánní řád

Nejsou, ani vy ne... Dzp.

K. Salajka 24.3.2019 17:12

Re: Vycházíte

Když voni ti Britové, co zůstanou, nejedí vepřové a slaví ramadán.

J. Schwarz 24.3.2019 17:08

Re: Co je a co není důsledek Brexitu

Britové si dokázali odhlasovat brexit, teď ještě chybí další potřebný krok - přestat podléhat diktátu politické korektnosti. Pak by nebylo možné žádné to novinářské "odstřelování" nepohodlných lidí. Většina by se totiž na pobouřené hysterické levičáky z twitteru vykašlala a ty by to po čase buďto přestalo bavit, nebo by sáhli k metodám a la IS a pak by se s nima dalo bojovat "na poli cti a slávy" namísto mediální bažiny s bublajícími smrdutými plyny.

J. Schwarz 24.3.2019 17:02

Re: Vycházíte

A přitom by se dala zařídit téměř 100%-ní spokojenost obyvatel! Stačilo by netrvat na nesmyslu / jistě ale navýsost demokratickém / že ve společnostech rozdělených zhruba 50 na padesát bude ta nepatrná většina brát 100%, v celé Evropě! Co takhle přestěhovat britské "eurofily" na kontinent a nespokojence z kontinentu do Británie? Když není špičkám EU a "liberálům" cizí přestěhování milionů migrantů z Afriky a Asie do Evropy, proč neuskutečnit tento, mnohem jednodušší krok? eurofilové by byli ve "své" unii, skeptici mimo. Spokojenost na všech stranách, ovšem s výjimkou EU byrokracie a globalistů všech barev a odstínů..

J. Schwarz 24.3.2019 16:53

Re: Skvěle napsane

Ale "vrcholoví reprezentanti" vědí co chtějí! Prachy přece!

J. Kanioková 24.3.2019 16:08

Naprosto skvělý článek i diskuse, díky pane autore

Mě mrzí, že to tam dopadlo takto. A též jim přeji za nového vůdce konzervativců Jacoba Rees-Mogga.

Jaké možnosti nyní Theresa má? (taky jen úvaha, ale spíš beznadějná)

https://www.nzz.ch/international/welche-optionen-bleiben-theresa-may-jetzt-noch-ld.1468296?mktcid=nled&mktcval=107&kid=_2019-3-20

Z. Lapil 24.3.2019 14:38

Re: Zajímavá

Pokud vím, tak ve Velké Británii není referendum závazné. Neboli když parlament usoudí, že brexit nebude, tak nebude. Následky v příštích volbách nechť si každý poslanec zváží sám.

S. Ševeček 24.3.2019 14:27

Re: elementary, dear watson

vypadlo.

Co ta věta?

M. Mikulec 24.3.2019 14:22

Re: elementary, dear watson

Ani královnu neumí napsat. Volební právo má Standa?

S. Ševeček 24.3.2019 12:11

politici

do nedávna britští politici zrazovali jen své spojence a přátele. to život přináší často. bližší košile než Svět.

/dnes britští politici zrazují SVŮJ lid, který rozhodnul o SVÉ budoucnosti ve SVÉM PLEBISCITU.

TO je na pováženou.

S. Ševeček 24.3.2019 12:09

elementary, dear watson

Britové by měli simply slyšet větu:

Zvolili jste si Brexit, dostanete ho, i kdybychom se my, politici, měli posrat.

/možná by to, snad bezprecedentně, mohla pronést HM QEEN.

Z. Rychlý 24.3.2019 8:48

Výborný článek !!!

Astona bych se malinko zastal. Nelze od něj "sežrat" úplně všechno i s navijákem. Zkuste si sami psát denně nějaký smysluplný komentář k událostem doma i ve světě a zjistíte, že je to přetěžké.

Velmi kladně hodnotím i zapojení autora do diskuze.

V. Braun 24.3.2019 1:13

Re: Skvěle napsane

Problém je v tom, pane Boudo, že to co píšete ve větě "To s sebou nese ....." není tak úplně pravda, zejména to o jednotném trhu. O tom, že se v Británii nemohou dohodnout co přesně Leave znamená bylo napsáno a řečeno mnoho, jistě to víte sám.

P. Bouda 23.3.2019 23:56

Re: Absurdita hned v prvním odstavci

Ne, Cameron tam měl buď zůstat a vyřešit odchod Británie z EU, když už se zasadil o referendum, nebo měl určit svého nástupce v čele konzervativců, totiž někoho, kdo nebyl remainerem, aby odchod Británie vyřešil místo něj.

Cameron samozřejmě remainerem byl, když to referendum vyhlašoval, vůbec si nepřipouštěl možnost, že by voliči mohli rozhodnout jinak, než pro setrvání v EU na věčné časy ;-)

V. Braun 23.3.2019 21:33

Absurdita hned v prvním odstavci

Tak nevím jestli to bylo v prvním nebo druhém, ale dočetl jsem k větě, že Cameron alibisticky opustil post premiéra a přenechal jej "remainerce" Mayové. No, asi tam měl pode autora zůstat Cameron. Jen by mne zajímalo, jak by ho nazval, když Cameron vedl aktivní kampaň za setrvání včetně několika televizních debat, o rozeslání letáků do každé domácnosti jménem vlády nemluvě.

P. Bouda 23.3.2019 21:20

Re: A co je to kompozitivní teorie, zejména pak spontánní řád

Obligátní trolling, příliš laciná návnada ;-)

J. Jurax 23.3.2019 20:43

Schopnost neodpovědět na jednoduchou otázku jednoznačně ano-ano, ne-ne je základním kvalifikačním předpokladem pro vykonávání profese politika stejně jako schopnost umět věrohodně lhát.

J. Jurax 23.3.2019 19:52

No, zdá se mi též být lepší než to co tu máme.

Nejlíp jednomandátové obvody a jednokolově volby. Vítěz nechť bere vše.

L. Písařík 23.3.2019 17:46

Re: Skvěle napsane

Díky, objasníl jste to skvěle, já jsem zjednodušil děj, nechtěl jsem se rozepisovat. To, co dál vyjmenováváte, to jsou ti čertíci skrytí a neobsažení v informaci, co bude potom. Když rybářům slíbili, že se nebude opakovat, aby kvůli kvótám seděli doma, zatím co v jejich vodách klidně loví Dánové, tak byli jako jeden muž pro brexit, kdo by nebyl? Bylo by dobře se dohodnout, ale stále si myslím, že skrytá snaha to těm britům osolit, v Bruselu zůstává.

Lituji, že odcházejí, mohli jsme V4 a GB tlačit společně na to, aby budoucnost EU směrovala spíše do podoby bývalé EHS než do podoby ještě horší než RVHP. Takto si naše republika neužila demokracie ani půl století. A zastávám názor, že bychom si vlastní měnu měli udržet co nejdéle, nejméně do doby, než budeme kupovat € za 24 Kč.

Vím, že ani ČNB se do zpevňování koruny nechce, protože to znamená pro ČNB ztrátu, otázka zní: je lepší ztráta ČNB nebo znehodnocení úspor obyvatelstva? Kdo je tady pro koho?

Dalo by se psát ještě víc, ale snad to stačí.

Mějte se pěkně.

K. Salajka 23.3.2019 17:39

Zajímavá

na Brexitu je skutečnost, že rozhodnutí referenda bylo potvrzeno parlamentem, což je asi podobné, jako kdybyste zákonem nižší právní síly potvrzoval Ústavu. Když se to ukázalo nezbytné, připojili zákonodárci podmínky, které Brexit fakticky znemožňují.

Zákaz vystoupit bez dohody znamená, že Mayová má předložit smlouvu,

ale parlament nesdělil, jak má dosáhnout souhlas druhé strany (EU).

/Parlament měl prostě uložit uzavření dohody také EU?/

Zastupitelé, jak vidíme na brexitu, vždy dokážou rozhodnutí v referendu zmanipulovat tak, aby se jejich vůle prosadila.

P. Bouda 23.3.2019 16:49

Re: Skvěle napsane

Otázka britského referenda byla naprosto jednoznačná a zněla v originále takto: "Should the United Kingdom remain a member of the European Union or leave the European Union?" Možnosti pak byly: "Remain a member of the European Union" a "Leave the European Union".

Přeloženo do češtiny: "Mělo by Spojené království zůstat členem Evropské unie nebo opustit Evrpskou unii?" "Zůstat členem Evropské unie", "Opustit Evropskou unii".

Problém nebyl v otázce, ale v interpretaci výsledku referenda. Protože opustit EU znamená přestat být členem EU. To s sebou nese na jednu stranu řadu zcela jasných důsledků (například vystoupení z Jednotného trhu, konec autority Soudního dvora EU, nepřijímání nových nařízení a směrnic, ztráta zastoupení v orgánech EU, konec plateb do rozpočtu EU, konec společné zahraniční politiky apod.), na druhou stranu opuštění EU neznamená, že se EU vypaří a přestane existovat, takže výsledek implikovat taky nutnost zajištění nějaké koexistence mezi Británií a EU.

A právě v tomto ohledu poslanci britského parlamentu selhali, protože nebyli schopní shodnout se na tom, jak má tato koexistence vypadat, takže na stole po skoro třech letech stále leží "všechny možnosti", oscilující od toliko formálního ukončení členství se zachováním skoro všech zbylých povinností členů (což je faktickým negováním výsledku referenda a přesně tím, k čemu vede dohoda vyjednaná Mayovou) přes řadu scénářů řešících dílčí aspekty "nečlenství" typu statutu občanů EU až po úplný restart vzájemných vztahů mezi Británií a EU.

Voliči v referendu hlasovali pro nečlenství Británie v EU, jejich hlavní motivací bylo znovunabytí suverenity odevzdané Bruselu. Voliči proto rozhodli pouze o tom, že Británie nebude nadále v EU, což - bez dalšího - znamená tvrdý brexit (nikoli apokalypsu). Britští poslanci se snaží "tvrdost" brexitu ztlumit, část z nich pak zvrátit výsledek referenda a zůstat v EU. O tom jsou dnešní tahanice.

P. Bouda 23.3.2019 16:26

Re: Skvěle napsane

Tak vzorovým modelem u nás je třeba ČSSD, která byla kdysi významnou stranou a dnes je ráda, pokud její volební preference dosáhnout dvouciferného výsledku: strana přestala plnit svůj předvolební program a přestala hájit zájmy svých "tradičních" voličů. O to důsledněji hájila zájmy vlastních členů, takže o korupční skandály nebyla v ČSSD nouze a řadu jejích nejviditelnějších (a proto nejpopulárnějších) politiků to stálo kariéru. Na postupnou ztrátu tradičních voličů reagovala strana nikoli snahou o jejich opětovné získání, ale širokým rozkročením a snahou pochytat co nejvíc voličů zleva, zprava i ze středu.

Díky tomu strana postupně přestala být čitelná a její volební program připomínal výsledek vaření Kočičky s Pejskem: nestravitelná všehochuť obsahující rozdávání sociálních dávek, zvyšování odvodů a šíření "progresivních" levičin typu sňatků homosexuálů či kvót na zastoupení žen ve vedoucích funkcích. Muziku pak tvrdily vyloženě komunistické nápady typu "zdanění církevních restitucí". To vše doplněno rezignací na střednědobé a dlouhodobé cíle, které by strana konzistentně prosazovala.

Strana postupně ztratila jakýkoli program a přestala reprezentovat kohokoli, což bylo doprovázeno stále větším úbytkem voličů i členů. Pokud strana neví, co chce, pokud její vrcholní reprezentanti neví, co chtějí prosazovat a koho chtějí zastupovat, pokud strana není schopná ani prezentovat to, co přece jen prosadila a před dalšími volbami do parlamentu rozjede kampaň slibující opět všechno všem, ačkoli na plnění předchozích slibů měla 4 roky vlády a premiéra, pak to končí na nějakých 7%, složených zhusta z rodinných příslušníků, přátel a obchodních partnerů.

Čím menší má strana vliv, tím méně přitáhne nových voličů i členů a tím snáze se torzo kdysi významné strany ovládá (na ovládnutí stranické buňky stačí pár desítek placených "komparzistů" coby nových členů). Provařené figury se přitom moci dobrovolně nepustí, byť odrazují další voliče i členy. Tím se kruh uzavírá.

K. Janyška 23.3.2019 16:07

Re: A co je to kompozitivní teorie, zejména pak spontánní řád

Aha, já věděl, že Hayekovo dílo neznáte. Není vyučováno, nejsou na to ani učitelé... Dzp.

M. Mikulec 23.3.2019 13:53

Re: Skvěle napsane

Ano, je to, jak píšete. Potom se může Václav Klaus, zastánce systému politických stran a zastupitelské demokracie, divit té devalvaci tradičních politických stran, které jsou nahrazovány různými obskurními hnutími. Politické strany si vybudovaly bariéru, aby je občané nerušili. Myslím, že Steve Bannon přesně vystihl "populistic movement", co se nyní šíří Evropskou unií. Protože ta zeď mezi politiky a občany je neúnosná.

L. Písařík 23.3.2019 13:52

Re: Skvěle napsane

Věc referenda je věcí šikovně zkonstruované otázky na kterou refendent odpovídá. Tak zamotanou,když si myslí, že hlasuje ano, tak ve skutečnosti hlasuje ne. Už nevím, jak zněla otázka v brexitu, leč obávám se, že to bylo tak nějak podobné. Ale i kdyby, pak lze lid zmáknout výživnou kampaní, poopřípadě cudně pomlčet o čertících ukrytých v záměru ( viz např. Lisabonská smlouva, tam prozpěvovali o Radě předsedů vlád a EK jako o podřízeném orgánu a vidíte na vlastní oči, že opak je pravdou.)

M. Mikulec 23.3.2019 13:44

Re: Co je a co není důsledek Brexitu

Michael Gove. Hned mě napadla jedna písnička "Těžko se facce ubrání , a tak je chudinka strašně humánní.Velmi morálně škodí po straně, pomluva docela hodně udělá." Daniel Landa