23.4.2024 | Svátek má Vojtěch


Diskuse k článku

TURECKO: Říše na Bosporu XII.

Předvolební mítinky v Turecku si v posledních dnech nevystačí jen s klasickými letáky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Anděl 20.3.2019 8:48

Možná je to level nekonečno a po jeho dosažení skončí vesmír :-)

R. Langer 20.3.2019 8:56

Re:

Terorista je mentálně postižený vrah? Tak jistě, dá se to tak definovat, ale já s tím silně nesouhlasím. ;-)

J. Anděl 20.3.2019 9:07

Ano. Akorát mentálně nedokonalí,v nějakém smyslu postižení, jsme všichni. Ale všichni nejsme vrazi. V té definici bylo ještě tohle.

R. Langer 20.3.2019 9:18

Re:

Takže všechno je normální, jenom jste si to o úroveň snížil. To ovšem na realitě nic nemění, není-liž pravda?

J. Anděl 20.3.2019 14:09

Re:

Na realitě nic nemění žádné tvrzení, je vůči tvrzením až neskutečně inertní ;-).

Mentálně postižený vrah je prostě označení. Vám se nelíbí, nazval byste to (příčí se mi napsat "ho") jinak. Co k tomu říct? Na jeho činu, těle, lidství atd. to nic nezmění.

J. Jurax 20.3.2019 14:39

Jak který. Ti muslimští jsou tak prezentováni běžně.

M. Prokop 20.3.2019 11:41

Re:

Jistěže nezabrání, pouze trochu redukují výskyt konspiračních teorií.

J. Anděl 20.3.2019 12:10

Re:

Ano, trochu redukují. Nejde to odstranit, ale může se vyskytovat v různé míře.

R. Langer 20.3.2019 12:42

Re:

Nikoliv trochu.

J. Anděl 20.3.2019 13:49

Re:

Relativní.

Je v ČR mezi lidem víc konspirativních teorií, než za socíku? Lže se víc, než za socíku?

Mně přijde, že konspiračních teorií je víc a lže se míň.

J. Jurax 20.3.2019 14:44

Lže se míň? Inu, sledujte třeba jen jakoukoliv a číkoliv volební kampaň ... :-)

J. Anděl 20.3.2019 15:12

Re:

Je těžké to porovnat se socíkem, to žádné kampaně nebyly, resp. existovala jen jedna, masivní a nepřetržitá kampaň. A tu bych pravdivou nenazýval.

Z. Lapil 20.3.2019 13:31

Re:

Nezabrání. Ale nepravdivá až žádná informace taky ne. Mně z toho plyne, že je lepší říkat pravdu. Jednak je to pohodlnější a jednak se pak po novinách a internetech a kdoví kde ještě nepotulují nikým nekontrolované ne-pravdy.

Aneb ono stačí těch nesmyslů, co člověk naplácá z vlastní hlouposti, nemusí k tomu všemu ještě lhát.

J. Anděl 20.3.2019 13:45

Re:

Možná je chyba, že přemýšlím, co pro to mohu udělat. Přijde mi pak, že s mírou lhaní ve světě nemůžu udělat nic, leda to všechno vystřílet (ve smyslu, že kde je hrobové ticho, je absolutní pravda), což mě neláká v žádném smyslu.

Druhá věc je, že se domnívám, že kde existuje prostor pro názor, existuje prostor pro lež, a to vždy, že to je tak nějak přirozená vlastnost vesmíru.

Dále se domnívám, že každé sdělení je nutně zkreslené, jednak nutným zjednodušením, jednak nepochopením na příjmu, jednak omezenými zdroji, jednak schopnostmi formulovat, jednak vlastními předpoklady - a to vše i bez záměru úmyslně lhát.

A na závěr: vždy existuje část konzumentů informací, kteří chtějí jednoduchá sdělení, z podstaty své jednoduchosti neschopná dosáhnout na metu plné pravdivosti: sdělení typu "Islám je Zlo". Tato poptávka automaticky generuje dvě rovnocenné lži (v uvedeném příkladě je jedna lež, že Islám je Zlo, druhá lež, že Islám není Zlo). Tyto dvě lži pak spolu bojují o uznání za Pravdu. Což se mi jeví směšné.

Co se týče jednoznačných lží typu "Prezident Putin přijal českého velvyslance v kremelském paláci", přičemž žádný český velvyslanec v kremelském paláci prezidentem Putinem přijat nebyl: tak v tomto směru s vámi naprosto souhlasím: je lepší říkat pravdu. Což vyžaduje od toho, kdo zprávu sděluje či sdílí, přeposílá, aby pravdu ZNAL.

Z. Lapil 20.3.2019 14:28

Re:

Tak.

Pokoušel jsem se říct, že noviny a vůbec velké agentury by neměly cenzurovat "objektivní skutečnost". Já prostě nemůžu sedět v Kremlu a koukat Putinovi přes rameno, koho si vodí dovnitř, od toho si platím (neptejte se mě, jak) TASS a CNN a lidovky.cz a jim podobné. Ve chvíli, kdy koukám na Zprávy a jsem nucen připustit možnost, že lžou, ztrácím půdu pod nohama a topím se v čirých spekulacích.

Samozřejmě, že spolupodstatou zpravodajských sdělení je i to, co neříkají, ale to už se ocitáme v reálném životě a ten je na 2000 znaků příliš složitý. Protože tady vstupuje do hry vlastní mozek a je všeobecně známo, že ten naše názory s oblibou podporuje, byť jsou sebepitomější.

J. Anděl 20.3.2019 14:40

Re:

Souhlasím, že by neměly.

Já zas v rámci vyjasňování si tohoto bodu dospěl k tomu, že mi ve srovnání s (řekněme) Lidovkami, které napíšou "při srážce motocyklisty s náklaďákem došlo k úmrtí motocyklisty", třeba Blesk nepřipadá pravdivější proto, že tam navíc přidá fotku orgánů, rozmazaných po asfaltu.

Cenzura, lze-li to tak nazvat, fotky rozmazaných orgánů podle mě nemá žádný vliv na to, jestli jí někdo zneužije k mocenské propagandě či osobnímu uspokojování, když se k ní tedy navzdory cenzuře dostane (třeba proto, že je policista).

Z. Lapil 20.3.2019 14:50

Re:

Taky bez námitek. Naopak - přesně to souhlasí s tím, co jsem dnes v jiné souvislosti napsal panu Braunovi: Někteří kostlivci by měli zůstat ve skříni.

V rámci "aféry" s hromadícími se železničními nehodami jsem si přečetl protokol Drážní inspekce o jednom průšvihu. Naprosto upřímně - bylo by lepší, kdybych to nečetl.

Z. Lapil 20.3.2019 14:53

Re:

P.S. https://www.idnes.cz/ekonomika/dilbert?f=MBB79c313_dt190319.htm

Nebojte, je to velestručné.

J. Anděl 20.3.2019 15:02

Re:

moc pěkné :-)

J. Anděl 20.3.2019 14:06

Re:

A mimochodem: celá diskuze se týče mazání videa s vražděním lidí z YouTube. Nemám skutečně pocit, že se jedná o lež či cenzuru. Informace o zavraždění a video se zavražděním - obojí plní stejnou informační úlohu - obě vám sdělují, že k danému došlo. A nikdo útok z NZ přece nepopírá.

Důvody odstranění jsou etické a nevím, jak může toto odstranění způsobit nárůst konspirativních teorií.

Kdyby vrah uřízl někomu hlavu a tu hodil na ulici, tak jí tam taky v zájmu "pravdy" nenecháte ležet, ale asi někam uklidíte. Nadsázka jen trochu.

Z. Lapil 20.3.2019 14:45

Re:

Jo. Dost jsme utekli.

J. Anděl 20.3.2019 8:47

... Nehledě na otázku vyhodnocování pravdivosti a komplexnosti informací...

R. Langer 20.3.2019 8:58

Re:

Abyste mohl cokoliv vyhodnocovat, tak to napřed musíte mít. Jinak můžete pouze spekulovat - a to je ŠPATNĚ.

J. Anděl 20.3.2019 9:06

Vždycky někdo má, ten vyhodnocuje. Kromě pravdivosti a komplexnosti taky (svůj) užitek. Takový je člověk.

R. Langer 20.3.2019 9:20

Re:

To nedává smysl.

J. Poláček 20.3.2019 8:51

Re: Hnusáci

A nenosilo nikdy. Nacisti si přímo rochnili ve vymýšlení protižidovských sloganů. Komunisti se mohli utlouct, jen aby ukázali jak je život v kapitalizmu nesnesitelný. Ukažte mi režim, který by s chutí nevyužil takové sousto, které se naskytlo z Nového Zélandu. Erdogan je prototypem predátora tohoto stylu. Kdyby se to nestalo, musel by si to asi vymyslet. Má to ale štěstí, ten jejich vůdce.

R. Langer 20.3.2019 9:05

Re: Hnusáci

Samozřejmě, a proto je to zásadně špatně. Správně se to mělo zveřejnit a ukázat na tom, že ten člověk sdílí úplně stejné hodnoty jako muslimští teroristé, a vychází ze stejných stereotypů. Ti jsou ale nedotknutelní, protože Islám je přece náboženství míru a tolerance, a proto se zaprvé nedozvíme nic, a za druhé to Erdogan ještě obrátí proti nám. Takoví jsme idioti, ovšem ne my, ale ti, co propagují a podporují tuhle stupidní cenz*rskou politiku. Jednou se to obrátí přímo proti nim, to už ale bude pozdě! :-P

J. Poláček 20.3.2019 10:44

Re: Hnusáci

Tady je úhelný kámen mnoha sporů. Pokud budeme přístupní argumentaci oko za oko a zub za zub tak se z té spirály příčin a následků nikdy nevymaníme. Ukončí ji až konflikt ve kterém bude vítěz psát dějiny. Pardon, ale Erdogan nemusí nic. Je to šéf velké a vojensky silné země, který si udělá co se mu zamane. Není síly co by mu mohla jakkoliv uškodit. Z demokracie udělal karikaturu a naše výtky jsou pro něj jako bzučení much kolem uší. Dalším faktem je, že na NZ umírali nevinní lidé, jakkoliv nám jejich víra může být nesympatická. V pojetí Islámu jsou to již teď skuteční mučedníci za jejichž smrt se "bude muset zaplatit". Pro jejich strategii je to bod nula, takže teď jsou zase na tahu oni. Jak tohle dopadne ?

R. Langer 20.3.2019 12:49

Re: Hnusáci

Jak JSOU NA TAHU ONI? Pokud by se to mělo hodnotit takto, tak bychom museli těch mešit ještě pár párů vystřílet! Co to je zase za argumenty? Tedy to nejsou argumenty, ale to je klasické sr*ní si do vlastního hnízda, pane!

A že Erdogan nemusí nic? A my snad něco MUSÍME? Kdo něco takového MUSÍ, lhát a zatajovat pravdu občanům (nejen) své země? Já bych věděl... :-P

J. Anděl 20.3.2019 14:13

Re: Hnusáci

No, my především neurčujeme, kdo je na tahu. Prostě nějaký další "mentálně postižený vrah" v jeden okamžik začne jednat. Z té nebo druhé strany. Oponentů se jistě nebude ptát, zda už je ten pravý čas a nárok.

"Mentálně postižený vrah" je vlastně jen odlišení od "armáda či voják, policista, agent (atd) státu". Může být klidně členem teroristické buňky, samotářem, schizofrenikem či jen nadrženým frustrátem.